×
×

در آستانه آغاز سی‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر

  • کد نوشته: 99378
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر پیام دادند.
    +متن پیام های مرادخانی و طالبی را در ادامه بخوانید

    در آستانه آغاز سی‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر
  • پوستر جشنواره موسقی فجر

    پوستر جشنواره موسقی فجر

    معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی‌ویکمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر پیام دادند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «علی مرادخانی» در این پیام آورده است:‌ «حقیقتی که امروز ابعاد آن بیش از گذشته واضح گردیده، آن است که فرهنگ و هنر ایران اسلامی، شناسنامه‌ی ملی، شاخص زیست فرهنگی و اجتماعی و نماد تفکر مردمِ ماست و از میان گونه‌های مختلف هنری، «موسیقی» فراگیرترین و سهل‌الوصول‌ترین اثر هنری است و ذوق، خلاقیت و اندیشه از ویژگی‌های تاثیرگذار آن بر مخاطب است.

    هنر موسیقی با اتکا بر ظرفیت‌های خود و بی‌نیاز از ترجمه به شیوایی تمام می‌تواند معطوف به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در تعامل با جهان و بازتعریفی از ایرانِ امروز، نقش‌آفرین و همچون تیر آرشی باشد که مرزهای جغرافیایی را درنوردد و پیام انسانی و فضیلت‌خواه فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به گوش مخاطبان در اقصی نقاط جهان برساند.

    بر این اساس، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سی‌ویکمین گام خود تلاش نموده است تا ضمن حفظ معیارهای اصیل و انقلابی، زمینه‌ی حضور هنرمندان صاحب‌نام در گستره‌ی «ایران فرهنگی» را با رویکردی هدفمند و شایسته فراهم نماید.

    ویژگی دیگر جشنواره‌ی سی و یکم، تلاش برای کاهش تصدی‌گری دستگاه‌های اجرایی در انجام این رویداد بزرگ هنری و بهره‌گیری از توان و تخصص سایر بخش‌های حرفه‌ای و تخصصی با حفظ وظیفه‌ی سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها بوده است.

    اتفاق شایسته‌ی دیگر حضور چهره‌های شاخص موسیقایی در عرصه جشنواره اعم از مدیریتی، ‌داوری آثار و اجرای موسیقی است. همچنین می‌بایست به پیشنهاد ارزشمند اعطای جایزه‌ی باربد به منظور اعتباربخشی به ارزیابی‌ها و گزینش‌های این جشنواره اشاره نمود. امید است مجموعه رویکردها و تلاش‌های فعالان جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۹۴ به همدلی و همزبانی بیشتر و ارتقای سلیقه‌ی مخاطبین مشتاقِ این هنر والا و تامین جلال و شکوه جشنواره به عنوان بزرگ‌ترین رخداد موسیقایی کشور بیانجامد و رضایت سلایق مختلف مردم و جامعه هنری به ویژه هنرمندان ارجمند موسیقی را فراهم نماید.

    از حضور شایسته هنرمندان و داوران معزز و تلاش گسترده‌ی دست‌اندرکاران به ویژه مدیریت و دبیر محترم جشنواره صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.»

    «فرزاد طالبی» نیز در پیام خود چنین آورده است:‌ «با اندکی تامل می توان دریافت که فرهنگ و هنر هر ملت، جلوه‌گاه روشن تفکرات، سلیقه ها، باورها و آرمان‌های آن ملت است و بی تردید فرهنگ پویا و هنر تعالی بخش ایران اسلامی، منشوری پایدار برای دعوت انسان‌ها به ارزش‌ها و امیدواری‌ها و نگاه‌های سازنده‌ی اجتماعی است و در این میان، هنر موسیقی این سرزمین سرافراز، سرشار از زیبایی‌ها و ظرافت‌هایی است که روحیۀ ممتاز ساکنان این مرز پرگهر را معرفی می‌نماید.

    در این رهگذر، جشنواره‌های موسیقی فجر در مسیر برگزاری سی سالۀ خود، تلاش کرده است تا ضمن روایت پیام انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های این هنر ارزشمند را در تعریف مولفه‌های فرهنگی کشور به تماشا بگذارد و هر چند این راه سی ساله، با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده؛ ولی دست اندرکاران جشنواره سی و یکم، در پی آن هستند تا ابعاد مختلف این رویداد، دارای چنان گستره و تاثیری باشد که پس از آیین اختتامیه‌اش، «موسیقی»، روزهایی نو با امیدها و تکاپوهایی تازه را در ساحت های متنوع خود آغاز نماید. از این منظر و در راستای سیاست‌های کلان نظام و وزارت متبوع، بر آن شدیم تا برای انجام شایسته‌تر امورِ این نوبت از جشنواره، به توان و تجربه و تخصص خود هنرمندان این حوزه‌ی شریف، اعتماد شود و در سایۀ همین نگاه، تلاش شود تا برنامه های پیشاروی، از حضور هنرمندان برجسته و توانمند، به درستی و تنوع، بهره مند باشد.

    همچنین ارزش‌یابی تولیدات موسیقایی کشور – به ویژه در گونۀ آلبوم- و اختصاص جوایز مناسب و قابل توجه به بخش‌های مختلف کیفیت آثار، اقبال مخاطبین، توانایی و تخصص و تاثیرگذاری موسسات تهیه و تولید و نشر موسیقایی، از دیگر رویکردهای تازه در این جشنواره بوده است.

    تعریف “جایزۀ باربد” به اعتبار داوری‌های دقیق و جریان ساز آثار از سوی استادان برجستۀ هنر موسیقی امروز کشور و نیز انتخاب زبده‌ترین گروه‌های شاخص بین‌المللی و اختصاص نگاه ویژه به فعالان نامدار موسیقایی در گسترۀ ایران فرهنگی، از تمهیدات جاری شده برای ارتقاء جایگاه جشنواره و تامین سلیقه‌های حرفه‌ای این عرصه می‌باشد.

    دعوت از سفرا و مدیران فرهنگی- هنری خارجی، به منظور ایجاد امکانی بهتر برای معرفی توان هنری ایران و میسر نمودن انتخاب برنامه‌ها از سوی میهمانان جشنواره و اختصاص بخش مناسبی از بلیت‌های جشنواره به دانشجویان و هنرجویان رشتۀ موسیقی، از دیگر گام های متفاوت سی و یکمین دورۀ این رخداد مغتنم بوده است.

    با امید آن که سال‌های آتی، روند تحولات تاثیرگذار این جشنواره، امتداد یافته و شاهد ارتقای جایگاه این هنر و حضور گسترده تر اهالی شریفش در متنوع‌ترین گرایشات و سلیقه‌ها و سازنده‌ترین پیشنهادات و همراهی‌ها باشیم.»

    سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از چهارشنبه ۲۱ بهمن تا پایان روز جمعه ۳۰ بهمن ماه به مدیریت حمیدرضا نوربخش و دبیری حسن ریاحی در تالارهای وحدت، رودکی، برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران در بخش های مختلف برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=99378
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *