×
×

«حالا فقط کتاب می‌نویسم»

  • کد نوشته: 98181
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۵ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • مراسم رونمایی از کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» نوشته مصطفی کمال پورتراب یکشنبه ۴ بهمن در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

    «حالا فقط کتاب می‌نویسم»
  • ۱۹۷۷۴۳۲مراسم رونمایی از کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» نوشته مصطفی کمال پورتراب یکشنبه ۴ بهمن در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم که با پخش فیلم مستندی از زندگی و آثار استاد مصطفی کمال پورتراب همراه بود، محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی توضیحاتی را پیرامون این اثر تألیفی استاد پورتراب بیان کرد.

    وی افزود: هر کسی اعتبار خود را در یک چیز جستجو می کند و خوشا به حال ما ایرانی ها که اعتبار را در دانش و بینش به ویژه بخشندگی در آن کشف می کنیم.

    سریر ادامه داد: منزلت هنرمندان و دینی که به فرهنگ و هنر این سرزمین دارند خیلی شناخته نشده است و به اعتقاد من این اثر بقیه کارها یک برگ ارزشمند است که باعث ایجاد و تولید یک فرهنگ ارزشمند شده است. به اعتقاد من کتابی که استاد پورتراب نوشته اند محصول یک اسم و اندیشه ای است که باعث تولید فکر شده است و این مهمترین فرآورده های انسان در کره زمین است و درس بزرگی برای همه ما که بخشندگی را یاد بگیریم. این کتاب زمینه اش یک فکر است که بر مبنای اندیشه ریاضی شکل گرفته است.

    رئیس هیات مدیره خانه موسیقی توضیح داد: اگر بتوانیم با معیارهای علمی به چیزهایی که دیگران با آن فقط نگاه احساسی داشته اند کاری را انجام دهیم به طور حتم فعالیت بزرگی انجام گرفته است و به نظر من این کتاب به ما نشان می دهد که هر چیزی برای مورد احساسی اش یک منطق دارد.

    شهداد روحانی نوازنده و آهنگساز صاحب نام موسیقی کشورمان هم در این مراسم گفت: دورانی که من در هنرستان موسیقی مشغول تحصیل بودم دوران طلایی بود که مدیر آن استاد کمال پورتراب بود و من جدای از خاطرات خوبی که در این مقطع زندگی ام داشتم چیزهای بسیار بزرگی از ایشان یاد گرفتم که هیچ گاه فراموشش نخواهم کرد.

    وی ادامه داد: خوب یادم می آید که پروفسور جاوید از کشور اتریش به ایران آمد و فقط اجازه تدریس در دانشگاه تهران را داشت، اما استاد پورتراب با منش و بخشندگی فراوانی که داشت با اتومبیل شخصی خود با استاد جاوید قرار می گذاشت و ما را به منزلش می برد تا بتوانیم در محضر این استاد نیز موسیقی را فرا بگیریم و اتفاقا همین حضور بود که باعث شد من در دانشگاه وین اتریش مشکل چندانی برای فراگیری موسیقی نداشته باشم. من همه اینها را مدیون پورتراب می دانم و افتخار می کنم که در ایران حضور دارم و می‌توانم در این مراسم شرکت کنم.

    فرهاد فخرالدینی مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی کشورمان نیز در این مراسم بیان کرد: پورتراب تلاش ها و زحمت های بسیاری را برای موسیقی این کشور کشیده و من خوشحالم که در این سن و سال باز هم به فعالیت خود ادامه می دهد و آرزو می کنم که این خدمات را ادامه دهد و برایش آرزوی طول عمری طولانی دارم.

    ناصر چشم آذر نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز با تقدیر از مقام هنری استاد کمال پورتراب تصریح کرد: از زحمات استاد پورتراب برای بهینه سازی موسیقی تشکر می کنم و باید به این نکته اشاره کنم که بنده با تمام دلم به اینجا آمدم.

    محمد حمزه‌زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر نیز با ابراز خرسندی از انتشار این کتاب موسیقایی گفت: امیدوارم این جلسه مقدمه ای باشد که از این پس آثار دیگر هنرمندان صاحب نام عرصه موسیقی را منتشر کنیم به هر حال ناشران زیادی در حوزه موسیقی فعال نیستند. بنده با توجه به رصدی که در این حوزه انجام دادم متوجه شدم که تولید فکر و اندیشه غیر از نشر آن در بین افکار عمومی راه دیگری ندارد و نشر آثار یکی از راه های بقای ما است.

    وی بیان کرد: انتشارات سوره مهر و حوزه هنری تلاش کرده که تا امروز یکی از فعالان نشر کتب موسیقی باشد و به این صفت نیز افتخار می کند پس ما را قابل بدانید و آثار خود را در اختیار انتشارات سوره مهر قرار دهید تا چاپ این کتاب را انجام دهند.

    مصطفی کمال پور کتاب نویسنده «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» در پایان این مراسم گفت: همه مشغله من در زندگی روی موسیقی گذاشته شد. به طوری که حتی وقتی تصمیم به ازدواج گرفتم این شرط را گذاشتم که به خاطر اینکه بتوانم کامل در اختیار موسیقی باشم بچه دار نشویم. من در همان دوران جوانی وقتی پدرم را از دست دادم دو برادر، یک خواهررا بزرگ کردم و وقتی هم که ازدواج کردم تمام تلاش خود را صرف موسیقی کردم.

    وی تصریح کرد: ۱۲ سال پیش همسرم را از دست دادم و حالا فقط کتاب می نویسم و افتخارم این است که بزرگترین هنرمندان این مملکت را در قالب ساده ترین کلمات آموزشی تربیت کردم.

    بر اساس این گزارش در پایان این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» لوح تقدیری از سوی انتشارات سوره مهر به استاد مصطفی کمال پورتراب اهدا شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=98181
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *