×
×

دست از اتهام‌زنی برداریم

  • کد نوشته: 97130
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۵ام دی ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • عضو مستعفی بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با انتقاد از تندروی برخی از منتقدان خانه موسیقی، از دلایل کناره‌گیری خود سخن گفت. شروین مهاجر درباره دلایل انصراف خود از داوری بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده هیچ‌گاه نمی‌خواستم که به نفع گروه خاصی صحبت کنم کما اینکه در […]

    دست از اتهام‌زنی برداریم
  • شروین مهاجر

    شروین مهاجر

    عضو مستعفی بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با انتقاد از تندروی برخی از منتقدان خانه موسیقی، از دلایل کناره‌گیری خود سخن گفت.

    شروین مهاجر درباره دلایل انصراف خود از داوری بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده هیچ‌گاه نمی‌خواستم که به نفع گروه خاصی صحبت کنم کما اینکه در همان روزهای اولی که ماجرای نقد خانه موسیقی پیش آمد بنده جزو منتقدانی بودم که به عملکرد این خانه انتقاد کردم اما متاسفانه در ادامه ماجرا مشاهده کردم که برخی از منتقدان در برخی از موارد تندروی کردند و باعث شدند که درهای گفتگو بسته شود. من نمی‌خواهم دوباره به روزهای گذشته بازگردم، اما چون در بحث انصراف و کناره‌گیری من از داوری جشنواره موسیقی فجر مساله فشار از سوی منتقدان خانه موسیقی مطرح شد، لازم است توضیحاتی را ارائه دهم.

    وی افزود: بنده برای حضور استادانی چون داوود گنجه‌ای و اردشیر کامکار احترام ویژه‌ای قائل هستم و وقتی که با حضور این بزرگواران در جمع هیات داوران مواجه شدم، به خودم افتخار کردم که می‌توانم در کنار این استادان ارجمند به داوری بپردازم. حتی در حوزه قراردادهای مالی هم باید به این نکته اشاره کنم که مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ما جهت داوری جشنواره آثار بخش جایزه در نظر گرفته شده بود که مطمئن باشید اگر در جمع هیات داوران نیز حضور پیدا می‌کردم، ریالی پول دریافت نمی‌کردم.

    با اتهام‌زنی مرا ناگزیر به استعفا کردند

    مهاجر با اشاره به اینکه بعد از اولین جلسه هیات داوران جشنواره همچنان از حضورش در این جمع راضی بوده است، بیان کرد: احساس می‌کردم حضورم در جمع هیات داوران هیچ ارتباطی با ماجرای نقدم به خانه موسیقی ندارد، اما بعد از برگزاری اولین جلسه برخی از منتقدان من را متهم به زد و بند با مدیران جشنواره کردند که اصلاً این‌طور نبود. بنده بارها به این نکته اشاره کردم که هیچ‌گاه با تندروی‌ها، مخالف نبوده و نیستم. من اعتقاد دارم باید در کنار احترام متقابلی که به یکدیگر داریم، کاری کنیم که جاده دوطرفه مسدود نشود. اما گویا این مساله چندان به مضاق دوستان خوش نیامد و بی‌مهری‌هایی در این حوزه به من شد که من را ناگزیر به کناره‌گیری از هیات داوران کرد.

    با واگذاری کامل جشنواره فجر به خانه موسیقی موافق نیستم

    این نوازنده آهنگساز توضیح داد: دوستان منتقد تندرو معتقدند که جشنواره به طور کامل به خانه موسیقی واگذار شد و وقتی هم که چنین رویکردی در نگاه آنها وجود دارد، طبیعتاً بنده را به این موضوع متهم کردند که با مدیران جشنواره تبانی کرده ام. البته بنده هم معتقدم واگذاری کامل جشنواره به خانه موسیقی کار درستی نیست و همواره بر این باورم که این جشنواره باید توسط دفتر موسیقی برگزار شود و خانه موسیقی بازوی کمکی این فضا باشد اما این دلیل نمی‌شود که به من اتهام بزنند. به هر حال من با این شرایط سخت و دشواری که به لحاظ روحی به من وارد شد، از حضورم در جشنواره کناره‌گیری می‌کنم. من با توجه به فضای موجود، فکر می‌کنم امسال جشنواره رونقی نخواهد داشت چرا که فضا به گونه‌ای است که به قول استاد علیزاده محدود به چند روز است و در طول سال هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

    مهاجر تصریح کرد: من ترجیح دادم که از این جریانات حاشیه‌ای کنار بکشم، چرا که باید حواسم به سوابق خودم باشد که هیچ‌گاه به خاطر ریالی پول در جشنواره حضور نداشتم. نیت من کمک به تولید و مشارکت در فعالیت‌های موسیقایی است که طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی پیرامون آن مواجه است. متاسفانه برخی از مصاحبه‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها در رسانه‌ها نیز باعث شد تا فضای موجود از التهابات بیشتری برخوردار شود و منجر به این فضا شود که تعدادی دیگر از دوستان نیز از داوری جشنواره موسیقی انصراف دهند.

    عده ای برای سیاه‌نمایی شبکه های ماهواره ای خوراک تهیه می کنند

    این منتقد خانه موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: حرف من در انتقاد به خانه موسیقی بسیار روشن است اما امیدوارم که مسائل موجود در این نهاد صنفی به خوبی و خوشی حل شود. ما نباید با پرونده‌سازی کسانی را متهم به مواردی کنیم که به صلاح موسیقی نیست. ما با این کارها به نوعی اسباب آبروریزی موسیقی ایرانی را فراهم می‌کنیم، چرا که هم‌اکنون شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای منتظر این هستند تا با استفاده از این شایعه‌پراکنی‌ها، سیاه‌نمایی‌های فراوانی را برای موسیقی کشور فراهم کنند. من اطمینان دارم اگر دولت حمایت بیشتری از موسیقی کند و به قول معروف در این ماجرا ریش‌سفیدی کند، دیگر اهالی موسیقی به جان یکدیگر نمی‌افتند؛ موضوعی که قطعاً هم به نفع موسیقی و هم به نفع مخاطبان موسیقی خواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=97130
       
    برچسب ها شروین مهاجر

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *