×
×

همسر بیگلری پور:

  • کد نوشته: 96571
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام دی ۱۳۹۴
  • ۰
  • سه سال از فوت محمد بیگلری پور خالق اولین سرود ملی کشورمان بعد از انقلاب، موسس هنرستان موسیقی صدا و سیما، و رهبر و آهنگساز ارکستر صدا و سیما می گذرد؛ حالا آرشیو آثار او توسط همسرش گردآوری شده و سمفونی نیمه تمام«کوه»این هنرمند فقید به مرکز موسیقی صدا و سیما تحویل داده شده است؛ […]

    همسر بیگلری پور:
  • ۸۹۸۱_۹۷۶سه سال از فوت محمد بیگلری پور خالق اولین سرود ملی کشورمان بعد از انقلاب، موسس هنرستان موسیقی صدا و سیما، و رهبر و آهنگساز ارکستر صدا و سیما می گذرد؛ حالا آرشیو آثار او توسط همسرش گردآوری شده و سمفونی نیمه تمام«کوه»این هنرمند فقید به مرکز موسیقی صدا و سیما تحویل داده شده است؛ هر چند که گویا فعلا خبری از«کوه» نیست.

    میترا بهرامی همسر زنده یاد محمد بیگلری پور دراین باره گفت: سالهای اخر عمر ،همسرم مشغول نوشتن اثری با عنوان «کوه» بود که به خاطر حساسیتهای ایشان در ساخت آثارش، نگارش آن حدود یک سال و نیم طول کشید اما انگار قسمت نبود به اتمام برسد.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیگلری پور ۱۴۵ اثر ساخته بود اما روی این اثر همانند قطعه «محمد(ص)» حساسیت بسیار داشت به طوری که طی نوشتن بسیار روی آن تعمق می کرد . به نظرم اگر این کار به پایان می رسید اثر جاودانه ای می شد.

    بهرامی با اشاره به وضعیت نگهداری آثار این آهنگساز بیان داشت: بعد از فوت هسرم قطعه «کوه» را نیز به مرکز موسیقی صدا و سیما تحویل دادم و دیگر خبری از آن ندارم. البته بیگلری پور سمفونی ها و آثار دیگری هم داشت که هیچ کدام اسمی نداشتند و من به یادگار همه آنها را در منزل نگه داشتم.

    در زمان حیات محمد بیگلری پور قرار شد سمفونی«کوه» به خوانندگی «نیما مسیحا» با مضمون حماسی ملی ضبط شود که گویا همچنان این اتفاق روی نداده است؛ اسماعیل امینی نیز شعر این اثر را سروده «ایستاده سربلند و باشکوه/ چون که سر به کوه آسمان سپرده کوه/ دست‌های او دشت‌های سبزه‌زار/ صخره‌های او رهگذر آبشار/ مانده اقتدار او به یادها..»

    محمد بیگلری‌پور در دانشگاه تهران تحصیل کرد و در همانجا نیز به آموزش می‌پرداخت. او در سال ۱۳۵۷ موسیقی سرود پاینده بادا ایران ، اولین سرود ملی ایران پس از انقلاب را ساخت که تا سال ۱۳۷۱ سرود ملی رسمی ایران بود. همچنین وی پس از انقلاب، بیش از ۱۲۴۰ قطعه موسیقی ساخته است.

    بیگلری‌پور پس از آنکه مجوز تأسیس هنرستان موسیقی صداو سیما را اخذ کرد، شاگردان زیادی را پرورش داد و یک گروه موسیقی از میان دانشجویان دانشکده صدا و سیما تشکیل داد.

    او دیماه سال ۹۱ پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان درگذشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=96571
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *