×
×

هوشنگ جاوید: اوضاع فعلا همین است!

  • کد نوشته: 96548
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام دی ۱۳۹۴
  • ۰
  • پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان با اشاره به تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از کمبود فعالیت های پژوهشی و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مرتبط با موسیقی نواحی انتقاد کرد. هوشنگ جاوید که چندین طرح پژوهشی وی به دلیل تامین نشدن منابع مالی به سرانجام نرسیده است گفت: اوضاع و احوال […]

    هوشنگ جاوید: اوضاع فعلا همین است!
  • هوشنگ جاوید

    هوشنگ جاوید

    پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان با اشاره به تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از کمبود فعالیت های پژوهشی و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مرتبط با موسیقی نواحی انتقاد کرد.

    هوشنگ جاوید که چندین طرح پژوهشی وی به دلیل تامین نشدن منابع مالی به سرانجام نرسیده است گفت: اوضاع و احوال بسیار بدی پیش آمده که دیگر نهادها و مجموعه های فرهنگی کمتر از کارهای پژوهشی حمایت می کنند. من طی چند ماه اخیر چندین طرح و کار پژوهشی به مراکز مختلف ارائه دادم که بسیار مورد قبول واقع شد اما وقتی زمان اختصاص بودجه رسید کارها بی‌نتیجه ماند و برای هیچ کس هم مهم نبود که چنین سرنوشتی برای این کارهای پژوهشی که من چند سال برای آنها تلاش کردم، رقم خورد.

    وی ادامه داد: البته غیر از این آثار پژوهشی که به آن اشاره کردم و دوست هم ندارم بگویم این کارها چه بودند و کدام نهاد در دقیقه نود حمایت نکرد، چند کتاب آماده چاپ دارم که به احتمال فراوان تعدادی از آنها در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر می شود. «فرهنگ‌نامه موسیقی کار در ایران»، «نقش زن در موسیقی نواحی ایران»، «تاریخ نقالی در ایران از دوره تیموریان تا دوره صفوی» و «میراث پهلوانی در خراسان» آثاری هستند که هم اکنون در دست ناشر است و هر زمان که آنها صلاح بدانند منتشر می شود.

    این پژوهشگر پیشکسوت موسیقی نواحی بیان کرد: بیش از سه سال است که درگیر انتشار آلبوم موسیقی «دو تار نوازی منطقه علی آباد کتول» به هنرمندی سیداحمد حسینی هستم که این اثر نیز در انتظار بودجه است، ضمن اینکه در همین زمینه بیش از ۱۶ آلبوم شامل کار آواهای مناطق مختلف کشور آماده انتشار دارم که این اثر ارزشمند نیز درگیر دریافت بودجه است و به دلیل شرایط نامساعد موسیقی کشور این موضوع نیز تا به امروز منتفی است.

    جاوید در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بیش از ۹ سال بود که در هیچ جشنواره ای حضور جدی نداشته است، بیان کرد: چند وقت پیش بنا به درخواست دفتر موسیقی وزارت ارشاد همراه با استاد منتظری برای داوری جشنواره زاگرس نشینان شهرستان بروجن از توابع استان چهارمحال و بختیاری دعوت شدم. بنده هم طبق وظیفه و دعوتی که شد داوری این جشنواره را انجام دادم و کار به خوبی به پایان رسید اما تا همین روز که با شما مصاحبه می کنم هنوز حق الزحمه داوری این جشنواره به بنده و استاد منتظری پرداخت نشده است. به هر حال این واقعیت است که موسیقی شرایط خوبی ندارد پس با این شرایط نباید انتظار ویژه ای داشت.

    وی تصریح کرد: البته هر از چندگاهی سیستم های قطره چکانی حمایت از موسیقی وجود دارد و ما این سعادت را داریم که همراه با چند جوان فعال و مستعد موسیقی پنج دقیقه ای در برنامه «ساعت ۲۵» شبکه پنج حضور داشته باشیم و درباره موسیقی نواحی چند کلامی حرف بزنیم.

    این نویسنده و مدرس موسیقی با تقدیر از اقدامات اخیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: اخیرا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به اجرا و حمایت از موسیقی نواحی فعالیت هایی را انجام داده که جای تحسین دارد. در حالیکه این مجموعه چنین دستورالعملی برای اجرا و برگزاری جشنواره های مرتبط با موسیقی نواحی و آیینی ندارد و این کار وزارت ارشاد است که باید جدی تر از گذشته دنبال کند.

    جاوید در پایان عنوان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی، تولید آثاری با موضوعات «نعت خوانی» و «معراج نامه خوانی» موضوعاتی است که طی ماه های اخیر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گرفته است که به هر حال جای تقدیر دارد. از سوی دیگر بنده اخیرا با سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز آلبومی را با عنوان «سحوری سپاهان» آماده کردم که در نوع خود اثر با کیفیتی است. البته برای من جالب توجه است که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید الگوسازی چنین فضاهایی را در نظر بگیرد در ارائه چنین کارهایی پیش قدم نمی شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=96548
       
    برچسب ها هوشنگ جاوید

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *