×
×

سوسن اصلانی: استاد دهلوی همیشه دوست داشتند کارهایشان را خودشان رهبری کنند

  • کد نوشته: 94955
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۹ام آذر ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • تابناک فرهنگی در خبری نوشت: در حالیکه که ارکستر سمفونیک تهران با وعهده علی رهبری قرار است اپرای مانی و مانا ساخته حسین دهلوی را اجرا کند اما وقتی چنین پیشنهادی را دست اندرکاران ارکستر ملی ایران برای اجرای یک قطعه از دهلوی به خانواده اش ارائه دادند آنها قبول نکردند. حسین دهلوی از جمله […]

    سوسن اصلانی:  استاد دهلوی همیشه دوست داشتند کارهایشان را خودشان رهبری کنند
  • تابناک فرهنگی در خبری نوشت:

    حسین دهلوی

    حسین دهلوی

    در حالیکه که ارکستر سمفونیک تهران با وعهده علی رهبری قرار است اپرای مانی و مانا ساخته حسین دهلوی را اجرا کند اما وقتی چنین پیشنهادی را دست اندرکاران ارکستر ملی ایران برای اجرای یک قطعه از دهلوی به خانواده اش ارائه دادند آنها قبول نکردند.

    حسین دهلوی از جمله موسیقیدانان ارزشمند معاصر کشورمان محسوب می شود که در کسوت های آهنگساز، مدرس و رهبری ارکستر فعالیت کرده و در مقاطع زمانی مختلف نیز آثارش به اجرا در آمده است؛ اما در این سال ها که او دیگر توان رهبری و اجرای آثارش را ندارد موزیسین های دیگری جسته و گریخته این کار را انجام می دهند.

    در آخرین نمونه این تلاش ها برای اجرای آثار دهلوی نیز می توان به وعده علی رهبری برای اجرای اپرای مانی و مانا اشاره کرد. البته تلاش هایی نیز از سوی دست اندرکاران ارکستر ملی ایران برای اجرای یکی از آثار حسین دهلوی صورت گرفته که متاسفانه به نتیجه نرسیده است.

    رشید وطن دوست، خواننده اپرا در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره پروسه تلاش دست اندرکاران ارکستر ملی برای اجرای اثری از حسین دهلوی گفت:دهه ۷۰ قطعه فروغ عشق با شعری از عطار توسط ارکستر موسیقی صبا و خوانندگی حسین سرشار اجرا شد و پس از آن آقای دهلوی از من خواست که کار را بخوانم ولی متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

    وی افزود: امسال من با آقای فخرالدینی برای اجرای این قطعه صحبت کردم و قرار بود در صورت موافقت خانواده استاد دهلوی، من این قطعه را با ارکستر ملی بخوانم؛در همین راستا من با خانواده استاد صحبت کردم ولی موافقت نکردند.

    وطن دوست درباره موافقت نکردن خانواده دهلوی برای اجرای این اثر اظهار بی اطلاعی کرد.این در حالی است که اغلب خانواده دهلوی از اجرا نشدن آثار او توسط ارکستر ملی و سمفونیک انتقاد می کردند.

    در همین راستا و طی تماس خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی با سوسن اصلانی،همسر حسین دهلوی در توضیح اینکه چرا به ارکستر ملی اجازه اجرای«فروغ عشق»را نداده گفت:طی صحبت هایی که با آقای رهبری داشته ایم قرار است که برخی از آثار همسرم توسط ارکستر سمفونیک تهران با رهبری پسرم هومن اجرا شود. کدورتی میان آقای دهلوی و فخرالدینی وجود نداشته اما استاد دهلوی همیشه دوست داشتند کارهایشان را خودشان رهبری کنند.

    طی چند سال اخیر متاسفانه حسین دهلوی به دلیل بیماری امکان انجام هیچگونه فعالیت هنری نداشته و ندارد؛ و همین موضوع باعث شده آثار آهنگسازی این هنرمند هر از چند گاهی با اجازه خانواده محترم و فرهیخته دهلوی توسط هنرمندان دیگر به اجرا در بیاید.

    تمام صحبت های وطن دوست و اصلانی در صورتی مطرح می شود که دهلوی در سال ۱۳۳۹ از هنرستان عالی موسیقی در رشتهٔ آهنگسازی دانش‌آموخته شد. او در دورهٔ هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرده و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به صورت هفتگی در تلویزیون به اجرای برنامه پرداختند و قرار بود با ایده دهلوی در دهه ۷۰ این ارکستر در قالب ارکستر ملی راه اندازی شود اما این ارکستر راه افتاد و رهبری آن را فرهاد فخرالدینی عهده دار شد و گویی اختلافات برای سر چگونگی اجرای آثار از همانجا آغاز شد.

    با تمام این تفاسیر همه ما می دانیم که آرزوی هر هنرمندی دیده شدن زایش های هنری اش توسط مخاطبان و جامعه هنری است؛ قطعا دیده شدن حاصل زحمات حسین دهلوی بر روی صحنه در شادمانی این موسیقیدان ارزشمند تاثیر بسزایی داشته و دارد و شاید بهتر باشد به رسم بزرگواری بالاخره داستان این کدورت قدیمی با پادرمیانی بزرگان موسیقی فیصله پیدا کند.

    در هر صورت بر جای ماندن چنین کدورت هایی نه در شان برزگان موسیقی است و نه به صلاح جامعه موسیقی .

    https://musiceiranian.ir/?p=94955
       
    برچسب ها حسین دهلوی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *