×
×

امسال شفاف‌ترین دوره جشنواره فجر است

  • کد نوشته: 94889
  • 28 آذر 1394
  • ۰
  • مدیر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: جشنواره‌ی امسال، شفاف‌ترین جشنواره از نظر مالی خواهد بود و قطعا پس از پایان آن، همه‌ی این مسائل را اعلام خواهیم کرد. حمیدرضا نوربخش در سخنانی مطرح کرد: هزینه‌های ما امسال بیشتر از سال گذشته است، زیرا بخش جایزه را به جشنواره اضافه کردیم و این کار گسترده‌ای است. […]

    امسال شفاف‌ترین دوره جشنواره فجر است
  • ۱۴۵۰۴۵۹۱۶۵۶۲۷_ali taghavi-8مدیر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: جشنواره‌ی امسال، شفاف‌ترین جشنواره از نظر مالی خواهد بود و قطعا پس از پایان آن، همه‌ی این مسائل را اعلام خواهیم کرد.

    حمیدرضا نوربخش در سخنانی مطرح کرد: هزینه‌های ما امسال بیشتر از سال گذشته است، زیرا بخش جایزه را به جشنواره اضافه کردیم و این کار گسترده‌ای است. از طرفی قرار است، جوایزی در این بخش تخصیص پیدا کند و قطعا هزینه‌ها افزایش خواهد داشت.

    او اضافه کرد: امسال دقیقا سعی می‌کنیم خودمان و جشنواره را در یک اتاق شیشه‌ای قرار دهیم که اصحاب رسانه و هرکس می‌خواهد مسائل را بداند، خیلی شفاف و روشن از جزییات باخبر شود. درباره‌ی قراردادها هم باید بگویم که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشتیم. سقف قراردادهای موسیقی و به طور کلی رقم دستمزدهای داخلی و خارجی یک میلیارد تومان خواهد بود.

    نوربخش درباره‌ی تغییر ساختار جشنواره‌ی سی‌ویکم نیز گفت: در بخش تغییر ساختار از مدت‌ها پیش ایده‌هایی داشتم. یعنی از زمانی که آقای مرادخانی مدیریت دفتر موسیقی را داشتند. من سال‌ها است‌ در جشنواره حضور دارم و در همه‌ی سال‌ها فکر می‌کردم این جشنواره استحقاق تعالی بیشتر دارد و می‌تواند یک فستیوال تمام‌عیار باشد. اتفاقا در همه‌ی دوره‌ها هم نظراتم را گفته‌ام، اما امسال آقای مرادخانی و شورای سیاست‌گذاری پذیرفتند طرح ما اجرایی شود. در راستای تدوین این طرح تهمورس پورناظری به من کمک زیادی کرد. او در بخش گروه‌های خارجی و جذب سرمایه‌ی خصوصی خیلی کمک کرد. قطعا او در شورای سیاست‌گذاری حضور داشت و با من هم‌فکری کرد.

    مدیر جشنواره در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی اسپانسر جشنواره مطرح کرد: مجموعه‌ی «کار و اندیشه» به دلیل تجربه‌ی طولانی که داشته کنار ما حضوردارد. در هفته‌ی گذشته نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کردم که نماینده‌شان را برای بررسی عملکرد مالی جشنواره‌ها معرفی کردند. می‌خواهم بگویم که همه چیز تحت قانون است و نمی‌شود که جز این عمل کرد. همیشه در فعالیت‌های هنری برخی برندها یا شرکت‌های خاصی حضور دارند. یکی از مجموعه‌هایی که همیشه بوده و عملکرد خوبی هم داشته، شرکتی است که با ما همکاری کرده است. باید افرادی هم باشند که بتوانند ما را در کنار این امکان‌های اقتصادی قرار دهند.

    رییس جشنواره تاکید کرد: ما به عنوان مدیران این رویداد تا کنون دیناری برای جشنواره دریافت نکردیم. همه‌ی امور شفاف و تحت نظارت و بررسی است. هر اتفاقی هم که بیفتد، اعلام می‌شود. همه‌چیز قابل رصد است. از این تریبون هم اعلام می‌کنیم در راه درازی که تا جشنواره داریم، هرکس با هر ظرفیتی که دارد به ما اعلام کند تا به ظرفیت جشنواره اضافه شود.

    این هنرمند در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی براینکه چرا تهمورس پورناظری به طور پنهانی به جشنواره کمک می‌کند، اظهار کرد: شخص بی‌ربطی به کمک ما نیامده است که مثلا از صنف آهن‌فروش‌ها یا غیره باشد. یک موزیسین به ما کمک کرده و این چیز بدی نیست. مگر جرمی اتفاق افتاده یا اتهامی وجود دارد؟ ما از ظرفیت‌های یک هنرمند موسیقی استفاده کردیم. فضا را به سمت مسائل مافیایی یا پنهان نبرید. در پایان همه تصدیق خواهند کرد که این دوره شفاف‌ترین دوره‌ی مالی جشنواره خواهد بود. پس از پایان هم نشست خواهیم داشت و همه چیز را اعلام می‌کنیم.

    وی درباره‌ی جایگاه «حسن ریاحی» به عنوان دبیر جشنواره نیز توضیح داد: هر سال وقتی به روزهای پایانی جشنواره نزدیک می‌شویم، دبیر سال آینده هم مشخص می‌شود که خیلی اتفاق خوبی هست. امسال هم قرار شد دکتر ریاحی این مسئولیت را ادامه دهد. بحث‌هایی هم داشته‌ایم. زمانی که طرح‌های ما ارائه شد، آقای ریاحی دبیر بودند، در حالیکه ما امسال تغییر ساختار داشتیم. در ساختار جدید و سال آینده دبیر جشنواره نخواهیم داشت. طبق روال فستیوال‌های دنیا، جشنواره‌ی فجر هم از این پس فقط یک مدیر خواهد داشت. بقیه‌ی مجموعه‌ها هم زیر نطر این مدیر تعریف می‌شوند.

    وی افزود: در این سال‌ها کار دبیر صرفا مسائل فنی بوده، اما همه‌ی امور را بخش اجرایی پوشش می‌داد. یعنی شخصی به اسم دبیر اجرایی همه‌ی کارها را یک‌تنه انجام می‌داد. اگر فقط یک مدیر داشته باشیم، صفر تا صد را برنامه‌ریزی می‌کند و حوزه‌هایی را مشخص می‌کند. البته یک شورای سیاست‌گذاری داریم که رییس این شورا معاون امور هنری وزارت ارشاد است و رییس دفتر موسیقی هم قائم‌مقام او خواهد بود.

    نوربخش اظهار کرد: این در حالی است که ما به اشخاصی با تجربه‌ی دکتر ریاحی نیاز داریم تا در مباحث فنی و محتوایی جشنواره حضور داشته باشد. او یک شخصیت علمی و دانشگاهی است و می‌تواند حتی در بخش جایزه و ساماندهی نقش مهمی داشته باشد. اگر آقای ریاحی در این مدت سکوت کرد، دلیلش این بود که بر این چارت اشراف کامل نداشت. او دلخور نیست و در شورای سیاستگذاری نقش بسیار موثری داشته است.

    مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا ایده‌هایش را در جشن خانه موسقی پیاده نکرد، گفت:‌ در تمام این سال‌ها ایده‌هایم را مطرح کرده بودم، اما خرد جمعی نمی‌پذیرفت. من اعتقاد دارم امروز در سینمای ایران جایزه‌ای به نام «سیمرغ» داریم که در اولین دوره اعتبار امروز را نداشت؛ بلکه روندی را طی کرده است. خواستیم در خانه‌ی موسیقی هم این کار را بکنیم، اما اعتباربخشی به یک جایزه ظرفیت زیادی می‌خواهد. دولت باید تمام‌قد پشت چنین حرکتی بایستد. مطمئنا در یک روندی این اتفاق خواهد افتاد. نمی‌گویم امسال کارمان کارستان می‌شود، اما مطمئنم کارمان به نتیجه خواهد رسید. شما فقط به اسامی داوران نگاه کنید. از همه‌ی ظرفیت موسیقی در این بخش استفاده کردیم.

    او تاکید کرد:‌ می‌خواهیم بگوییم این موسیقی مظلوم حقش این نیست. این حرف را با احترام به همه‌ی افرادی می‌گویم که ۳۰ سال این جشنواره را برگزار کردند و این چیز کمی نیست. ما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم؛ هرکس هم که فکر می‌کند می‌تواند به ما کمک کند، ما استقبال می‌کنیم.

    حمیدرضا نوربخش در ادامه‌ی این نشست خبری درباره‌ی کناره‌گیری علی ترابی (دبیر اجرایی جشنواره) نیز توضیح داد: تفاوت ساختاری که درباره آن صحبت کردم، در این بخش هم صدق می‌کند. دبیر اجرایی هرسال عملا برگزارکننده‌ی جشنواره بود، اما امسال برگزارکننده من هستم. تشخیص آقای ترابی از ابتدا این بود که از این فضا کنار برود. ضمن اینکه فضای ذهنی او با ما تفاوت داشت. البته او به ما کمک زیادی کرد. بخشی از حوزه‌ی اجرایی ما را امسال موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر انجام می‌دهد.

    نوربخش درباره‌ی دلیل حذف رقابت جوانان از جشنواره نیز گفت:‌ درباره‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر چند دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد. یکی اینکه جشنواره، کمیته امداد است که از بیت‌المال پولی را صرف تعدادی از گروه‌ها می‌کند و بعد از پایان جشنواره بدون هیچ نتیجه‌ای فضا را رها می‌کند یا اینکه باید نگاه تخصصی‌ داشته باشیم. من کیفیت هنرمندان شهرستانی را نادیده نمی‌گیرم. باید برآیند چنین جشنواره‌هایی را در نظر داشته باشیم. این جوانان آینده‌ی موسیقی هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. تا کی به حسین علیزاده اتکا کنیم؟ باید به روند کار فکر کنیم.

    مدیر جشنواره‌ی سی و یکم موسیقی فجر همچنین بیان کرد: ما در ساختار جدید، بعد از برگزاری جشنواره هم اجراها را رصد خواهیم کرد و در سال‌های بعد اجراهای خوب را انتخاب می‌کنیم. می‌خواهیم برای این جوانان کاری و شرایطی ایجاد کنیم که فعالیت داشته باشند. به نظر من بخش رقابتی اتفاق مثبتی ایجاد نکرده است. ما این فعالیت‌ها را در شاکله‌ی جدیدی تعریف خواهیم کرد. همه باید احساس کنند که فعالیت‌هایشان رصد می‌شود. البته جشنواره‌های قبلی را هیچ‌کس نمی‌تواند زیر سوال ببرد.

    نوربخش درباره‌ی حفظ عنوان «بین‌المللی» از جشنواره‌ی موسیقی فجر نیز توضیح داد: لفظ بین‌المللی برای این جشنواره ضرورت نداشت. این یک موضوع واضحو مشخص است که جشنواره بین‌المللی است. نظر ما این است که جشنواره‌ی موسیقی فجر تبدیل به یک برند معتبر در دنیا شود. ما سعی در نوسازی جشنواری داشتیم که از لوگو تا طراحی سایت را در برمی‌گیرد.

    او درباره‌ی بخشی که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در برمی‌گیرد نیز گفت: برای این بخش هم فکر کرده‌ایم که تعدادی از سرودها و ملودی‌های خاطره‌انگیز انقلاب اسلامی را در برنامه بگنجانیم که در این بخش گروه «خورشید» و گروه کر رازمیک اوحانیان اجرا خواهد داشت.

    حمیدرضا نوربخش در پایان این نشست خبری درباره‌ی نحوه‌ی حضور خانه‌ی موسیقی در جشنواره‌ی امسال نیز گفت: من خواهش کردم که خانه موسیقی حداقل حضور را در این دوره داشته باشد تا حاشیه‌ای هم پیش نیاید.

    در ابتدای این نشست، فرزاد طالبی در توضیح بودجه‌ی جشنواره گفت:‌ سعی ما این است در جشنواره‌ی امسال هم به میزان سال گذشته بودجه تخصیص پیدا کند. سال گذشته بودجه جشنواره حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. ان‌شاءلله با توجه به شرایط مالی امسال هم بتوانیم، همین مبلغ را تخصیص دهیم. سقف مبلغ ما همین‌قدر هست و امیدوارم بتوانیم، تخصیص هم بگیریم.

    ‌سپس حسن ریاحی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی عملکردش در سال‌های پیشین گفت: در بخش رقابتی مایل بودم که جوان‌ها که نیاز به حمایت دارند، به جامعه معرفی شوند. این کار چند سال انجام شد و ما می‌دانیم که جوانان با استعدادمان چه کسانی هستند. اما جشنواره‌ی جوان دیگر جشنواره‌ی فعالی شده است و خوب پیش می‌رود.

    او ادامه داد: موضوع دیگر اینکه ما این جوانان را تشویق می‌کنیم، اما پس از جشنواره آن‌ها را رها می‌کنیم. این موضوع من را نگران می‌کرد. بنیاد نخبگان می‌توانست کمک کند که گویا شورای ما آن‌جا منحل شده است. یکی از پیشنهادات من تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان بود که امیدوارم به تحقق بپیوندد.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *