×
×

«موسیقی هدف نهایی نیست، بلکه وسیله‌ای متعالی است تا به‌وسیله آن بتوانم به اهداف والاتری دست پیدا کنم»

  • کد نوشته: 94772
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام آذر ۱۳۹۴
  • ۶ دیدگاه
  • «حسین سلیمانی» آهنگساز و نوازنده کمانچه است، وی چند ماهی است که دومین اثر رسمی خود را به نام «روزهای خوب» به خوانندگی «امیر رفعتی» راهی بازار موسیقی کرده است. ناگفته نماند که این آلبوم به عنوان اثر تقدیر شده هیئت داوران در بخش آهنگسازی سی امین جشنواره موسیقی فجر و همچنین گروه «سایه سار» به عنوان گروه برگزیده موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر دست یافته است. به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
    +سلیمانی: درکل شرایط اقتصاد موسیقی و استقبال از آلبوم‌های موسیقی بسیار ناراحت کننده است

    «موسیقی هدف نهایی نیست، بلکه وسیله‌ای متعالی است تا به‌وسیله آن بتوانم به اهداف والاتری دست پیدا کنم»
  • حسین سلیمانی

    حسین سلیمانی

    موسیقی ایرانیان – ‌‌ رها معتمد: «حسین سلیمانی» آهنگساز و نوازنده کمانچه است، وی چند ماهی است که دومین اثر رسمی خود را به نام «روزهای خوب» به خوانندگی «امیر رفعتی» راهی بازار موسیقی کرده است. ناگفته نماند که این آلبوم به عنوان اثر تقدیر شده هیئت داوران در بخش آهنگسازی سی امین جشنواره موسیقی فجر و همچنین گروه «سایه سار» به عنوان گروه برگزیده موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر دست یافته است.

    به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

    *نتیجه و بازتاب اولین اثر خود را در طول مدت زمانی که به انتشار رسیده چگونه می‌بینید؟

    خوشبختانه آلبوم روزهای خوب نسبت به آلبوم قبلی بنده باعنوان نگاه آشنا و باصدای بهنام نوری مورد استقبال بیشتری قرارگرفته است و یک قدم خوب روبه جلو بوده‌است و نسبت به شرایط حاکم در بازار موسیقی و بخصوص موسیقی دستگاهی، شرایط خوبی داشته‌است و اکثر مراکز پخش موسیقی از آن استقبال نموده‌اند اما درکل شرایط اقتصاد موسیقی و استقبال از آلبوم‌های موسیقی بسیار ناراحت کننده است. امیدواریم درآینده نزدیک شرایط رو به بهبودی برود.

    *لطفاٌ ازهمکاری خود با امیر رفعتی و چگونگی بوجود آمدن این اثر بگویید.

    این اثر در ابتدا به صورت مستقل آهنگسازی شده و بر اساس صدای خواننده خاصی کار نشده است و بعد از تکمیل کار و ضبط اتود اولیه، با چند خواننده برای اجرای اثر مذاکره شد که در ‌‌نهایت امیر رفعتی از نظر فنی و حسی به خوبی از عهده کار برآمد.

    *این اثر اثر تقدیر شده هیئت داوران در بخش آهنگسازی سی امین جشنواره موسیقی فجراست، لطفا در این باره هم صحبت کنید.

    من در سال گذشته در بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با ارائه روزهای خوب (که در آن زمان هنوز منتشرنشده بود) شرکت کردم که در پایان به عنوان آهنگساز تقدیرشده هیئت داوران دست پیداکردم.

    *لطفاٌ کمی دیگر از ویژگیهای اثر تازه خود که شاید ناگفته مانده بگویید.

    این اثر، پروژه‌ای تحقیقاتی و به‌وسیله موسیقی ایرانی و سازکمانچه است که از موسیقی برای ایجاد همدلی در بین اساتید و مردم‌های کشور‌ها و فرهنگ‌های مختلف استفاده شده است دراین پروژه اساتید مختلفی از ایران، هند، انگلستان وکانادا کمک حال من بوده‌اند و ان‌شاءالله به زودی نتیجه این تحقیقات که به صورت کتابخانه‌ای، اجرای موسیقی صحنه‌ای و بازدیدمنطقه‌ای و به مدت یک ماه در شهرهای بیدر و حیدرآباد هند بوده و قبل از آن در حدود یک سال در ایران انجام شده‌است، به صورت آلبوم صوتی و کتاب و مقاله منتشر خواهدشد.

    *شنیده‌ام در زمینه موسیقی و صوفی پژوهش‌هایی داشته‌اید؟ در این زمینه صحبت کنید، در زمینه موسیقی سنتی نیز تحقیق و فعالیت دارید؟

    این یک پروژه بین المللی است که یکی از وجوه اشتراک دو کشور بزرگ و باتمدن ایران و هند می‌باشد که راجع به ۱۲ نفر از اقطاب و صوفیان از نسل حضرت شاه نعمت الله ولی کرمانی است که بعد از رحلت ایشان به دعوت پادشاه هند به شهر بیدر که درآن زمان پایتخت سلسله بهمنیان هند بود سفر کردند و از حدود سال ۸۵۰ ه. ق تا سال ۱۲۱۵ ه. ق یعنی حدود ۴قرن درآنجا زندگی کردند و بعد از این ۴قرن دوباره به ایران برگشتند. در این پروژه اساتید زیادی از کشورهای مختلف همکاری دارند که برای ایجاد زبان مشترک از موسیقی ایرانی استفاده شده و با اجراهایی در مزار این صوفیان بزرگ و همچنین در همایش‌های مربوطه، سعی شده تا به وسیله موسیقی با مردم فرهنگ دوست تمام جهان ارتباط بیشتری برقرار کرده و ان‌شاءالله موسیقی ایرانی بتواند، زینت بخش نام این صوفیان بزرگ باشد.

    آلبوم «روزهای خوب»

    آلبوم «روزهای خوب»

    *به نظر شما پرداختن به موسیقی به شکل پژوهش در هدف هنری شما تداخلی ایجاد می‌کند یا آن‌ها را در راستای یکدیگر می‌بینید؟

    برای من موسیقی هدف نهایی نیست و بلکه وسیله‌ای متعالی است تا به‌وسیله آن بتوانم به اهداف والاتری دست پیدا کنم؛ ازنظرمن این‌دو مقوله جدای از هم نیستند و کاملا در راستای هم هستند.

    *استقبال از موسیقی که شما و گروه‌تان ارائه می‌دهید را در بین جوانان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    بگذارید بی‌تعارف بگویم که متاسفانه درحال حاضر استقبال از موسیقی‌های عمیق که موسیقی دستگاهی ایرانی هم جزو آن است، در بین عامه مردم و خصوصا جوانان زیاد نیست اما من آینده نزدیک را در عرصه موسیقی روشن می‌بینم.

    *برای اجرای زنده آلبوم روزهای خوب برنامه‌ای در نظر دارید؟

    این آلبوم قبل از انتشار چندبار به صورت کنسرت توسط گروه سایه‌سار برای مخاطبین ارائه داده شد ازجمله آن کنسرت ۲۳ و ۲۴ مرداد ۹۳ درتالار سوره حوزه هنری و اجرای اسفندماه۹۳ در جشنواره فجر و چند اجرای زنده دیگر. اکنون به دنبال اجرا در خارج ایران هستیم که امیدوارم در آینده نزدیک موفق به اجراهای بین المللی این پروژه باشیم

    *برنامه‌های بعدی شما در قالب آلبوم و کنسرت چیست؟

    درحال حاضر مشغول مراحل نهایی میکس ومسترینگ آلبوم جدیدی هستیم با عنوان چل‌چله (چهل‌چله) با صدای جناب آقای مصطفی حسینی و خانم نوشین طافی و اجرای گروه سایه سار که امیدوارم به زودی روند اخذ مجوز را طی کنیم و این آلبوم را منتشر نماییم؛ بعد از انتشار این آلبوم، ان‌شاءالله درداخل و خارج از کشور اجراهایی را خواهیم داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=94772
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *