×
×

«خودم را خواننده موسیقی اصیل ایرانی می دانم»

  • کد نوشته: 94448
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام آذر ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • حجت اشرف زاده خواننده قطعه «ماه و ماهی» معتقد است: نوگرایی در هر جنس از هنر باعث پویایی آن می شود. شاید در موسیقی اصیل ما این نوگرایی کمی کمرنگ شده است. اشرف زاده در خصوص کمرنگ شدن گرایش جوانان به موسیقی اصیل ایرانی گفت: موسیقی کلاسیک یا موسیقی اصیل در هر کشوری اقبال کمتری […]

    «خودم را خواننده موسیقی اصیل ایرانی می دانم»
  • حجت اشرف‌زاده

    حجت اشرف‌زاده

    حجت اشرف زاده خواننده قطعه «ماه و ماهی» معتقد است: نوگرایی در هر جنس از هنر باعث پویایی آن می شود. شاید در موسیقی اصیل ما این نوگرایی کمی کمرنگ شده است.

    اشرف زاده در خصوص کمرنگ شدن گرایش جوانان به موسیقی اصیل ایرانی گفت: موسیقی کلاسیک یا موسیقی اصیل در هر کشوری اقبال کمتری نسبت به موسیقی پاپ دارد. شما در غرب هم میبینید وقتی یک ارکستر کلاسیک روی صحنه می رود مخاطبانش کمتر از موسیقی پاپ هست ولی همیشه مخاطبان خودش را دارد و درواقع پرچمدار موسیقی هر کشور موسیقی اصیل آن است. در نهایت همه جنس موسیقی ها را تجربه می کنید اما وقتی قرار است جایی از برند و پرچم موسیقی خودتان دفاع کنید پای موسیقی اصیل وسط می آید.

    وی ادامه داد: از طرفی اقبال موسیقی ایرانی همیشه خوب بوده و طرفداران خود را دارد. به نظر من عامل ریتم و شعر و ترانه در موسیقی پاپ موفق تر عمل کرده اند و در سال های اخیر صحنه ها را بیشتر به خود اختصاص داده است. ولی نمی توان جایگاه موسیقی اصیل را نادیده گرفت. نوگرایی در هر جنس از هنر باعث پویایی آن می شود. شاید در موسیقی اصیل ما این نوگرایی کمی کمرنگ شده است.

    خواننده تصنیف «ماه و ماهی» درباره سبک شخصی و خاستگاه موسیقایی خود گفت: من بارها گفته ام انتخاب یک سبک یا فرم برای کار خودم را قبول ندارم. خودم را خواننده موسیقی اصیل ایرانی می دانم. خاستگاه من از این جنس موسیقی بوده و همچنان هم هست. ولی تعصبی هم ندارم و موسیقی فولکلور خراسانی هم خوانده ام و همه با صدای من شنیده اند و در این کنسرت هم خراسانی خواهم خواند. همچنین کار ارکسترال و سمفونیک اجرا کرده ام، موسیقی کاملا اصیل با سازهای اصیل هم در سابقه کاری دارم. در حال حاضر هم درحال تجربه یک سبک جدید از موسیقی پاپ به شکلی نو هستم و در عین حال همه آنها را دوست دارم. در هر کدام از اینها می توان بهترین بود.

    وی افزود: در حال حاضر در حال تجربه موسیقی تلفیقی هستم. این گونه موسیقی با این زبان سابقه زیادی دارد و درحال حاضر هم آهنگهایی از خوانندگان مشهور با همین سبک شعر در حال انتشار هستند. در این موسیقی صدای موسیقی اصیل در ترکیب با زبان محاوره و ترکیب فیوژن و یا حتی پاپ عرضه می شود. این کارها می تواند موسیقی نویی باشد اما به هرحال در مرحله تجربه هستیم و باید ببینیم مخاطبان چقدراز این موسیقی استقبال می کنند. باید دید آیا این گونه موسیقی می تواند به جایگاه مناسبی در کنار دیگر سبک های موسیقی برسد یا خیر.

    اشرف زاده درخصوص لزوم اینگونه نوآوری ها در موسیقی اظهار داشت: من فکر می کنم این سبک موسیقی لازم است. باید یک تغییرات و حرکت های نویی انجام شود اما نه به هرقیمتی. گاهی اینکه هنرمندان به یک چارچوبی پایبند باشند محسناتی دارد البته تغییرات جدید هم یک رنگ جدید از صداها را وارد موسیقی می کند و از این لحاظ باید خیلی روی آن مطالعه و فکر شود. در نهایت باید دید سلیقه مخاطبان چیست.

    او در پاسخ به این سوال که آیا این تلفیق تنها در صدای خوانندگان یا در موسیقی هم هست اظهار داشت: درموسیقی هم هست. اصطلاحا وقتی آن فواصل موسیقی ایرانی با موسیقی کلاسیک را شما ترکیب می کنید، یا با فواصل موسیقی غربی ترکیب می کنید، در اینها یک ترکیب یا تلفیق موسیقیایی اتفاق می افتد که امکان این کار را دانش هارمونی یا دانش موسیقی را فراهم می کند. در سازبندی هم می توان این تفاوت ها را ایجاد کرد. اینکه سازهای ایرانی به چه شکلی در کنار سازهای غربی قرار بگیرند. یا در تنظیمی که استفاده می شود چه نقشی داشته باشند و در مرحله بعد اینکه خود خواننده چگونه روی آنها بخواند. همه اینها می تواند صداهای جذابی تولید کند که به نظرم تجربه نویی است.

    اشرف زاده درخصوص کارهایی که در حال حاضر در دست تهیه دارد گفت: در حال حاضر چند پروژه را همزمان در دست داریم. یکی ساخت یک تیراژ برای سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه است. این کار در مرحله انجام کارهای کسب مجوز در سازمان صداوسیماست و مراحل نهایی خود را سپری می کند. شعر این آهنگ را علیرضا بدیع سروده و کار آهنگسازی آن را افشین عزیزی انجام می دهد. آهنگساز جوانی که بیشتر در حوزه موسیقی فیلم کار کرده و بسیار خوش ذوق است. در آینده هم کارهای خوبی باهم انجام خواهیم داد.

    این خواننده همچنین از برگزاری کنسرت خود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال آماده شدن برای اجرای کنسرت هستیم. این کنسرت در دو پارت اجرا می شود. در پارت اول آهنگ هایی از آلبوم ماه و ماهی اجرا خواهد شد. همچنین در پارت دوم چند تک آهنگ جدید اجرا خواهد شد. همچنین قطعاتی هم بازخوانی آهنگ های دیگر خواهد بود. این کنسرت در اواسط دی ماه برگزار خواهد شد اما هنوز مکان و زمان دقیق آن مشخص نیست. تهیه کننده این کنسرت نیز حسین تفرشی است.

    وی درخصوص نوازندگان این گروه نیز گفت: در این کنسرت نوازندگانی حضور دارند که خودمان آن ها گرد هم آورده ایم. بخشی از آنها از دوستان قدیمی هستند که نوازنده موسیقی سنتی هستند و تعدادی هم از نوازندگان جوانتر موسیقی پاپ هستند که آنها را در کنار هم خواهیم داشت و قرار است موسیقی تلفیقی بنوازند.

    اشرف زاده در پایان با اعلام این خبر که در حال تهیه چند‌ آهنگ هست که یکی از آنها را خود آهنگسازی کرده گفت: همچنین درحال ساخت چند تک آهنگ هستیم. در این کارها از شعرهای احمد امیر خلیلی استفاده کرده ام. زبان این شعر، تقریبا زبان محاوره و به گونه ای تجربه جدیدی از ترانه است. تلاش می کنیم که از زبان معیار خارج شویم و تجربه زبان محاوره را هم داشته باشم. علاوه بر این آرش جامع نوازنده ویولن و تنظیم کننده موفقی است که کارهایی هم با ایشان انجام می دهیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=94448
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *