آهنگساز فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: موسیقی در این فیلم فقط برای سکانس پایانی و تنها با ساز پیانو و چند ساز زهی ساخته شد تا مهر تاییدی بر روایت زندگی روزمره باشد.
ستار اورکی ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی فیلم «جدایی نادر از سیمین بگفت: اصغر فرهادی قصه خود را به خوبی میشناخت و معتقد بود که به دلیل روایت دقیق داستان، وجود موسیقی از ابتدای فیلم نیاز نیست چراکه داستان به گونهای است که آهنگ زندگی و یک تصمیم برای ماندن و یا رفتن را در بردارد.
وی در ادامه افزود: من هم با نگاه فرهادی موافق بودم و معتقد هستم که نظر این کارگردان درباره کم و کیف حضور موسیقی در این فیلم به جا است به همین دلیل طی جلسات بسیاری که با محمدرضا دلپاک و فرهادی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که موسیقی در این فیلم فقط در سکانس پایان فیلم و تیتراژ نهایی مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل رنگ مایه موسیقایی فیلم از صدای پیانو بهره برد.
این آهنگساز در پاسخ به این سئوال که چرا ساز پیانو را به عنوان ساز اصلی درنظر گرفته است گفت: تصمیم برای استفاده از این سازبه عنوان ساز مادر از لابلای تصاویر فیلم بیرون آمد به این معنا که در طول فیلم یک سکانس وجود دارد که کارگردان مشغول بالا بردن ساز پیانو هستند در واقع این سکانس به این دلیل نشان داده شد که پیانو در عین حال قدرتمند به نظر میرسد بسیار شکننده و حساس نیز هست و فرهادی نیز بر این نکته تاکید بسیار داشت که نمایش این ساز حکایت تلویحی از فیلم است و از من خواست که صدای پیانو در موسیقی این فیلم به کار برود و من هم طبق نظر ایشان کار کردم و درنهایت متوجه شدم که استفاده از این ساز هوشمندی ویژهای از سوی فرهادی بود؛ البته ناگفته نماند که اصغر فرهادی هنر موسیقی و رنگ موسیقایی فیلمی که میسازد را به خوبی میشناسد.
دیدگاهتان را بنویسید