×
×

گفتگو با خالق اپرای «ملکوت» در تولد ۵۸ سالگی

  • کد نوشته: 93314
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۴ام آذر ۱۳۹۴
  • ۰
  • «فردا ۵۸ ساله می‌شوم و تنها آرزویی که می‌توانم داشته باشم این است که بیماری‌ام به من اجازه دهد، فقط یک‌بار فوتبال بازی کنم.» نادر مشایخی پنجم آذرماه شمع تولد ۵۸ سالگی‌اش را فوت می‌کند. این آهنگساز و رهبر ارکستر که سال‌ها در کشور آلمان زندگی می‌کرد، چند سالی است دوباره به ایران بازگشته و […]

    گفتگو با خالق اپرای «ملکوت» در تولد ۵۸ سالگی
  • نادر مشایخی

    نادر مشایخی

    «فردا ۵۸ ساله می‌شوم و تنها آرزویی که می‌توانم داشته باشم این است که بیماری‌ام به من اجازه دهد، فقط یک‌بار فوتبال بازی کنم.»

    نادر مشایخی پنجم آذرماه شمع تولد ۵۸ سالگی‌اش را فوت می‌کند. این آهنگساز و رهبر ارکستر که سال‌ها در کشور آلمان زندگی می‌کرد، چند سالی است دوباره به ایران بازگشته و فعالیت‌های هنری‌اش را از سر گرفته است.

    فرزند جمشید مشایخی – بازیگر پیشکسوت – در آستانه‌ی سالروز تولدش، اظهار کرد: من سال ۱۳۳۷ به دنیا آمدم و فردا ۵۸ ساله خواهم شد.

    خالق اپرای «ملکوت» با اظهار خرسندی از یادآوری سالزور تولدش، گفت: شما امروز از من می‌پرسید که چه آرزویی دارم؟ آرزویم این است که این بیماری به من اجازه دهد، فقط یک‌بار فوتبال بازی کنم. از سال ۱۳۶۱ درگیر بیماری «ام‌اس» هستم و سال‌هاست که این آرزو را در سر دارم.

    نادر مشایخی فارغ‌التحصیل رشته‌ی آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیکی از دانشگاه موسیقی وین است. او در سال ۲۰۰۱ «آنسامبل وین» را تشکیل داد و از همان سال‌ها رهبری گروه‌هایی مانند «وین ۲۰۰۱» و «کاپلا کوندورتا» را با هنرمندانی مانند هانا شیگولا برعهده گرفت. او در سال ۸۴ پس از علی رهبری، ارکستر سمفونیک تهران را هدایت کرد.

    سمفونی «فیه ما فیه»، اپرای «ملکوت»، «پشیمانی کنتیمنتو»، «تولدی دیگر» (روی ترجمه‌ی آلمانی اشعار فروغ فرخزاد) و … از جمله آثار این آهنگساز معاصر است. او همچنین اجرای پروژه‌های موسیقی تلفیقی اصیل ایرانی را در همکاری با حسین علیزاده و هوشنگ ظریف تجربه کرده است.

    نادر مشایخی در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان رهبر ارکستر شهر تهران برگزیده شد و به اجرای کنسرت‌هایی با این ارکستر پرداخت. او مطالعات متعددی هم درباره‌ی موسیقی «جان‌کیج» دارد و چند سخنرانی‌ هم در این راستا داشته است.

    https://musiceiranian.ir/?p=93314
       
    برچسب ها نادر مشایخی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *