×
×

بر اساس هفت دستگاه موسیقی ایرانی

  • کد نوشته: 91181
  • حمیده موسوی
  • سه شنبه, ۵ام آبان ۱۳۹۴
  • ۰
  • «سامان احتشامی» آهنگساز و نوازندهء نام آشنای پیانو در صدد است تا مجموعه آلبوم هایی را بر اساس ۷ دستگاه موسیقی ایرانی و از سوی مؤسسهء فرهنگی هنری «آوای باغ مهر» به انتشار برساند. این در حالی ست که اولین اثر از این مجموعه در دستگاه «همایون» آغاز به ضبط خواهد شد.
    +احتشامی: تصمیمم بر این است که هفت دستگاه موسیقی ایرانی را در قالب هفت آلبوم مستقل به ضبط برسانم

    بر اساس هفت دستگاه موسیقی ایرانی
  • سامان احتشامی

    سامان احتشامی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: سامان احتشامی، آهنگساز و نوازندهء نام آشنای پیانو در صدد است تا مجموعه آلبوم هایی را بر اساس ۷ دستگاه موسیقی ایرانی و از سوی مؤسسهء فرهنگی هنری «آوای باغ مهر» به انتشار برساند. این در حالی ست که اولین اثر از این مجموعه در دستگاه «همایون» آغاز به ضبط خواهد شد.

    سامان احتشامی، با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد: «یکی از معضلات ساز پیانو برای اجرای نغمات موسیقی ایرانی این است که این ساز حتماٌ باید متناسب با این فواصل موسیقایی کوک شود و این کوکسازی سوای تنظیمات استاندارد موجود در پیانوهای رایج می باشد.»

    وی افزود: «شاید یکی از دلایلی که باعث شده اساتید و مدرسین موسیقی ایرانی تمایل چندانی نه به اجرای ملودی ها و قطعات در این ژانر داشته باشند و نه حتی در این زمینه به تدریس بپردازند، همین موضوع باشد. مقولهء کوک پیانو در چارچوب دستگاه های ایرانی یک مقولهء تخصصی و فنی ست که با صعوبت هایی همراه است، چرا که ما ابزار خاصی نیز درجهت تسهیل این امر در اختیار نداریم. بعد از تلاش ها و فعالیت های بزرگان فقید موسیقی کشورمان، همچون مرتضی خان محجوبی، جواد معروفی و دیگر معلمان پیشکسوت این ساز، امروز اجرای قطعات ایرانی با ساز پیانو با جدیت کم تری دنبال شده و ارائه می گردد. از آنجا که با ممارست بر نوازندگی سازهایی چون سه تار و سنتور به فراگیری بیشتر و بهتر ردیف های موسیقی ایرانی پرداخته ام و دریافته ام که این فواصل بر ساز پیانو به راحتی قابل اجراست، سعی ام بر این است که با نگاهی به نسل آیندهء موسیقی کشورمان، خاصه آیندگانِ پیانو نوازی، آثاری را خلق و ارائه کرده تا هم دستگاه های موسیقی ایرانی را از طریق این ساز به نوازندگان و مخاطبان آن معرفی کنم و هم فعالیت های نسبتاٌ بی رمق شده در این زمینه را مجدداٌ فعال سازم. این مجموعه ها علاوه بر اقتباسات شخصی خودم در چارچوب ردیف ها، شامل قطعات جاودانه و بکری از آثار شناخته شدهء بزرگانمان نیز خواهد بود.»

    احتشامی در توضیح بیشتر ادامه داد: «تصمیمم بر این است که هفت دستگاه موسیقی ایرانی را در قالب هفت آلبوم مستقل به ضبط برسانم و هر سال یکی از این آلبوم ها را در دسترس مخاطبان قرار دهم. اولین اثر این مجموعه در دستگاه همایون است که به تازگی مقدمات نوشتن قطعات و ضبط آن ها را آغاز کرده ام. البتّه اینکه می گویم آلبوم، شاید عبارتی باشد که تا به امروز و شاید چند وقت آینده از آن استفاده می شود، چرا که واقعاٌ نمی دانم در ۷ سال آینده روش ارائهء آثار موسیقایی به چه صورت انجام خواهد پذیرفت. خبرهایی حاکی بر این است که اخیراٌ در برخی کشورهای غربی آثار موسیقایی به صورت آلبوم منتشر نمی شود و مخاطبان از طریق دانلودهای قانونی و خرید از سایت های اینترنتی مرتبط با این امر به تهیهء آثار می پردازند. اقداماتی که حالیاٌ در کشور ما از جمله اقدامات ثانوی و جانبی به شمار می آید و یا بسیاری از عزیزانمان به آنها اعتقادی نداشته و ترجیح می دهند دانلودهای غیر مجاز، بی پرداخت اجرت اثر انجام دهند.»

    این آهنگساز و نوازنده در پایان خاطر نشان کرد: «نمی توانم زمان مشخصی برای انتشار اولین آلبوم از مجموعه دستگاه های موسیقی ایرانی تعیین کنم و در واقع هیچگاه در زندگی ام نیز به این موفقیت نائل نگشته ام که اطلاع رسانی هایم عیناٌ و بی هیچ تأخیر و تعویقی به واقعیت بپیوندد! چرا که تجربهء گذر از پروسه هایی همچون اخذ مجوز، مشکلات مالی، عدم برگزاری شوراهای مربوطه و… به بنده ثابت کرده که هر تاریخی برای انتشار آثارم مشخص کرده ام، شرایط به گونه ای عکس آن پیش رفته است. لذا ترجیح می دهم این موضوع را به زمانی نزدیک به تاریخ قطعی تولید اثر موکول کنم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=91181
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *