×
×

«در نظر نگرفتن نام من به عنوان بانی، ‌پژوهشگر و کارگردان «اپرای عاشورا»، پایمال کردن حق یک مولف بوده است»

  • کد نوشته: 90716
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام مهر ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • بهروز غریب‌پور با اعلام اینکه از اجرای «اپرای عاشورا» در تالار وحدت بی‌اطلاع بوده است، معتقد است: در نظر نگرفتن نام من به عنوان بانی، ‌پژوهشگر و کارگردان «اپرای عاشورا» یک حرکت غیرحرفه‌ای و پایمال کردن حق یک مولف بوده است. کارگردان نمایش اپرای عروسکی «عاشورا» درباره‌ی اپرای عاشورایی که این روزها توسط ارکستر سمفونیک […]

    «در نظر نگرفتن نام من به عنوان بانی، ‌پژوهشگر و کارگردان «اپرای عاشورا»، پایمال کردن حق یک مولف بوده است»
  • ۱۴۲۶۳۲۷۹۵۴۸۷۶_Amir Pourmand-8بهروز غریب‌پور با اعلام اینکه از اجرای «اپرای عاشورا» در تالار وحدت بی‌اطلاع بوده است، معتقد است: در نظر نگرفتن نام من به عنوان بانی، ‌پژوهشگر و کارگردان «اپرای عاشورا» یک حرکت غیرحرفه‌ای و پایمال کردن حق یک مولف بوده است.

    کارگردان نمایش اپرای عروسکی «عاشورا» درباره‌ی اپرای عاشورایی که این روزها توسط ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت اجرا می‌شود، بیان کرد: از اجرای «اپرای عاشورا» در تالار وحدت بی‌خبر بودم، در حالی که پژوهشگر، نویسنده و کارگردان این اثر هستم، اما متأسفانه در یک حرکت خلق‌الساعه طوری مطرح می‌شود که انگار آقای رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) کاشف تعزیه و اپرای ملی بوده است.

    وی افزود: برایم جای تعجب است که فاصله‌ی محل کار من با بنیاد رودکی و دفتر آقای رهبری ۵۰ متر است، اما ایشان درباره‌ی اجرای این اپرا صحبتی با من نداشتند و اگر با مدیر بنیاد رودکی صحبت نکرده بودم، حتی نام‌ام به عنوان نویسنده هم در بروشور اپرای عاشورا قید نمی‌شد.

    غریب‌پور بیان کرد: این اتفاق را ناشی از بی‌توجهی عمدی می‌دانم و به نظر می‌رسد برخی یادشان رفته که من ۱۳ سال است اپرای ملی اجرا می‌کنم. اپرای عاشورا را هم در سال ۱۳۸۷ پس از پژوهش‌های فراوان نوشته، طراحی و کارگردانی کردم.

    کارگردان اپراهای عروسکی «سعدی»، «لیلی و مجنون» و «حافظ» همچنین اظهار کرد: آقای رهبری سابقه رهبری اپرا را دارد و قطعا می‌داند اپرا بدون لیبرتو یا متن بی‌معنی است و در آن صورت به سمفونی تبدیل می‌شود ولی بازهم اشاره‌ای به کار من نمی‌شود و عجیب است که برگزارکنندگان این اپرا از سفیر چین به جای بهروز غریب‌پور تقدیر کردند، چون او دو ساعت از وقت خود را اختصاص داد تا این اپرا را بشنود. در حالی که اگر غریب‌پور سال‌ها قبل پژوهش و تحقیق نمی‌کرد و برای بودجه ۱۵۰ میلیونی اپرای «عاشورا» ۱۵۰ بار به مدیر و وزیر مراجعه نمی‌کرد هیچ‌گاه این کار اجرا نمی‌شد.

    بهروز غریب‌پور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بهزاد عبدی (آهنگساز) اشاره و اضافه کرد: زمانی که بهزاد عبدی را برای اپرای «عاشورا» انتخاب کردم نام و نشانی نداشت و خوشبختانه نتیجه‌ی اعتماد من با توجه به استعدادی که داشت امروز به اینجا رسیده است، اما در تعجبم که اگر روی سن تالار وحدت کسی مرا نمی‌شناسد، لااقل بهزاد عبدی باید خوب بشناسد.

    وی ادامه داد:‌ در اجرای این کار پس از آنکه تبلیغات انجام شد، یادشان افتاد که بهروز غریب‌پور هم بوده و باید به نام او اشاره می‌شد، اما آیا این رسم تقدیر از یک انسانی است که سال ۱۳۸۷ پس از چند سال تلاش اپرایی را که تقلید غرب بود، به جاده‌ی اصلی برگرداند؟

    غریب‌پور همچنین اضافه کرد: اجرای این اپرا باعث شد برداشت اشتباهی بین تماشاگران و علاقه‌مندان به اپرای «عاشورا» ایجاد شود چرا که ما از اول آبان‌ماه اپرای عروسکی «عاشورا» را همان‌طور که از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌ بودیم، روی صحنه می‌بریم.

    او با یادآوری اینکه از سال ۸۷ تاکنون این اپرا هر سال بویژه در ایام محرم اجرا شده است، به بخشی از صحبت‌های مطرح شده اشاره کرد و گفت: اپرای عروسکی «عاشورا» در کشورهای مختلفی اجرا شده و یک اثر جهانی است در حالی که حالا می‌گویند باید آن را جهانی کرد و نمی‌دانم این همه کتمان حقیقت به نفع کیست.

    غریب‌پور در پایان خاطر نشان کرد: این اتفاق و نادیده گرفتن تلاش و نام من در اپرای «عاشورا» حرکتی غیرحرفه‌ای و پایمال کردن حق یک مولف است و جامعه‌ی فرهنگی باید چنین حرکاتی را ارزیابی کند تا مشخص شود چه کسانی از این اتفاقات سود می‌برند.

    https://musiceiranian.ir/?p=90716
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *