×
×

یاد موسیقیدان آذربایجانی گرامی داشته شد

  • کد نوشته: 90411
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام مهر ۱۳۹۴
  • ۰
  • آیین بزرگداشت هابیل علی اف نوازنده برجسته جمهوری آذربایجان، شامگاه سه شنبه ۲۱ مهرماه با حضورکمانچه نوازان برجسته ایران و آذربایجان، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی موسیقی، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
    +پروفسور زمرد استاد آکادمی ملی موسیقی آذربایجان: هنرمند تاریخ تولد دارد اما تاریخ مرگ ندارد

    یاد موسیقیدان آذربایجانی گرامی داشته شد
  • آیین بزرگداشت هابیل علی اف

    آیین بزرگداشت هابیل علی اف

    آیین بزرگداشت هابیل علی اف نوازنده برجسته جمهوری آذربایجان، شامگاه سه شنبه ۲۱ مهرماه با حضورکمانچه نوازان برجسته ایران و آذربایجان، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی موسیقی، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، مراسم بزرگداشت علی اف در حالی از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد که جمعیت حاضران بیش از گنجایش سالن بود و بسیاری از علاقمندان به این هنرمند به صورت ایستاده شاهد اجرای مراسم بودند.

    پخش نماهنگی از اجراهای خاطره انگیز هابیل علی اف در ابتدای این مراسم لحظات به یادماندنی را برای دوستداران این هنرمند و علاقمندان به موسیقی رقم زد. در ادامه سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ضمن خوشامد‌گویی به حضار با بیان خاطره‌ای از کمانچه نواز برجسته آذربایجانی گفت: ۱۵ سال پیش که به آذربایجان سفر کردم استاد علی اف را ملاقات کردم و از دیدارشان بسیار خوشحال شدم. ایشان یکی از شاخص‌ترین هنرمندانی بودند که به ایران آمدند و اجراهای فوق العاده‌ای در کشور ما داشتند. امشب خوشحالم که در این جمع شاهد حضور بسیاری از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری همچنین اساتید و دوستداران هابیل علی اف هستیم و یاد این هنرمند نامدار را گرامی می‌داریم.

    علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین سخنران این مراسم بود که ابتدا درگذشت این هنرمند را به خانواده و دوستدانش تسلیت گفت و در ادامه اظهار داشت: موسیقی حد و مرزی نمی‌شناسد و اهالی موسیقی در هرجای دنیا و با هر ملیتی با هم همدل و یک صدا هستند.

    وی ضمن ابراز خوشحالی از همکاری این هنرمند فقید با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان و علیرضا افتخاری و اجرای‌های خوب او عنوان کرد: هابیل علی اف برای احیای هنر و فرهنگ در جهان قدم‌های بزرگی برداشت و امیدوارم روحش غریق رحمت الهی باشد.

    پس از صحبت‌های مرادخانی، خانم پروفسور زمرد استاد آکادمی ملی موسیقی آذربایجان روی سن آمد و با زبان آذری گفت: علی اف جایگاه ویژه‌ای نه تنها در آذربایجان که در ایران و جهان دارد و اثار ارزشمند آن بی‌تکرار است.

    وی در پایان ضمن ابراز ناراحتی از غم از دست دادن این هنرمند گفت: هنرمند تاریخ تولد دارد اما تاریخ مرگ ندارد.

    استاد آکادمی ملی موسیقی آذرباجیان همچنین از برگزارکنندگان این مراسم و هنرمندانی که یاد علی اف را در ایران گرامی داشتند قدردانی کرد.

    جوان شیر علی اف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران دیگر سخنران این مراسم بود که ابتدا از برگزارکنندگان این برنامه قدردانی کرد و سپس با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تاکید نمود.

    سفیر جمهوری آذربایجان همچنین هابیل علی اف را هنرمندی نامدار و ماندگار در تاریخ جمهوری آذربایجان دانست که با هنر بی‌بدیلش توانسته بود از مرز‌ها عبور کند و بسیاری از دوستداران موسیقی در کشورهای مختلف جهان تحت تاثیر آثار این هنرمند قرار داشتند.

    در ادامه برنامه نوازندگان برجسته‌ای از جمهوری آذربایجان و مناطق مختلف ایران که به دعوت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران جهت حضور در این مراسم دعوت شده بودند به کمانچه نوازی پرداختند. ﺍﻟﺸﻦ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺍﻑ ﺍﺯ ﺑﺎﮐﻮ، ﺍﻣﯿﺮ ﺭﺍﺳﺘﺒﺪ ﺍﺯ تبریز، ﻓﺮﺝ ﻋﻠﯿﭙﻮﺭ ﺍﺯ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ، حاجی ﮔﻠﺪﯼ ﺑﺮﺯﯾﻦ از ﺑﻨﺪﺭ ﺗﺮﮐﻤﻦ، ﺧﺪﺍﺩﺍﺩ ﺷَﮑِﻞ زهی نصب ﺍﺯ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ، ﺧﻠﯿﻞ ﯾﻮﺳﻔﯽ ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻤﺎﻝ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺍﺯ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ قطعاتی را به یاد این هنرمند فقید نواختند و ودود موذن‌زاده با خواندن قطعاتی نوازندگان را همراهی کرد.

    در بخش دیگری از این برنامه قطعاتی از یک اجرای قدیمی و مشترک محمدرضا شجریان و هابیل علی اف به نمایش در آمد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

    پس از نمایش این ویدئو علی امیر علی اف نوه زنده یاد هابیل علی اف به نمایندگی از سوی خانواده علی اف لوح‌های تقدیری را به رسم قدردانی و دوستی به علی مرادخانی و محمدرضا شجریان تقدیم کرد و همچنین هدایایی از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا شجریان توسط علی مرادخانی و آوا مشکاتیان به خانواده علی اف تقدیم گردید.

    آیین بزرگداشت هابیل علی اف

    آیین بزرگداشت هابیل علی اف

    در ادامه علی اکبر شکارچی که با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تلاش زیادی برای برگزاری این برنامه صورت داد ضمن قدردانی از همه عواملی که در برگزاری این مراسم سهیم بودند گفت: هیچ چیز جز موسیقی نمی‌تواند یک انسان غمگین را به تعادل روحی برساند‌ وکسانی که از مرگ عزیزانشان غمگین و اندوهگین هستند می‌توانند با گوش دادن به موسیقی به آرامش برسند.

    وی افزود: هابیل علی اف گرچه بی‌کلام می‌نواخت اما هزاران حرف و سخن در آهنگ‌هایش نهفته بود و این را بدانید که موسیقی آذربایجان شهرتش را مدیون هابیل علی اف است. هابیل عاشق موسیقی ایران بود و عاشق این سرزمین بود.. امیدورام برگزاری چنین برنام‌هایی به ایجاد صلح و دوستی در جهان کمک مضاعفی کند و همدلی کمانچه نوازان ایران و جهان را موجب شود.

    شکارچی در ادامه توضیحاتی در ارتباط با موسیقی خودش ارائه داد و گفت: این موسیقی از پرده‌های عراق به صورت اعلام شروع می‌شود اعلام آوایی برای امداد طلبی و خبر رسانی است. نظیر آن مانند آهنگ سحری است که وقتی در لرستان با سرنا و دهل نواخته می‌شود هر کس بشنود خبر مرگی را متوجه می‌شود. قسمت دوم در پرده جامه دران نام با مسمایی است برای جامه دریدن در سوگ. بعد یک لالایی برای هابیل علی اف خواهم خواند. این لالایی در فرهنگ ایلات قشقایی‌‌ همان نوایی است که در هنگام مرگ زنان در سوگ عزیزانشان ابیات سوگ را با ملودی خاصی می‌خوانند و ترجیع بند آن لالایی است که بگونه‌ای با احساس آن را می‌خوانند، گویی مادر برای خواباندن فرزند عزیزش لالایی می‌خواند.

    اصغر فردی شاعرو همراه همیشگی شهریار شعر ایران نیز در سخنانی با ذکر این مطلب که موسیقی ایران و آذربایجان در هیچ کجای جهان مانند ندارد خاطر نشان کرد: ایران امروز قلمروی فرهنگی بزرگی است. مردان و زنان این سرزمین فهم و دریافت خود را بر گوشه گوشه موسیقی این سرزمین مهر زده‌اند. زنده یاد هابیل یکی از زیبایی‌های گنج نامه و نسخه داران راز آلود موسیقی ایران بود که در میان اقوام باستانی تاریخی ایران در هر بخشی به اسمی خوانده می‌شدند که این اسم حکایت از تقدسی داشت. هابیل یکی از موسیقی دانانی بود که از رنج درد انسان‌ها می‌گفت و این راز ماندگاری اوست.

    لازم به ذکر است؛ چهرهایی ازجمله حسن ناهید، دکتر داریوش طلایی عبدالحسین مختاباد، حسام الدین سراج، بیژن بیژنی، سینا جهان آبادی سید مجتبی حسینی «مشاور وزارت فرهنگ و ارشادی اسلامی علی ترابی مدیر عامل انجمن موسیقی،، حسن ناهید، آرش کام ور، حسین پرنیا، مهدی فلاح، ساحر حبیبی و نمایندگانی از کشور آذربایجان در این مراسم حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=90411
       
    برچسب ها هابیل علی اف

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *