×
×

نیامده‌ایم جایگاه دبیر را ضعیف کنیم

  • کد نوشته: 90393
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام مهر ۱۳۹۴
  • ۵ دیدگاه
  • مدیرعامل خانه موسیقی پس از گذشت چند هفته از انتصابش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر که باعث حاشیه هایی درباره شرح وظایف حسن ریاحی دبیر این جشنواره شده، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد. حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره محدود کردن وظایف دبیری جشنواره موسیقی فجر با […]

    نیامده‌ایم جایگاه دبیر را ضعیف کنیم
  • حمیدرضا نوربخش

    حمیدرضا نوربخش

    مدیرعامل خانه موسیقی پس از گذشت چند هفته از انتصابش به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر که باعث حاشیه هایی درباره شرح وظایف حسن ریاحی دبیر این جشنواره شده، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد.

    حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره محدود کردن وظایف دبیری جشنواره موسیقی فجر با انتخاب «مدیر جشنواره» گفت: به طور حتم هدف معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد از انتخاب من به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر به هیچ وجه تضعیف دایره فعالیتی و اختیارات آقای ریاحی به عنوان دبیر نبوده است.

    به گفته وی، از مدت ها پیش تحول در ساختار برپایی جشنواره مدنظر بوده و حتی این موضوع مطرح بوده که شاکله فعلی برگزاری جشنواره به طور کلی تغییر کند و پس از سی دوره وقت یک اتفاق نو فرارسیده است.

    برخی ایرادهای ساختار برپایی جشنواره موسیقی فجر در دوره‌های قبل

    وی ادامه داد: نظر شخصی من این بود که روش در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره بیشتر شبیه جشن است تا جشنواره و ما در این مدت غیر از مواردی معدود نتوانسته ایم بخش حرفه‌ای موسیقی کشورمان را در ویترین جشنواره جستجو کنیم. هرسال فراخوانی داده می شود و طبیعتا یک عده گروه هایی که شاید خیلی هم شناخته شده نباشند در یک بخش رقابتی شرکت می کنند و علی القاعده آن بخش رقابتی هم نتیجه و خروجی مشخصی ندارد. یعنی شما نمی توانید در تمام این سال‌ها بگویید که سرنوشت نفرات و گروه های برگزیده جشنواره به کجا ختم شده است؟ یعنی اینکه جشنواره موسیقی فجر صرفا یک حالت تفننی داشته که دوستان در یک رقابت شرکت کردند ، خود را محک زدند و برای خودشان افتخاری کسب کردند.

    مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره به بخش های غیر رقابتی جشنواره موسیقی فجر طی سال های گذشته توضیح داد: متاسفانه به دلیل وجود برخی شرایط ما در بخش های دیگر هم آن طور که باید و شاید شاهد حضور گروه های حرفه ای نبودم، البته در دوره هایی با تمهیدات و رایزنی‌هایی که وجود داشت افراد مطرحی شرکت کردند ولی چون که این اتفاق ساختارمند نبود، تداوم نیافت. اتفاقا بنده در همین جشنواره ها نیز به عنوان عضو شورای سیاستگذاری بودم اما همه می دانیم این عنوان ها دکوری بود، زیرا تمام سیاستگذاری های این شورا هم در همان ساختار کلی بود و من فقط عضوی از آن بودم و یک تنه هم نمی توانستم روندها را تغییر دهم.

    بودجه‌هایی که هدر می‌رود

    نوربخش با نادرست دانستن ساختار قبلی، بیان کرد: ما اگر خواستار قرار گرفتن در تراز فستیوال های موسیقی معتبر دنیا هستیم باید به مکانیزم برگزاری این رویدادهای معتبر نیز توجه کنیم تا بتوانیم از آن پتانسیل و ظرفیتی که وجود دارد بهتر استفاده کنیم. جشنواره موسیقی فجر بدون تعارف مهم ترین اتفاق موسیقایی سال است که تاکنون بخشی از ارقام بودجه ای آن به هدر رفته و نتیجه بلندمدتی هم نداشته است.

    این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: زمانی برای اعمال تغییرات در جشنواره موسیقی فجر تصمیم گیری شد که آقای ریاحی به عنوان دبیر هنری جشنواره حکم گرفته بود ند بنابراین تا این فضا به قوامی برسد طبیعتا دکتر ریاحی هم عضوی مهم از این مجموعه و اتاق فکر هستند و در جایگاه خود قرار دارند، منتها چون این برنامه‌ریزی جدید از سوی ما مطرح شد طبیعی است که آقای ریاحی از ابتدای مسایل در جریان نبودند. ولی ایشان وظیفه دبیری خود را انجام می دهند و ما با هم هماهنگ هستیم.

    مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در پایان تاکید کرد: جشنواره از سه ضلع رییس جشنواره، دبیر جشنواره و دبیر اجرایی تشکیل شده، ما هم بر همان اساس کارها را انجام می دهیم. ما نیامده ایم که دبیر را عوض کنیم در واقع وظایف مدیریتی جشنواره که قبلا در اختیار مدیر دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد بوده به من واگذار شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=90393
       
    برچسب ها حمیدرضا نوربخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *