×
×

محمدرضا آزاده‌فر:

  • کد نوشته: 88603
  • 06 مهر 1394
  • ۰
  • مولف کتاب «اطلاعات عمومی موسیقی» با اعلام خبر انتشار چاپ سوم این اثر پژوهشی، از روند کم توجهی والدین و خانواده ها به موضوع موسیقی انتقاد کرد. محمدرضا آزاده‌فر مولف کتاب «اطلاعات عمومی موسیقی» با اشاره نوبت سوم چاپ این کتاب بیان کرد: انگیزه من برای تالیف این کتاب که کمتر از ۹ ماه به […]

    محمدرضا آزاده‌فر:
  • محمدرضا آزاده‌فر

    محمدرضا آزاده‌فر

    مولف کتاب «اطلاعات عمومی موسیقی» با اعلام خبر انتشار چاپ سوم این اثر پژوهشی، از روند کم توجهی والدین و خانواده ها به موضوع موسیقی انتقاد کرد.

    محمدرضا آزاده‌فر مولف کتاب «اطلاعات عمومی موسیقی» با اشاره نوبت سوم چاپ این کتاب بیان کرد: انگیزه من برای تالیف این کتاب که کمتر از ۹ ماه به چاپ سوم رسید، پر کردن خلأ آموزش عمومی موسیقی در ایران است.

     وی افزود: تقریباً در تمامی کشورهای دنیا مردم در آموزش رسمی مدرسه‌ای خود در کنار دروسی مانند تاریخ، جغرافیا و ریاضی، موسیقی را نیز به عنوان یکی از علومی که کسب دانش در آن ضروری است می‌آموزند ولی در کشور ما در این زمینه فقر سواد عمومی وجود دارد که خود باعث بسیاری مشکلات در تغذیه روزانه سبد شنیداری ایرانیان می‌شود. البته این مشکل در دوران مکتب خانه‌ها و حوزه‌ها وجود نداشت چراکه هیچ عالمی را از علمای پیشین نمی‌توان یافت که در مجموعه دروس خود برای نوآموزان، آموزش موسیقی را نداشته باشد.

    آزاده‌فر در مورد لزوم داشتن اطلاعات موسیقی والدین برای کمک به نوجوانان در زمینه بهینه کردن مصرف روزانه موسیقی اینگونه توضیح داد: وقتی من پای صحبت یک نوجوان می‌نشینم از نوع گفتگوی او می‌توانم به راحتی بفهمم که اولیای خود را در زمینۀ بسیاری از موضوعات روز به ویژه موسیقی، بی‌دانش قلمداد می‌کند و راهنمایی آن‌ها را صرفاً آزاردهنده می‌داند. من بارها از زبان نوجوانان این جمله را می‌شنوم: «اونا بِدون اینکه بِدونن که این موسیقی‌هایی که من گوش می‌دَم چی‌ان فقط به من گیر می‌دَن.»

    اطلاعات عمومی موسیقی

    این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پاسان صحبت‌هایش تصریح کرد: تنها راهی که باعث می‌شود نوجوان حاضر شود کمک بزرگترها را در زمینه راهنمایی مصرف موسیقی روزانه خود قبول کند آن است که احساس کند آنان سواد موسیقی دارند. به هر ترتیب من به دنبال ارائه راه‌حلی عملی از نوع ایجابی و نه از نوع سلبی برای اولیای خانه و مدرسه هستم. این راه حل سهل و ممتنع است و در یک جمله کوتاه خلاصه می‌شود؛ اینکه دانش اولیه خود و فرزندتان را در زمینۀ موسیقی بالا ببرید زیرا شما قادر نیستید موسیقی را از سبد مصرف روزانه حذف کنید.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *