×
×

دولتمردان قدر موسیقی بی کلام را بدانند

  • کد نوشته: 87519
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • مراسم رونمایی از مجموعه کوارتت های هرمز فرهت موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی دوشنبه ۲۳ شهریور ماه در موسسه «مکتب تهران» برگزار شد. مراسم رونمایی از مجموعه کوارتت های هرمز فرهت موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی دوشنبه ۲۳ شهریور ماه در موسسه «مکتب تهران» برگزار شد. لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان […]

    دولتمردان قدر موسیقی بی کلام را بدانند
  • مراسم رونمایی از مجموعه کوارتت های هرمز فرهت موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی دوشنبه ۲۳ شهریور ماه در موسسه «مکتب تهران» برگزار شد.

    مراسم رونمایی از مجموعه کوارتت های هرمز فرهت موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی دوشنبه ۲۳ شهریور ماه در موسسه «مکتب تهران» برگزار شد.

    لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان در ابتدای این برنامه گفت: هرمز فرهت مانند برادر من است و بسیار خوشحالم که چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است.

    رونمایی از آلبوم کوارتت 1،2،3

    هوشنگ کامکار مدرس، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها نیز در این مراسم بیان کرد: عصر طلایی موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا در دوران حضور دکتر هرمز فرهت بود. در این دوران بزرگانی چون توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، دکتر مسعودیه، دکتر صفوت، شاهین فرهت و بسیاری دیگر مشغول تدریس بودند.

    وی درباره‌ کوارتت‌های هرمز فرهت نیز گفت: این قطعات ترکیبی از موسیقی مدرن است که هم‌زمان تکنیک‌های آتنال و تنال را به کار گرفته است. این اثر در بسیاری از فضاها نیز اشاراتی به موسیقی مشرق‌ زمین دارد که در نوع خود جالب توجه است.

    رونمایی از آلبوم کوارتت 1،2،3

    وارطان ساهاکیان مدرس پیشکسوت موسیقی هم هرمز فرهت را استاد بسیار بزرگ و مدیر گروه فوق‌العاده‌ای توصیف کرد و گفت :وی با ترجمه‌ کتاب «کنترپوان کِنت کِنان» گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشت.

    شاهین فرهت آهنگساز و رهبر ارکستر هم در این نشست به خاطراتی از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: هرمز استاد من در کنترپوان بود و امروز بسیار خوشحالم که این کوارتت‌ها منتشر شد، به‌ ویژه اینکه  پیش از این کاری از هرمز فرهت منتشر نشده بود. به هر حال از هرمزفرهت کوارتت‌های چهار، پنج و شش هم تولید شده که امیدوارم آنها نیز به زودی در ایران منتشر شود.

    رونمایی از آلبوم کوارتت 1،2،3

    رضا مهدوی پژوهشگر و تهیه کننده آلبوم «کوارتت ۱،۲،۳» توضیح داد: کاش دولتمردان ما قدر موسیقی بی‌کلام را درک کنند زیرا به نظر من در پاره‌ای از موارد زهر موسیقی، کلام است که حق آهنگساز و نوازنده را ضایع می‌کند.

    وی ادامه داد: متاسفانه با وجود شرایط سخت حوزه موسیقی، راهروهای دفتر موسیقی هر روز به خاطر بی‌مدیریتی دو سال اخیر که لطمه‌ بزرگی به سابقه‌ خوب موسیقی کشور زد، شلوغ‌تر می‌شود  اما به طور حتم بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه می‌دهد.

    مهدوی افزود: موسیقی، فرهنگ کشور را اصلاح می‌کند و من نهایت کوششم را کردم که این اثر با کیفیت بین‌المللی منتشر شود و بازگو کننده‌ زحمات دوستان باشد ولی متاسفانه متولیان امر که باید در جهت توسعه ملی و پیشرفت ملی امروز جایگاهی برای امثال هرمز فرهت ایجاد کنند، کاری نمی‌کنند.

    رونمایی از آلبوم کوارتت 1،2،3

    مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری تاکید کرد: دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران حمایت کند و متوجه باشد موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده است کما اینکه طی صد سال اخیر هیچ کنسرتی به چالش و آشوب کشیده نشده است و یک نفر خون از دماغش نریخت اما ما می بینیم هر روز کنسرت‌ها لغو می‌شوند و به استادان بی‌احترامی می‌شود.

    این تهیه کننده آثار موسیقایی با طرح این پرسش که «جایگاه حاکمیت وزارت ارشاد کجاست؟» گفت: چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد که موسیقی امثال استاد چکناواریان را مجوز بدهد و یا حافظ و سعدی و مولوی و گنجوی را ممیزی کند. در حالیکه  امروز رسانه‌ ملی اشعاری پخش می‌کند که من قبل از انقلاب نشنیده بودم. البته بد نیست در اینجا به حواشی اقنصادی حوزه موسیقی اشاره کنم که موجب شده برخی از ناشران اعلام ورشکستگی کنند. از سوی دیگر شاید خیلی ها ندانند هزینه‌ هزار عدد سی که ناشر تولید می‌کند برابر تنخواه یک روز برخی مدیران وزارتخانه‌ها است.

    https://musiceiranian.ir/?p=87519
       
    برچسب ها هرمز فرهت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *