×
×

پروفسور هرمز فرهت درگذشت

  • کد نوشته: 431508
  • حمیده موسوی
  • سه شنبه, ۲۶ام مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • هرمز فرهت از استادان بزرگ آهنگسازی ایران و موسیقی شناس ایرانی ۲۵ مرداد در ۹۳ سالگی در ایرلند درگذشت.
    پروفسور هرمز فرهت درگذشت
  • هرمز فرهت از استادان بزرگ آهنگسازی ایران و موسیقی شناس ایرانی روز گذشته ۲۵ مرداد در ۹۳ سالگی در ایرلند درگذشت.

    شاهین فرهت آهنگساز و پسرعموی هرمز فرهت با تایید این خبر به ایسنا گفت: استاد فرهت صبح دیروز به علت کهولت سن درگذشت. البته ماه گذشته ایشان به یک ذات الریه مبتلا شده بود که همین بیماری باعث تضعیف بدن ایشان شد.

    هرمز فرهت از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف موسیقی کرده است و یکی از آثار مهم او در حوزه موسیقی فیلم به موسیقی فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی برمی‌گردد.

    هرمز فرهت سال ۱۳۰۷ در تهران متولد و از دانشگاه UCLA در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد. او سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.ال.ای دکترای موسیقی‌شناسی دریافت کرد. فرهت سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. پایان‌نامه دکترای او نیز با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سالها بعد توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید و با ترجمه مهدی پورمحمد در تهران منتشر شد. این آهنگساز ایرانی در سالهای پایانی تحصیل در آمریکا، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۴۹ تا ۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سالهای بعد نایب رییس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و … بود. او بعد از مهاجرت از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بود.

    ساخت قطعاتی همچون «راپسودی مازندرانی» (برای ارکستر)،«سه مینیاتور ایرانی» (برای پیانو)،«کنسرتو برای کلارینت و ارکستر» و کوارتت زهی از جمله فعالیت‌های اوست. موسیقی فیلم‌های «دایره مینا»، «پستچی»، «آقای هالو» و … نیز از دیگر کارهای اوست.

    منبع: ایسنا
    https://musiceiranian.ir/?p=431508
       
    برچسب ها هرمز فرهت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *