×
×

با حضور فخری ملک پور، افلیا پرتو و سامان احتشامی در فرهنگسرای ارسباران

  • کد نوشته: 87491
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۲۵ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۰
  • «باشگاه موسیقی فرهنگسرای ارسباران»، نشست موسیقایی «بررسی نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایران» را با حضور فخری ملک پور، اُفلیا پرتو و سامان احتشامی برگزار می کند.+ورود برای عموم آزاد است

    با حضور فخری ملک پور، افلیا پرتو و سامان احتشامی در فرهنگسرای ارسباران
  • سامان احتشامی

    سامان احتشامی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «باشگاه موسیقی فرهنگسرای ارسباران»، نشست موسیقایی «بررسی نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایران» را با حضور فخری ملک پور، اُفلیا پرتو و سامان احتشامی برگزار می کند.

    سامان احتشامی، آهنگساز و نوازندهء نام آشنای پیانو با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد: «این نشست، در ساعت ۱۸ از تاریخ چهارشنبه، ۲۵ شهریور ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار می گردد.»

    وی افزود: «این افتخار را دارم که به دعوت ریاست محترم این ارگان فرهنگی-هنری آقای «شهرام صارمی» در نشستی که در خصوص چگونگی ورود ساز پیانو به موسیقی دستگاهی ایران تدارک دیده شده است، حضور یافته و لحظاتی را با هنرمندان و مخاطبان محترم سهیم باشم. جزئیات دقیق این نشست تا این ساعت در اختیار من قرار داده نشده تا به اطلاع رسانی شفاف تری بپردازم اما می توان گفت هدف کلی از برگزاری این رویداد، در واقع بررسی چگونگی ورود این ساز به ممکلت ما، تاریخچهء گنجاندن آن در ارکسترها و مجموعه های ایرانی و شیوهء نوازندگی اساتید فقید موسیقی ایرانی بر این ساز می باشد و همچنین اشاره هایی به این موضوع نیز خواهیم داشت که برخی نگرش های متعصبانه به این ساز فرنگی و محصور کردن آن صرفا در ارائهء آثار و قطعات غیر ایرانی نگرش هایی نسبتاٌ منسوخ شده است و امروزه در شرایطی که وجوه دیگری از نواختن این ساز کشف شده و به منصِّهء اجرا رسیده، نمی توان به این دیدگاه ها بسنده کرد. در این زمینه شاید بتوان به این مثال پرداخت که همانگونه که ما می توانیم به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم، انگلیسی زبانان نیز این اجازه و توانایی را دارند که زبان فارسی را بیاموزند. آثار فراوانی تا به امروز با پیانو  و در ژانر موسیقی ایرانی خلق شده اند که مرزهای موسیقایی را در استفاده از این ساز جهانی در هم شکسته اند.»

    شایان ذکر است که طی این رویداد هنری، فخری ملک پور، افلیا پرتو و سامان احتشامی -اساتید موسیقی و نوازندگان پیانو- به بررسی «تاریخچهء ورود ساز پیانو به موسیقی ایرانی»، «شکل گیری آثار موسیقی ایرانی با ساز پیانو»، «شیوه و سبک نوازندگی استادان پیشکسوت ساز پیانو» همچون «مرتضی محجوبی»، «مشیر همایون شهردار» و «جواد معروفی»می پردازد.

    «مهران پورمندان» آهنگساز، پیانیست و دبیر باشگاه موسیقی ارسباران، مجریِ کارشناسِ این برنامه خواهد بود و ورود برای عموم آزاد است.

    علاقه مندان جهت حضور در این نشست می توانند چهارشنبه ۲۵ شهریورماه ساعت ۱۸ به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه نمایند.

    IMG-20150915-WA0006

    https://musiceiranian.ir/?p=87491
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *