×
×

حجت الاسلام علم الهدی: حرفی نخواهیم زد که تعدادی مطرب هوس‌باز خوششان بیاید

  • کد نوشته: 8627
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۲۳ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • امام جمعه مشهد سخنان تفکربرانگیزی را بر علیه موسیقی و هنرمندان این رشته‌ی هنری در خطبه‌ی خود در نماز جمعه

  • موسیقی ایرانیان: امام جمعه مشهد سخنان تفکربرانگیزی را بر علیه موسیقی و هنرمندان این رشته‌ی هنری در خطبه‌ی خود در نماز جمعه ایراد کرد، سخنانی که به زعم ما به هیچ‌وجه بر پایه‌ی تفکر، بر مبنای انسانیت، در مدار حق و در قالب اسلام نبوده است، امیدواریم شرایطی فراهم شود تا برداشت درست و حقیقی نسبت به دین و هنر بوجود بیاید، در پرونده فقه و موسیقی که در نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان منتشر شد ما سعی کردیم تا آنجا که ممکن است برداشت اصولی‌تری نسبت به دین و موسیقی به مخاطبینمان عرضه کنیم. اما گویا سخن حق در این دیار خریدار و شنیداری ندارد. به هر حال توجه شما را به سخنان سیداحمد علم الهدی که  گاها با پیشوند حجت الاسلام والمسلمین خطاب می‌شوند جلب می‌کنیم:

    امام جمعه مشهد گفت: محشور شدن با جریان آهنگ و موزیک یک حشر و انسی است که انسان را از محوطه عبودیت و بندگی خدا جدا می کند.

    به گزارش پارسینه به نقل از روزنامهٔ خراسان، حجت الاسلام والمسلمین «سیداحمد علم الهدی» در خطبه اول نمازجمعه مشهد مقدس که روز گذشته در صحن ها و رواق های متبرک حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد، به بحث موسیقی اشاره کرد و گفت: اگر موسیقی واقعا یک هنر بود، از این هنر باید در مسائل معنوی و ارزشی هم استفاده می شد. وی با بیان این که ائمه اطهار(ع) که قوی ترین هنرمندان این عرصه را در میان شیعیان خود داشته اند از آن استفاده نکرده اند گفت: دلیل این که استفاده نکرده اند این بود که نوع لهو موسیقی متبادر از آن است.

    وی ادامه داد: انس گرفتن و محشور شدن با جریان آهنگ و موزیک یک حشر وانسی است که انسان را از محوطه عبودیت و بندگی خدا جدا می کند. وی با اشاره به یکی از دیدارهای برخی از مسئولان فرهنگی دولت گذشته با مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود ه اند: این را بدانید که توسعه موسیقی و ترویج آن در کشور برخلاف ترویج اسلام است و با ترویج اسلام ناسازگار است.

    وی افزود: این که یک جوان بنا باشد یک سیخی در گوشش کند و صدایی را به عنوان آرامش بخش، به صورت موزیک بشنود، دیگر نمی تواند در این جامعه عنصر جدی باشد و به تعبیر امام خمینی(ره) مغزی که تحت تاثیر موسیقی قرار گرفته است به صورت جدی فکر نمی کند. خطیب جمعه مشهد تصریح کرد: وقتی اعصاب انسانی به وسیله نواهای موسیقی تحت تاثیر قرار بگیرد، دیگر آن انسان دغدغه های خود را درباره مسائل مربوط به دین و مسائل اجتماعی و سیاسی از دست می دهد.

    وی اضافه کرد: «امام (ره) در یکی از فرمایشات خود فرموده اند ضرر موسیقی از تریاک بیشتر است.» حجت الاسلام والمسلمین «علم الهدی» تصریح کرد: استماع موسیقی باعث می شود دروازه دل که باید خداگرایی را در دل ایجاد کند تخریب شود. وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که جوانان به جریانی آلوده نشوند که برایشان مسیری به طرف گناه باز شود چرا که حداقل ضرر انس گرفتن با موسیقی باز شدن راه برای معصیت و نافرمانی خداست.

    امام جمعه مشهد افزود: خداوند در سوره «قصص» وقتی ویژگی افراد مومن از اهل کتاب را بیان می کند، می فرماید:«افراد مومن کسانی هستند که وقتی صدای لغو را می شنوند از لغو اعراض می کنند» و امام(ع) لغو را در قرآن این گونه معنا کرده اند که یعنی انسان با مسائل عیاشی خوشگذرانی و آرام بخشی عیش نوش مانوس شود. وی با بیان این که «لغو» در لغت هم به معنای بیهوده کاری است گفت: آن بیهوده کاری حرام است که انسان را بیهوده می کند.

    امام جمعه مشهد افزود: بسیاری از فقها فتوایشان این است که موسیقی در همه انواع، حرام است و برخی دیگر مانند امام(ره) و بزرگان دیگر عقیده دارند مصداق لهو از موسیقی حرام است و مصداق لهو بارز موسیقی همین موزیک هایی است که جوانان گوش می دهند یا برای گرم کردن یک مجلس خوشگذرانی استفاده می شود. وی ادامه داد: اگر این موسیقی های حرام با یک سرود مذهبی آمیخته شود، همان سرود مذهبی هم حرام می شود و این طور نیست که اگر در یک برنامه حرام نام امام حسین(ع) بیاید، حرام خدا، حلال شود و حتی حرمت این کار بدتر است چرا که این کار توهین به مقام ولایت و ساحت مقدس معصوم(ع) است.

    وی ادامه داد: اگر بخواهیم احساسات مردم را نسبت به امام زمان(عج) از طریق اجرای یک برنامه حرام تحریک کنیم، حرمتش بیشتر است. وی تاکید کرد: استماع، دروازه دل است و اگر این دروازه با حرام گشوده شود وارد آتش فاسد می شود. خطیب جمعه مشهد اظهار داشت: نباید این طور باشد که هر کس پابرهنه به مسائل شرعی وارد شود و احکام حلال و حرام خداوند را دست بیندازند و نفهمیده به شخصیت های متخصص و فقهایی که امین پیغمبر(ص) هستند جسارت و توهین شود، به این دلیل که می خواهیم حرفی بزنیم که تعدادی مطرب هوس باز خوششان بیاید.

    در ادامه امام جمعه مشهد مقدس در خطبه دوم نماز به خیزش هایی که در منطقه صورت گرفته است اشاره ای کرد و گفت: آن چیزی که تمام این خیزش ها و حرکت ها را در یک نقطه مشترک جمع می کند، با وجود عوامل مختلف، یک عنوان و تفسیر مقدس به نام «بیداری اسلامی» است. حجت الاسلام والمسلمین «علم الهدی» تصریح کرد: سران غرب مردم به پاخاسته در کشورهای اسلامی را به اصلاح تشویق می کنند و می گویند شما به انقلاب نیاز ندارید، در حالی که مردم متقاضی انقلاب هستند و دلیل این هم نوع شعارهای آن هاست.

    وی در همین زمینه تصریح کرد: اولین اصلی که در همه شعارهای مردم به پاخاسته مورد توجه قرار گرفته «توحید گرایی» است چرا که آن ها «ا…اکبر» و «لااله الاا…» می گویند و با نماز جماعت و نمازجمعه حرکت خود را آمیخته کرده اند. وی ادامه داد: اصول دوم و سوم «سلطه ستیزی» و «شهادت طلبی» است و این گونه است که مردم به استقبال گلوله می روند و شهدایشان را به عنوان یک عنصر سعادتمند پیروز و به فیض رسیده معرفی می کنند.

    خطیب جمعه مشهد با بیان این که این اصول جدای از مفهوم «بیداری اسلامی» نیست، گفت: مردم به پا خاسته در همه حرف ها و شعارها و بیانیه هایشان، استقلال طلبی از نوع «لااله الاا…» را مطرح می کنند. وی اضافه کرد: در بحرین مردم شعار «یا حسین(ع)» و «هیهات من الذله» سر می دهند و با همین شعار، دستگاه نظامی طاغوت را به عقب رانده اند، حال اگر این خیزش اسلامی نیست، پس چیست؟

    وی ادامه داد: در کشور ما همه کسانی که با رهبری و ولایت فقیه مخالفت می کنند، به این دلیل است که در این کشور دنیا از دین خالی شود، چرا که اگر این کار انجام شود، آن ها با شهوات خود حاکم خواهند شد ولی حاکم بودن دین در دنیای مردم، به شهوت رانی آن ها فرصت نمی دهد. خطیب جمعه مشهد تاکید کرد: وقتی مسلمانان و مستضعفان دنیا متوجه شوند که سعادت آن ها در این است که دنیا ی شان از دین خالی نباشد و دین باید بر دنیای شان حاکم باشد، آن گاه زمینه فرج و ظهور امام زمان(عج) در دنیا شکل خواهد گرفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=8627
       
    برچسب ها علم الهدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *