×
×

در مراسم رونمایی آلبوم «ماه و ماهی» عنوان شد:

  • کد نوشته: 86129
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • برخی موسیقی پاپ را با دیسکو اشتباه گرفته اند

    در مراسم رونمایی آلبوم «ماه و ماهی» عنوان شد:
  • ۱۷۹۷۴۹۲مراسم رونمایی از آلبوم «ماه و ماهی» به خوانندگی حجت اشرف زاده در قالب ویژه برنامه «اتفاق ترانه» در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

    ویژه برنامه «اتفاق ترانه» که توسط دفتر ترانه حوزه هنری به صورت ماهانه برگزار می شود، شنبه هفتم شهریور ماه در تالار مهر حوزه هنری میزبان تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی برای رونمایی از آلبوم «ماه و ماهی» به خوانندگی حجت اشرف زاده بود.

    در ابتدای این مراسم که با شعر خوانی تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت ادبیات معاصر کشورمان همراه بود، علیرضا بدیع شاعر و ترانه سرای آلبوم « ماه و ماهی» گفت: معمولا وقتی یک آلبوم موسیقایی تولید می شود زمانی بالغ بر شش یا هفت ماه نیز طول می کشد که ترانه ها و اشعار آن ساخته شود اما شعرهای این آلبوم نه محصول هفت ماهه بلکه حاصل یک فعالیت بیست ساله است.

    وی ادامه داد: به هر حال برای من اتفاقی بسیار خوب و مبارک است که این ترانه ها و اشعار با صدای خوش حجت اشرف زاده عزیز در قالب آلبوم موسیقی «ماه و ماهی» با حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده و امیدوارم از این پس شاهد استمرار موفقیت های این آلبوم باشیم.

    حسین پرنیا آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی نیز که به عنوان مهمان ویژه برنامه «اتفاق ترانه» برای معرفی کتاب جدید خود در این برنامه حضور داشت بعد از سخنرانی عبدالحمید ضیایی پیرامون مباحث مربوط به فلسفه هنر، ضمن معرفی کتاب «دستور سنتور» خود به در خواست سعید بیابانکی از نحوه همکاری با زنده یاد ایرج بسطامی خواننده فقید موسیقی سنتی ایرانی سخن گفت.

    برخی موسیقی پاپ را با دیسکو اشتباه گرفته اند

    محمدرضا چراغعلی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی پاپ نیز در این مراسم ضمن تقدیر از مرکز موسیقی حوزه هنری برای انتشار آلبوم «ماه و ماهی» گفت: همگی ما دوست داریم در این مدتی که از فعالیت هنرمندان موسیقی می گذرد شاهد اتفاقات خوبی باشیم و حالا خیلی خوشحالم در روزگاری که بسیاری از ترانه سراها و خوانندگان، موسیقی پاپ را با آنچه در کلاب و دیسکو اجرا می شود، اشتباه گرفته اند و به نوعی فکر از مخاطب گرفته شده است آلبوم موسیقایی «ماه و ماهی» در بازار موسیقی منتشر شده است.

    وی ادامه داد: بخش عمده ای از آلبوم « ماه و ماهی» وابسته به کلام است که قلم زیبای علیرضا بدیع و صدای خوش حجت اشرف زاده آن را تبدیل به آلبوم خوبی کرده است. البته انتشار یک تک تراک که پیش از این با صدای حجت اشرف زاده در فضای مجازی منتشر شد اتفاق بسیار خوبی است که می توان به آن توجه کرد. زیرا در روزگاری که بیش از ۱۵۰ تراک موسیقی از خوانندگان رو زمینی و زیر زمینی وارد فضای مجازی می شود، استقبال اینچنین  از یک تراک  می تواند اتفاق بسیار ارزشمندی تلقی شود.

    این آهنگساز بیان کرد: متاسفانه ذائقه موسیقایی مخاطب به دلیل فقر مدیا به سمت شنیدن موسیقی های زیرزمینی کشیده شده است. چون رسانه مستقلی برای ارائه  موسیقی نداریم و در حقیقت تصویر و زیبایی شناسی را از آن گرفتیم فضا به سمتی هدایت می شود که اصلا رضایت بخش نیست. به هر حال همین که هنرمندانی می آیند و در این فضای نامناسب قطعه ای را تولید می کنند و سپس این چنین با استقبال مردم روبه رو می شود جای تقدیر فراوان دارد.

    «ماه و ماهی» یک آلبوم پاپ نیست

    چراغعلی درباره محتوای آلبوم «ماه و ماهی» نیز توضیح داد: وقتی این مجموعه را گوش کردم از خود سوال کردم که با توچه به نوع اشعار و ترانه های به کار گرفته شده آیا می توان این آلبوم را نوعی آلبوم موسیقی پاپ دانست؟ که در نهایت به این نتیجه رسیدم که این اثر یک نوع موسیقی فیوژن است که به اعتقاد من موسیقی ایرانی به شدت نیازمند آن است. ضمن اینکه محتوای ادبی اثر نیز به شکلی است که نگاه متفاوتی به ادبیات معاصر ایران دارد.

    این هنرمند گفت: استفاده همزمان از سازهای الکترونیک در کنار سازهای جهانی و رسیدن به ترکیبی نو اتفاق بسیار خوبی بود که در این آلبوم توجه من را به خود جلب کرد. اما نکته ای که می توانم برای این آلبوم به آن اشاره کنم دامنه موسیقایی اثر است که از یک مرزی وارد دامنه تکرار می شود در حالیکه اگر می توانستیم از سازهای متنوع دیگری استفاده کنیم و به مقوله موسیقی فیوژن کمی متفاوت تر نگاه می کردیم کار بهتر از اینها می توانست مورد توجه مخاطب قرار گیرد.

    وی افزود: به هر حال وقتی از یک تراک استقبال خوبی می شود عوامل تولید برنامه حاضر نمی شوند، ریسک کنند و رویه خود را تغییر دهند. در واقع وقتی چنین رویکردی در یک آلبوم موسیقی وجود داشته باشد مخاطب می تواند حدس بزند که قرار است چه اتفاقاتی برای قطعه های بعدی بیفتد. از سوی دیگر این آلبوم از معدود آثاری است که جنس کلام و موسیقی همگون است و به نظر من عاشقانه ای است که شاعر برای استفاده از کلمات از چیزی نترسیده بود و این نکته قابل تقدیری است که می توان به آن توجه کرد.

    چراغعلی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: امیدوارم حوزه هنری همانطور که نسبت به انتشار یک آلبوم خوب اقدام کرده در پخش آلبوم «ماه و ماهی» نیز عملکرد خوبی داشته باشد، زیرا همه می دانیم در انتشار یک آلبوم همانطور که تولید یک اثر مهم است، پخش آن نیز دارای اهمیت ویژه ای است که باید بیشتر و بهتر از این ها به آن توجه کرد. مخاطبان امروزی موسیقی پاپ متاسفانه معطوف به دختران و پسران نوجوانی شده که اغلب خوانندگان هم بدشان نمی آید مخاطبانی در این رده سنی داشته باشند اما همین که قطعه «ماه و ماهی» توانست در میان قشر دانشجو مورد توجه قرار گیرد اتفاق مبارکی است که باید آن را جزو امتیازات یک آلبوم موسیقی حساب کرد.

    حوزه هنری حامی خوبی برای ما بود

    حجت اشرف زاده خواننده آلبوم «ماه و ماهی» هم در بخش پایانی این مراسم ضمن اجرای زنده قطعه «ماه و ماهی» توضیحاتی درباره روند تولید آلبوم ارائه داد و گفت: این اثر آلبومی تلفیقی از موسیقی الکترونیک و سنتی است که دوستانم علیرضا بدیع، آرش بیات، امیر بیات، میثم مروستی، مهرداد عالمی در تولید آن همراه همیشگی من بوده اند. ضمن اینکه در شرایط کنونی که یک اثر موسیقایی هزینه های زیادی برای تولید و انتشار دارد حوزه هنری با حمایت فاضل نظری حامی بسیار خوبی برای ما بود.

    وی ادامه داد: مرکز موسیقی حوزه هنری با ورود جناب فاضل نظری نهایت تلاش خود را انجام داده که با حمایت از آثار فرهنگ ساز و گروه هایی که سعی در ارائه موسیقی های خوب دارند کارهایی را انجام دهد و من از تمامی دوستانم در این نهاد تشکر می کنم که در تولید این آلبوم همراه ما بودند. به هر حال طی ماه های آینده با همکاری دوست خوبم محمد حسین تفرشی برنامه هایی برای برگزاری کنسرت هم داریم که امید است از این پس بیشتر از این ها در خدمت مخاطبان باشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=86129
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *