×
×

صحبت از مدرک حافظ ناظری تا سخنان هنرمندان مختلف همچون شهرام ناظری، محمود دولت آبادی، هوشنگ کامکار و پرویز کلانتری در این نشست

  • کد نوشته: 8237
  • 13 اسفند 1389
  • ۱۴ دیدگاه
  • حافظ ناظری به همراه نوازندگان مطرح موسیقی دنیا همچون ذاکر حسین (طبلا)، گلن ولز (سازهای فریم درام)، یوهانس موزر و متهایم اوت (کلو‌، ویلنسل)، پل نیو باور (ویولا)، دیوید فراست

  • حافظ ناظری به همراه نوازندگان مطرح موسیقی دنیا همچون ذاکر حسین (طبلا)، گلن ولز (سازهای فریم درام)، یوهانس موزر و متهایم اوت (کلو‌، ویلنسل)، پل نیو باور (ویولا)، دیوید فراست (تهیه کننده موسیقی) و گروه کر نیویورک در حال به پایان رساندن پروژه «سمفونی رومی ۱» است که در تیرماه سال بعد از طریق شرکت سونی در سطح جهانی منتشر خواهد شد، به همین بهانه نشستی در این باره در موزه موسیقی برگزار شد، قسمت اول گزارش موسیقی ایرانیان از این نشست را در اینجا مطالعه کردید، توجه شما را در ادامه به قسمت دوم گزارش جلب می‌کنیم.

    درویشی : ترتیب چنین نشست‌هایی جرات بالایی می‌خواهد

    محمدرضا درویشی در ادامه‌ی نشست گفت: «ما این موسیقی را نشنیده‌ایم ولی چنان به شما و پدرتان اعتماد داریم که مطمئن هستیم کار خاصی انجام داده‌اید و باید برای جراتی که به خرج دادید تبریک بگوییم. ترتیب چنین نشستی و دعوت از بزرگان هنر کشور برای کاری که هنوز کسی نشنیده است جرات بالایی می‌خواهد.»

    او ادامه داد: «جای خوشحالی دارد که معرفی چنین اثری باعث شد، امروز در این جمع چنین هنرمندانی در کنار هم قرار بگیرند و از این بابت ما و همه دوستان از شما سپاسگزاریم، چه بسا که اگر این اثر و یا شخص شما نبود، امروز چنین نشستی تشکیل نمی‌شد.»

    دولت‌آبادی: این مملکت متعلق به همه‌ی مردم ایران است

    محمود دولت آبادی در ادامه‌ی این جلسه گفت: «خوشحالم که از هر ده سالی که یک میلیون و هشتصد هزار نفر از این مملکت میروند، بالاخره یک نفر از این جمعیت برگشته است، اینکه این آقایان شرایطی ایجاد می‌کنند که بچه‌های باهوش مملکت از کشور بروند یک وجه منفی قضیه است ولی وجه منفی‌تر قضیه این است که کاری کنند که هر کسی می‌رود پشت سرش را هم نگاه نکند و برنگردد، این مملکت متعلق به همه‌ی مردم ایران است و همه‌ی کسانی که باعث شدند بچه های ما از این مملکت بروند مقصر هستند، بنده آرزومندم که هر کسی از این کشور مهاجرت کرده به وطن خود بازگردد به همین ترتیب موقتا به شما(حافظ ناظری) خوشامد می‌گویم.»

    سخنان شهرام ناظری در مورد فرزندش

    اما شهرام ناظری پدر حافظ ناظری پس از خوش‌آمد گویی به حضار گفت: «همین‌که در این شرایط تنگنا و تلخ موضوعی سبب شود تا این افراد گردهم جمع شوند، خودش یک اتفاق است و جای خوشحالی دارد که به زعم بنده باید به هر بهانه‌ای از آن استفاده کرد.»

    او ادامه داد: «بنده بطور کلی کار حافظ را به اختیار خودش گذاشتم و او را طوری تربیت کردم که مستقل باشد. او یک آدم دیگری است، نوع فکر حافظ، خواندنش، کارهای موسیقی و حتی روش زندگی او کاملا با من تفاوت دارد، البته من هم به شخصه این تفاوت را دوست دارم و خودم هم از ابتدا می‌خواستم این تفاوت وجود داشته باشد.»

    شهرام ناظری در مورد فرزندش افزود: «به همراه حافظ ۱۰ سال پیش که یک گروه جوانی را تشکیل دادیم و کنسرت‌هایی را برگزار کردیم، حافظ در آن سنین جوانی با یک جسارت و بلندپروازی این موضوع را مطرح کرد که اینجا برایش کافی نیست و می‌خواهد جهانی کار کند و کار و آثارش صرفا مختص ایران نباشد. من از این ایده خیلی خوشحال شدم و استقبال کردم. تمام کارها را بر عهده‌ی خودش گذاشتم که حتی در جریان چگونگی رفتن او و ماندگار شدن او در خارج هم نبودم و نیستم.»

    او در ادامه افزود: «می‌دانستم که او از همان جوانی کاری در آینده خواهد کرد، البته تا این لحظه هنوز برای این اتفاق خیلی زود است اما اگر او با جدیت جلو برود و تمام مسائل لازم را رعایت کند، شاید در دهه‌های بعد بتواند کارهای مهمی در هنر انجام دهد.»

    این هنرمند در مورد همکاری هنری با فرزندش گفت: «ارتباط هنری بنده با حافظ مثل دوستان هنرمند دیگرست. کار من و او از هم کاملا جدا هست، حال در این بین ممکن است مثل هر دو هنرمند دیگر اشتراکاتی بین کار ما بوجود بیاید و ما با یکدیگر در گوشه‌ای از یک اثر هنری همکاری کنیم»

    هوشنگ کامکار: برپایی چنین نشستی بار حافظ را گران کرد، بهتر بود ابتدا کار را می‌شنیدیم و بعد نشست برگزار می‌شد

    هوشنگ کامکار آهنگساز مطرح موسیقی ایرانی در ادامه‌ی نشست گفت: «من حافظ را از بچگی می شناسم و می دانم که برای یادگیری موسیقی بسیار پی گیر است و با گروه کامکار همکاری داشته است و سه تار خوبی می نوازند منتها بهتر بود قبل از برپایی چنین نشستی کار ضبط شده‌اش را می‌شنیدیم و بعد درباره آن قضاوت می‌کردیم.

    او در ادامه خطاب به حافظ گفت: «امروز وظیفه تو خیلی گران‌تر شده و گام بسیار بلندی برداشته‌ای که از جنبه‌هایی خیلی جالب نیست و خطرناک است، این حرکت و برپایی این نشست بار تو را گران می‌کند و تبریک می‌گویم که تا این اندازه شجاع هستی و از کارت قبل از شنیده نشدن دفاع می‌کنی و چون جوان هستی و به دنبال نوآوری، شور و هیجان، آینده درخشانی خواهی داشت و امیدوارم کارت همینطور ادامه پیدا کند.»

    حافظ ناظری نیز در پاسخ به انتقاد هوشنگ کامکار گفت: «در این جمع قرار بود خبر حمایت سونی مطرح شود. در غیر این صورت خودم هم معتقدم که باید اثرم قبل از نقد، شنیده شود. اما ضبط این اثر از ماه نوامبر شروع شد و چهار ماه است که به طول انجامیده و تا به حال برای ضبط آن به شش کشور سفر کردم و قسمت نهایی آن قرار است با همراهی گروه کر بزرگ نیویورک طی ۲۰ روز آینده ضبط شود و باید برای ماه آوریل به شرکت سونی تحویل داده شود به همین خاطر کار هنوز نهایی نشده است وگرنه قطعاتی از آن در این نشست پخش می‌کردیم تا همه با یکدیگر گوش کنیم.»

    همچنین پرویز کلانتری نقاش مطرح ایرانی نیز گفت: «این خبر بزرگتر از آن است که فقط چنین نشستی برای آن برپا شود که امیدوار بودم خیلی‌های دیگر نیز می‌آمدند و می‌شنیدند.»

    توضیحات حافظ ناظری در مورد مدرک دانشگاهی‌اش

    خبرنگار موسیقی ایرانیان در میانه‌ی نشست سوالی را از حافظ ناظری در باب طول مدت زمان تحصیل و نوع مدرک‌اش پرسید که او در پاسخ گفت: «‌ من وقتی به نیویورک رفتم و درسم را شروع کردم، از لحاظ سواد موسیقی کلاسیک اصلا در حدی نبودم که وارد دانشگاه شوم، اما ژوری دانشگاه نسبت به بنده و استعدادم اعتقاد و احساس خاصی داشت که حتی نامه‌هایش هم وجود دارد که آن ژوری در نامه‌ها گفته بودند که این جوان ارزشش را دارد که بیاید و در دانشگاه بر رویش کار شود و پیشرفت کند که مطمئنا روزی به جایگاه ارزشمندی در هنر خواهد رسید.»

    او در ادامه افزود: «انشالاه این نامه‌ها را یک روز منتشر خواهم کرد، اما در مورد مدت تحصیلم باید بگویم که بنده حدودا سال ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ درسم را شروع کردم و در سال ۲۰۰۶ مدرک دیپلم موسیقی‌ام که در آنجا همان لیسانس محسوب می‌شود را از مدرسه‌ی موسیقی مانز ‌Mannes College of Music هم در رشته‌ی آهنگ‌سازی و هم در رهبری ارکستر کسب کردم.»

    این نوازنده مطرح موسیقی ایران در ادامه گفت: «بعد از سال ۲۰۰۶ دیگر تقریبا درس را ادامه ندادم چون که درگیر کنسرت‌ها و اجراهای زیادی شدم، به نظر خودم هم تا آن مقطع تا آن حد تحصیل برایم کافی بوده چون تا حد زیادی آشنایی با آن جو و فضای عجیب موسیقی در دانشگاه ما که محلی برای رفت و آمد بزرگترین هنرمندان دنیا همچون پاوارتی بوده بسیار عالی و مفید بود. که البته بعد از انتشار این سیدی تصمیم نهایی ام را خواهم گرفت که احتمالا باز هم ادامه‌ی تحصیل بدهم چون که موسیقی کلاسیک دنیایی است و هر چه بیشتر یادبگیری باز هم نکات جدیدی در خود داراست.»

    نکات نشست:

    – کل برنامه بیشتر شبیه یک همایش بوده تا یک نشست خبری. اساتید و هنرمندان بزرگ هر کدام مدتی صحبت کردند اما خبرنگاران تنها توانستند چند پرسش کوتاه در مورد موضوع نشست از حافظ ناظری بپرسند.

    – اکثر خبرنگاران، اهالی قلم و حتی برخی از هنرمندان به دلیل کمبود فضا و نبود صندلی ایستاده نشست را دنبال می‌کردند.

    – بروشور برنامه به تعداد کمی چاپ شده بود و به بسیاری از خبرنگاران و هنرمندان نرسید که به همین دلیل اکثر رسانه‌ها از جزئیات سمفونی رومی نتوانستند اطلاعاتی در رسانه‌هایشان قرار دهند.

    از لینک‌های زیر عکس‌هایی را از این نشست می‌توانید مشاهده کنید. همچنین گفتگوی کوتاه خبرنگار موسیقی ایرانیان با شهرام ناظری را در حاشیه‌ی نشست می‌توانید از اینجا دنبال کنید.

    http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1725367
    http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1263836
    http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1225569
    http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1725367&Lang=P
    http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8912091193
    http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1263836

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *