×
×

گفتگویی کوتاه با استاد آواز موسیقی ایران

  • کد نوشته: 8249
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۲ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • در حاشیه نشست پروژه سفمونی رومی ساخته‌ی حافظ ناظری، به سراغ استاد آواز ایران شهرام ناظری رفتیم تا چند و چون اخبار جدیدی که در مورد اجراهای او در رسانه‌ها منتشر شده است را جویا شویم

  • موسیقی ایرانیان- صادق اخباریه: در حاشیه نشست پروژه سفمونی رومی ساخته‌ی حافظ ناظری، به سراغ استاد آواز ایران شهرام ناظری رفتیم تا چند و چون اخبار جدیدی که در مورد اجراهای او در رسانه‌ها منتشر شده است را جویا شویم، این خواننده موسیقی ایرانی هم کنسرت خود در اصفهان و تهران را تایید کرده و جزئیات اجراها را در اختیار موسیقی ایرانیان قرار می‌دهد.

    به گزارش موسیقی ایرانیان شاهنامه‌خوانی ناظری از شهر اصفهان در روزهای ۱۲و ۱۳و ۱۴ آغاز گشته و در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه در تهران ادامه پیدا می‌کند.

    گفتنیست که تالار رودکی شهر اصفهان ساعت ۸ شب میزبان گروه فردوسی و شهرام ناظری است و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی هم ساعت ۸ میزان این گروه در تهران خواهد بود. همچنین احتمال اجرا در روز ۲۱ اسفند در تهران هم وجود دارد که هنوز خبرش قطعی نیست.

    شهرام ناظری در ادامه در توضیح شاهنامه‌خوانی خود می‌گوید: «بنده بر روی شاهنامه در سه بخش کار کردم و می‌کنم. یکی اجرای شاهنامه و ارایه آن با موسیقی مقامی است که کنسرت‌اش را در اصفهان و تهران برگزار خواهیم کرد. دومی اجرای اشعار شاهنامه با ارکستر بزرگی با همراهی کیوان ساکت است. دیگری هم اجرای شاهنامه با گروه اینترنشنال در نیویورک با همراهی حافظ ناظری بوده است که نمونه آن در سال ۲۰۱۰ در سالن کارنگی هال نیویورک اجرا شد. در هر صورت بنده با همه‌ی این کارها و فعالیت‌ها راه برای شاهنامه خوانی دیگر خوانندگان باز کرده‌امز»

    او در ادامه در مورد تجربه شاهنامه‌خوانی توسط خوانندگان موسیقی ایرانی می‌گوید: «در صد سال اخیر هیچ کدام از خواننده های مطرح سنتی ما شاهنامه را اجرا نکرده اند، برای اینکه هیچ نمونه ای پیشرو نداشته اند، همه از این تجربه واهمه داشتند ولی خب بنده طلسم را شکستم و از سه چهار سال پیش در پاریس و امریکا و نیویورک و مراکش شروع کردم به اجرای شاهنامه، در حقیقت یک دستورالعملی برای نوع طرز بیان شاهنامه و برخورد با شاهنامه را به خواننده ها با این کار دادم، که خوشبختانه دیگران یکی یکی کار کردن بر روی شاهنامه را شروع کردند.»

    او در ادامه می‌افزاید: «در حقیقت مهم این بوده که یک کسی باید این جسارت را می‌کرد که این کار را بکند چون خیلی این کار مشکل و سختی به نظر می آمد چون خواننده ها هیچ نمی دانستند و دستورالعملی پیش رو نداشتند که به چه فرم و چه لحنی باید شاهنامه را اجرا کنند، چون با این لحن و فرهنگی که در فرهنگ موسیقی سنتی است شاهنامه جور در نمی آید، باید یک کلید رمز دیگری برایش پیدا می‌کردیم که من به هر حال این کار را از ۴ سال پیش شروع کردم و استارتش را زدم.»

    به جز اطلاعات فوق خبرنگار موسیقی ایرانیان سوال دیگری در مورد سرنوشت انتشار لوح DVD کنسرت کارنیگی‌هال از شهرام ناظری می‌پرسد که این استاد در پاسخ به این سوال می‌گوید: «متاسفانه به دلیل بی‌نظمی‌ها و دلایل دیگر احتمال انتشار این آلبوم کم شده است و بعید است این کار پخش شود.»

    لازم به ذکر است که حافظ ناظری در گفتگو با خبرنگار ما حضور خود در کنسرت‌های اصفهان و شیراز پدرش را تکذیب می‌کند، پیش از این در رسانه‌ها عنوان شده بود که حافظ ناظری پدرش را در این اجراها همراهی خواهد کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=8249
       
    برچسب ها شهرام ناظری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *