×
×

دور جدید کنسرت‌های موسیقی در راه هستند

  • کد نوشته: 81554
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۴
  • ۰
  • چند روزِ دیگر ماه مبارک رمضان تمام می‌شود. این یعنی دور جدید کنسرت‌های موسیقی. هنرمندان عرصه موسیقی در تمام سبک‌ها خودشان را آماده برگزاری اجراهای زنده می‌کنند. کافی است سری به سایت‌های فروش بلیت یا اصلا خروجی خبرگزاری‌ها بیندازید تا خبرهای متعددی از کنسرت‌هایی ببینید که قرار است اجرا شود. به هر حال، هر اجرای […]

    دور جدید کنسرت‌های موسیقی در راه هستند
  • کنسرت

    کنسرت

    چند روزِ دیگر ماه مبارک رمضان تمام می‌شود. این یعنی دور جدید کنسرت‌های موسیقی. هنرمندان عرصه موسیقی در تمام سبک‌ها خودشان را آماده برگزاری اجراهای زنده می‌کنند. کافی است سری به سایت‌های فروش بلیت یا اصلا خروجی خبرگزاری‌ها بیندازید تا خبرهای متعددی از کنسرت‌هایی ببینید که قرار است اجرا شود. به هر حال، هر اجرای زنده‌ای خبر خوشحال‌کننده‌ای است؛ اما وقتی به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داده است، نگاهی بیندازیم، این خبر آنقدرها هم نمی‌تواند مسرت‌بخش شود. در چند ماه گذشته، کنسرت‌هایی لغو شد که می‌شود تعدادشان را با لغوِ کنسرت‌ها در ١٠ سال گذشته مقایسه کرد. البته آنقدر در این مدت از لغو کنسرت‌ها گفته شده و به اندازه‌ای بیان که دیگر تکرارش هم حتی بیهوده به نظر می‌رسد. «اعتراض» البته خوب است، اما اعتراض‌های بی‌نتیجه هم تا جایی می‌تواند جواب دهد. البته «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند روز قبل در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» در پاسخ به این سوال که با اتمام مبارک ماه رمضان، دور جدیدی از کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شوند و در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تمهیدی اندیشیده تا دیگر شاهد اتفاقاتی که در گذشته، درباره لغو کنسرت‌ها به وجود آمد، نباشیم؟» پاسخ داده است: «فکر می‌کنم هماهنگی خوبی در این مدت با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده و شخص وزیر مذاکراتی را با نیروی انتظامی و همچنین وزیر کشور انجام داده است. وزیر کشور نیز با استاندارها و همچنین فرمانداران صحبت‌هایی کرده تا دیگر شاهد اتفاقات منفی در این خصوص نباشیم. به هر روی هم‌اکنون کار‌هایی انجام شده تا به صورت واحد تمام ارگان‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند و کنسرت‌ها در بهترین شکل ممکن انجام شود و مردم بتوانند از برنامه‌های موسیقایی به بهترین شکل استفاده کنند و اوقات فراغت خود را با موسیقی که یکی از متعالی‌ترین هنرهاست، بگذرانند.»

    می‌توان اندکی به این سخنان دل‌خوش شد؛ اما به هر روی از این صحبت‌ها در این مدت بارها انجام شده است و از آن طرف، مساله لغو کنسرت‌ها همچنان ادامه یافت؛ حتی در این مدت اظهارنظرهایی صورت گرفت که بیش از هر چیز تعجب‌آور بود، مثل توهین‌هایی که تعدادی از شخصیت‌ها به اهالی موسیقی و البته مخاطبان موسیقی انجام دادند. هرچند که مسوولان ارشاد بارها به این مساله اشاره کرده‌اند که: «سیاست‌های ارشاد کاملا تعریف شده و بر اساس قوانین است. ما دل‌مان می‌خواهد منتقدان به این مساله آگاه باشند که تمام برنامه‌هایی که انجام می‌شود، بر پایه موازین شرعی و قانونی است. مجموعه ارشاد همواره با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که عده‌‌ای خواسته و ناخواسته مطرح می‌کنند، تلاش دارد تا آنها را قانع کند و این اطمینان را بدهد که سیاست ما به هیچ‌وجه رواج اباحه‌گری، ولنگاری و دور شدن از ارزش‌ها نیست؛ بلکه به شکل دقیق جهات شرعی و قانونی در برنامه‌ها رعایت شده و اجازه نمی‌دهیم تا فرهنگ عمومی جامعه آسیب ببیند.»

    با همه اینها به نظر می‌رسد اهالی موسیقی، بیدی نیستند که با این بادها بلرزند. به همین خاطر است که برنامه‌های گسترده‌ای را برای بعد از پایان ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌اند. «تهمورس پورناظری» این روزها مشغول برگزاری تمرینات برای کنسرت جدیدش است. او سال گذشته، تور «چرا رفتی» را در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها همراه با «همایون شجریان» به اجرا درآورد که با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و حالا قرار است تهمورس پورناظری اول و دوم شهریور ماه، نخستین کنسرت از مجموعه کنسرت‌هایی را که قرار است با عنوان «تهمورس و ما» برگزار شود، روی صحنه تالار وحدت ببرد. او در این اثر، از حضور خواننده بهره نبرده و تعدادی از قطعات را به همراه دیگر نوازندگان همخوانی خواهد کرد. ضمن آنکه رویکردی متفاوت را از آنچه در کنسرت‌های معمول دیده می‌شود برای این اجرا در نظر گرفته است. در این برنامه تینا جامه‌گرمی ویولن و پیانو، نگار نوراد ویولنسل، آتنا اشتیاقی‌ ویولنسل و کنترباس، حسین رضایی نیا سازهای کوبه‌ای و آرین کشیشی کنترباس و گیتاربیس به عنوان نوازنده تهمورس پورناظری را همراهی خواهند کرد. او خود در این کنسرت تار، سه‌تار و تنبورو برای نخستین‌بار دوتار می‌نوازد. پورناظری موسیقی این برنامه را با نگاهی آزاد از ترکیب آهنگسازی و بداهه‌نوازی تدوین کرده است. رضا موسوی طرح‌هایی از تهمورس پورناظری را کارگردانی هنری خواهد کرد. این برنامه قرار است علاوه بر تهران در شهرهایی چون رشت، گنبد، گرگان، کرمانشاه، شیراز و تبریز به صورت کنسرت روی صحنه برود.

    «مهیار علیزاده» نیز قرار است کنسرتی را با حضور تعدادی از بازیگران سینما و تئاتر اجرا کند در پروژه‌ای که «در شعله با تو رقصان» نام گرفته است، «مهیار علیزاده» آهنگساز این مجموعه است و «صابر ابر» و «پانته‌آ پناهی‌ها» قطعات ساخته او را اجرا کردند. همزمان آلبوم این اثر نیز منتشر شده است. در این آلبوم از اشعار شعرای بزرگی نظیر «مولانا»، «هوشنگ ابتهاج» و «علیرضا کلیایی» استفاده شده است و تنوع زیادی در این بخش وجود دارد. «مهیار علیزاده»، که تجربه حضور موفقی در آلبوم «حریق خزان» داشته و این روزها مشغول تولید آلبوم مشترک «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» است، این‌بار به سراغ فضای جدیدی رفته است. آلبوم در شعله با تو رقصان نسبت به آثار ارکسترال ایرانی که از او سراغ داریم تفاوت دارد و تاکنون مشابه آن را کار نکرده است.

    رسیتال ویولن دالیبور کاروای (Dalibor Karvay) اما یکی دیگر از برنامه‌های مهمی است که این روزها در عرصه موسیقی اجرا می‌شود. این کنسرت فردا و پس‌فردا – ٢٢ و ٢٣ تیرماه – اجرا خواهد شد. این درحالی است که دو روز بعد از آن نیز ارکسترسمفونیک تهران، کنسرت دارد. ارکسترسمفونیک تهران در همین ماه‌های محدودی که از عمر دوباره‌اش می‌گذرد، توانسته با مدیریت «علی رهبری» – رهبر کارکشته ایرانی- اتفاقات بزرگی را به ثمر برساند و حضور چند سولیستِ مهم از دنیا از جمله این اتفاقات است. حالا هم کاروای قرار است به مدت دو شب در تالار رودکی سولوی ویولون بگذارد و علاوه بر آن در اجرای ارکستر سمفونیک نیز گروه را یاری کند. اما اهالی موسیقی ارکسترال هم این روزها برنامه‌های پر و پیمانی دارند. آنها حتی منتظر پایان رمضان هم نشده‌اند و قرار است بیست و هفتم تیرماه اجرا شود. تهرانی در این خصوص می‌گوید: «تشکیل ارکستر سازهای ایرانی، اتفاق خوبی است که در حال رخ دادن است و اگر من قبول مسوولیت کردم، برای این بود که جای خالی این ارکستر حس می‌شد. اکنون بذری برای تاسیس این ارکستر پاشیده شده و روند خوبی هم دارد. نظر من این بود از جوانانی که به این عرصه آمده‌اند، به عنوان نوازنده ارکستر بهره ببریم. البته جوانانی که به پختگی لازم رسیده‌اند و تجربه کافی دارند. من سال‌ها ایران نبودم و خیلی‌ از این نوازندگان را نمی‌شناختم، البته چند نفر را از زمان هنرستان به یاد دارم. در جایگاه سرگروه، از حضور پیشکسوتان هم بهره برده‌ایم و در این باره می‌توانم سازهای کوبه‌ای را مثال بزنم.»

    آن طور که تهرانی می‌گوید؛ اعضای این ارکستر فعلا ٣۵ نفر هستند؛ هر چند تهرانی می‌گوید: «در مجموع، موسیقی ایرانی به دلایل خاصی رپرتوار کمی دارد؛ اما نه آنقدر که بگوییم الان در فقر هستیم. به هر حال تا حدی دست‌مان خالی است. باید در این زمینه توجه بیشتر و روی آن کار شود. در نظرمان هست که حتما این اتفاق بیفتد. من به این ارکستر به‌شکل یک معجزه نگاه می‌کنم. اگر اقبال به ما اجازه دهد، حتما این کار را می‌کنم. در قدم دوم، بار دیگر هم فراخوان خواهیم داد و از پیشکسوتان نیز می‌خواهیم که به ما بپیوندند، به ویژه در زمینه سازهایی مثل کمانچه و نی.»

    کنسرت سیمین غانم (ویژه بانوان)، دوئت فلوت و گیتار (فیروز نوایی، لیلی افشار)، کنسرت ناصر وحدتی (گروه گیل و آمارد)، کنسرت آقای سماع (اثری از امیرحسین حسنی نیا) با همراهی سماع قونیه و مراکش از دیگر کنسرت‌های منتظر اجرا هستند.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=81554
       
    برچسب ها کنسرت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *