×
×

عیسی قلی‌پور: با زراعت زندگی می‌کنم

  • کد نوشته: 81377
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۰ام تیر ۱۳۹۴
  • ۰
  • نوازنده و خواننده شناخته شده موسیقی نواحی از برخورد برخی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان پیشکسوت و مقرری ۱۲۰ هزار تومانی که دولت به هنرمندان می دهد، گلایه کرد. عیسی قلی‌پور با بیان اینکه دیگر امیدی به حمایت های مسوولان ندارد، عنوان کرد: خدا را شاکرم که می توانم کشاورزی کنم […]

    عیسی قلی‌پور: با زراعت زندگی می‌کنم
  • عیسی قلی‌پور

    عیسی قلی‌پور

    نوازنده و خواننده شناخته شده موسیقی نواحی از برخورد برخی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان پیشکسوت و مقرری ۱۲۰ هزار تومانی که دولت به هنرمندان می دهد، گلایه کرد.

    عیسی قلی‌پور با بیان اینکه دیگر امیدی به حمایت های مسوولان ندارد، عنوان کرد: خدا را شاکرم که می توانم کشاورزی کنم و از راه کشاورزی روزی خودم را تامین کنم. اما آیا این خنده دار و شرم آور نیست که با من به عنوان یک هنرمند پیشکسوت که هم به سهم خودم پاسدار موسیقی منطقه بومی بودم و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین و چند قطعه موسیقایی برای انقلاب اسلامی و شهیدان ساخته ام و خوانده ام این گونه رفتار شود و ماهانه ۱۲۰ هزار تومان به حسابم واریز کنند و بعد هیچ خبری از من نگیرند؟

    وی ادامه داد: البته آقایان هرگاه در جایی برنامه ای داشته باشند مرتب با من تماس می گیرند و می خواهند که در مراسم هایشان حضور داشته باشم. اما این خجالت آور است وقتی که کاری با من ندارند به طور کامل از ذهن آن پاک می شوم. ماجرای مقرری ۱۲۰ هزار تومانی هم بماند که به قدری شرم آور است که من به جای شرم دیگر می خندم و نمی دانم اگر همین زراعت و کشاورزی نبود چه بلایی بر سرم می آمد.

    این نوازنده دو تار تصریح کرد: خدا را شکر که هنوز سر پا هستم و به لطف خداوند بیماری ندارم و می توانم با کار و فعالیت نان و روزی خود را به دست بیاورم اما آیا همه نوازندگان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی هم مانند من هستند که با زراعت و کشاورزی درآمدی داشته باشند؟ آیا کم هنرمندانی داریم که برای درمان بیماری خود به ویژه در شهرستان های دور افتاد با مشکلات زیادی همراه هستند؟ اینها موضوعات دردآوری هستند که انقدر در اینجا و آنجا پیرامون آن صحبت کردیم که خودم شرمم می آید آنها را تکرار کنم.

    قلی‌پور در پایان گفت: در طول سال های گذشته تلاش کردم به سهم خود در اشائه فرهنگ آیینی منطقه خراسان شمالی کوشا باشم و هنوز هم به این تلاش ادامه می دهم. اما این رویه درستی نیست که آقایان هر زمان به ما احتیاج دارند سراغی از ما بگیرند تا موسیقی نواحی ایران زینت بخش مجالس و مراسمشان باشد. توجه زمانی است که این مقرری از رقم خنده‌دار و شرم آور ۱۲۰ هزار تومانی ارتقا پیدا کند تا هیچ هنرمندی محتاج نباشد. باید با هنرمندان در حد شان و جایگاهشان برخورد شود.

    عیسی قلی‌پور معروف به «عیسی بخشی» از شناخته شده ترین نوازندگان دو تار منطقه خراسان شمالی است که نقش زیادی در ثبت و ماندگاری موسیقی این منطقه ایفا کرده است. این هنرمند بیش از شصت سال است که خنیاگر نغمه های مختلف خراسانی و آیین های مذهبی منطقه بجنورد است.

    این هنرمند صاحب نام منطقه خراسان شمالی که علاوه بر نوازندگی به باغداری و کشاورزی مشغول است، تاکنون در جشنواره های متعددی شرکت کرده و تا به امروز آثار متعددی از وی توسط حوزه هنری، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضبط و ثبت شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=81377
       
    برچسب ها عیسی قلی‌پور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *