×
×

علی ترابی: این تصمیم برای مشارکت هر چه بیشتر اهالی موسیقی است!

  • کد نوشته: 80926
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۴ام تیر ۱۳۹۴
  • ۰
  • چندی است این خبر که جشنواره موسیقی فجر را قرار است خانه موسیقی برگزار کند، جنجالی در رسانه ها به راه انداخته است. این موضوع از آنجایی حائزاهمیت است که در جایی که اهالی موسیقی ازعملکرد خانه موسیقی ناراضی هستند و خانه موسیقی  با انتقادات زیادی روبه رو بوده، چرا خانه موسیقی باید برگزار کننده […]

    علی ترابی: این تصمیم برای مشارکت هر چه بیشتر اهالی موسیقی است!
  • چندی است این خبر که جشنواره موسیقی فجر را قرار است خانه موسیقی برگزار کند، جنجالی در رسانه ها به راه انداخته است. این موضوع از آنجایی حائزاهمیت است که در جایی که اهالی موسیقی ازعملکرد خانه موسیقی ناراضی هستند و خانه موسیقی  با انتقادات زیادی روبه رو بوده، چرا خانه موسیقی باید برگزار کننده جشنواره موسیقی فجر باشد؟ و این تصمیم گیری از کجا و براساس چه معیاری صورت گرفته است؟ حسن ریاحی که دبیر جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر است درباره حضور خانه موسیقی در جشنواره گفته است: حضور خانه موسیقی در جشنواره پیشنهادی بود که من پذیرفتم. چرا که به نظرم خانه موسیقی برای خود اعتبار دارد و اعضای زیادی دارد. من فکر می‌کنم که شاید امسال با حضور خانه موسیقی بتوانیم جشنواره را از منظر کیفیت بهتر برگزار کنیم.

    برگزاری جشنواره موسیقی فجر هرساله بر عهده دفترموسیقی بوده است. اما این بار قرار است رئیس جشنواره، خانه موسیقی باشد. با اینکه همین چند روز پیش بود که بیش از ۱۰۰ هنرمندِ شناخته شده عرصه موسیقی متنی را در اعتراض به عملکرد خانه موسیقی امضا کردند و اما در چند هفته گذشته خانه موسیقی حاشیه‌های بسیاری داشته است و فعالیت هیئت مدیره این نهاد صنفی هنوز با ابهام روبه‌روست، اما در همین اوضاع معاونت هنری برگزاری جشنواره موسیقی فجر را به خانه موسیقی واگذار می‌کند.

    رئیس جشنواره به جلسه دعوت نشده!

    50486_635512282947754842_lپیروز ارجمند درباره  حضور خانه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر به فارس، گفت: ظاهرا چند جلسه درخصوص برگزاری جشنواره آینده موسیقی فجر برگزار شده است که من در آن جلسات حضور نداشتم. اما اطلاعاتی که بعد از برگزاری جشنواره گرفتم این بود که خانه موسیقی پیشنهادهایی را درخصوص برگزاری جشنواره موسیقی فجر ارایه داده است که مجری جشنواه شود و آن را برگزار کند و ساختار کلی برگزاری جشنواره را نیز تغییر بدهد. من به عنوان رییس جشنواره چون در جلسات دعوت نشدم نظری نمی‌توانم در خصوص حضور خانه موسیقی در جشنواه فجر بدهم.

    وی درباره انتقادهای اخیر اهالی موسیقی به عملکرد خانه موسیقی و تاثیر آن در روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: انتقادهای انجام شده قابل توجه است؛ چرا که شبهاتی در مورد قانونی بودن حضور اعضای هیات‌مدیره خانه موسیقی وجود دارد. من در همین راستا نامه‌ای را آماده کردم تا به دست مدیر عامل خانه موسیقی برسانم و طی این نامه  خواستار توضیح ایشان به مسائل مطروحه و قانونی و یا غیر قانونی بودن هیات مدیره شده‌ام. اگر هیات مدیره خانه موسیقی و شورای عالی آن قانونی باشند، خانه موسیقی مشکلی برای همکاری با جشنواره موسیقی فجر نخواهد داشت.

    این آهنگساز ادامه داد: این انتقادت از سوی کسانی مطرح شده که خودشان سال‌ها در مجامع خانه موسیقی حاضر می‌شدند. و باید به مسایل که این دوستان مطرح کردند را جدی گرفت و در قبال آن پاسخگو بود. ما بعد از جواب رسمی خانه موسیقی به این شبهات در خصوص همکاری آن‌ها با جشنواره تصمیم خواهیم گرفت. این تصمیم من به عنوان رییس جشنواره است.

    ارجمند در پاسخ به حسن ریاحی که در گفتگو با فارس عنوان کرده بود «رییس جشنواره خانه موسیقی است» نیز گفت: قطعا چنین چیزی درست نیست. جشنواره های فیلم و موسیقی و تئاترو تجسمی فجر، زیر مجموعه وزارت ارشاد هستند. دفتر موسیقی به عنوان نهادی که متولی اصلی برگزاری جشنواره موسیقی فجر است،‌ می‌تواند برگزاری اجرایی جشنواره را به نهاد دیگری تنفیذ کند. تصمیم نهایی در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره را من به عنوان مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، خواهم گرفت.

    وی ادامه داد: خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی که از نیروهای کارشناس برخوردار است می‌تواند در کنار جشنواره باشد. اما من مخالف حضور خانه موسیقی به عنوان مجری در جشنواره هستم. چرا که تجربه‌ای که نهادهایی مثل انجمن موسیقی و بنیاد رودکی در برگزاری جشنواره دارند، خانه موسیقی ندارد. خانه موسیقی می‌تواند در بخش‌های تخصصی و فنی در کنار ما باشد.

    1418727248_51747_635543239630728866_l

    این تصمیم برای مشارکت هر چه بیشتر اهالی موسیقی است!

    علی ترابی مدیر انجمن موسیقی نیز در خصوص چگونگی حضور و فعالیت خانه موسیقی در جشنواره سی‌ویکم فجر به خبرنگار موسیقی فارس، گفت: قرار است تا از ظرفیت‌های خانه موسیقی برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره استفاده شود. طی سال‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر به تناسب و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه، همیشه دوری‌ها و نزدیکی‌هایی با هنرمندان داشته است. به همین واسطه جشنواره در سال‌هایی پر رونق و در سال‌هایی کم‌رونق برگزار می‌شد. به اعتقاد من این تصمیم برای مشارکت هر چه بیشتر اهالی موسیقی در جشنواره، گرفته شده است.

    وی درپاسخ به این سوال که با توجه به موج انتقاداتی که از سوی اهالی موسیقی به خانه موسیقی به راه افتاده، چقدر حضور خانه موسیقی در جشنواره منطقی ‌است؟ نیز گفت: به هر جهت خانه موسیقی باید به قشری که منتقدشان هستند، نزدیک شود. همین موضوع شاید مشکلاتی را برای خانه موسیقی در برگزار کردن جشنواره به وجود آورد. البته شاید این موضوع زیاد هم به برگزاری جشنواره ارتباط نداشته باشد. به هر صورت شاید اگر دعوت از گروه‌های خارجی و داخلی به وسیله خود موزیسین‌ها انجام شود، کارها تسهیل شود. باید منتظر ماند و بعد از برگزاری جشنواره درباره این موضوع قضاوت کرد.

    هنوز تصمیم نهایی برای واگذاری گرفته نشده است!

    با اینحال حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود با اهالی رسانه که روز ۹تیر برگزار شد، به طور قطع این موضوع را تایید نکرد.

    SONY DSCنوش‌آبادی درباره برگزاری جشنواره موسیقی سال جاری توسط خانه موسیقی گفت: هنوز تصمیم نهایی برای واگذاری به موسسه‌ای گرفته نشده است اما متولی اصلی حوزه هنری و دفتر موسیقی است.

    وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های ارشاد طبیعی است از ظرفیت‌های خانه موسیقی استفاده شود اما گلایه‌ها و نقدها از خانه موسیقی پابرجاست و امیدواریم با تدبیر مناسب برطرف شود.

    به هر روی باید منتظر ماند و دید که واکنش هنرمندان به حضورِ خانه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر چیست؟ خانه موسیقی ای که وظیفه آن تنها در حوزه کارهای صنفی موسیقی و در همین امر هم با مشکلات عدیده ای رو به رو بوده است، چگونه مسئولیت اجرایی جشنواره موسیقی فجر را که به جرات می توان گفت مهم ترین اتفاق در حوزه موسیقی در کشور است را برعهده  خواهد داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=80926
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *