×
×

حمیدرضا صدری:

  • کد نوشته: 80038
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۴ام تیر ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • آهنگساز مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» معتقد است آهنگسازی برای مجموعه‌های مناسبتی به ویژه آثار رمضانی حرکت بر لبه تیغ است زیرا باید حال و هوای این ماه مبارک در آهنگ‌ها حفظ شود. حمیدرضا صدری با اشاره به حضور خود به عنوان آهنگساز در یک مجموعه تلویزیونی مناسبتی اینگونه توضیح داد: من تجربه های زیادی را […]

    حمیدرضا صدری:
  • آهنگساز مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» معتقد است آهنگسازی برای مجموعه‌های مناسبتی به ویژه آثار رمضانی حرکت بر لبه تیغ است زیرا باید حال و هوای این ماه مبارک در آهنگ‌ها حفظ شود.

    حمیدرضا صدری با اشاره به حضور خود به عنوان آهنگساز در یک مجموعه تلویزیونی مناسبتی اینگونه توضیح داد: من تجربه های زیادی را در ساخت موسیقی مجموعه های مناسبتی تلویزیون داشته ام که آخرین آن به ساخت موسیقی مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران باز می گردد و خوشحالم از اینکه دوباره این توفیق را پیدا کردم که بار دیگر  بر سر سفره افطار چندین میلیون مخاطب حضور داشته باشم.

    وی اضافه کرد: بسیاری از کسانی که در عرصه موسیقی فعالیت می کنند می دانند که آهنگسازی برای مجموعه های مناسبتی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان حرکت روی لبه تیغ است زیرا اگر نواهای غیر متعارفی روی این چنین فضاهایی ساخته شود مانند برخی از نواهایی می شود که طی سال‌های گذشته به اشتباه وارد فضای نوحه‌ها و ملودی های ماه محرم شد. البته خوشبختانه تا حد زیادی جلوی آن جریان گرفته شد.

    حمیدرضا صدری

    صدری با اشاره به اینکه انتخاب ملودی برای آثار مناسبتی مهم است، بیان کرد: با توجه به تجربه ای که از این فضا آموخته ام می دانم چه ملودی را بر اساس چه فضایی طراحی کنم که علاوه بر انطباق با چارچوب و محتوای اثر با مخاطب نیز ارتباط برقرار کند. مدیوم آهنگسازی در تلویزیون با آهنگسازی در سینما و هنرهای دیگر بسیار متفاوت است. تلویزیون به دلیل توده زیادی از مخاطب دارای محرمات بیشتری است که علاوه بر جذابیت باید به حفظ این محرمات هم دقت کرد.

    این آهنگساز بیان کرد: وقتی آهنگسازی سریالی مانند «دردسرهای عظیم ۲» به من پیشنهاد شد به دوری پنج ساله ام از ساخت آهنگ برای مجموعه های تلویزیونی ماه مبارک رمضان فکر کردم. اینکه قرار است دوباره موسیقی ام به گوش چندین میلیون روزه داری برسد که با خلوص دل به دیدن یک سریال مشغول هستند و دقیقا در این فضاست که هم مسئولیتم دو چندان می شود و هم ذوق بیشتری برای کار پیدا می کنم. این فضا دقیقا در ساخت مجموعه هایی چون «پشت کنکوری ها» و «یادداشت های کودکی» نیز با من همراه بود اما جالب اینجاست که در ساخت موسیقی مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» مختصات کار علاوه بر دارا بودن چنین ویژگی هایی، خیلی برایم عجیب بود چرا که برای اولین بار نظر مهران مهام به عنوان تهیه کننده خیلی به من در ساخت موسیقی کمک کرد.

    دردسرهای عظیم ۲

    صدری با اشاره به ساخت ملودی مجموعه «دردسرهای عظیم ۱» گفت: مهران مهام در سری اول مجموعه نظرات خاصی به من می داد که دوست داشتم از این نظرات در ساخت سری دوم مجموعه نیز استفاده کنم. در سری اول شاهد این بودیم که به دلیل اینکه سریال رمضانی نبود، داستان به طنز نزدیکی بیشتری داشت و مختصات ملودی آن متفاوت بود اما در این سری از مجموعه آنچه تهیه کننده به من پیشنهاد داد پرداختن به موسیقی‌ای بود که با حال و هوای ماه رمضان بیشتر مطابقت دارد.

    وی افزود: استفاده از سازهایی که بتوانند موسیقی رمانتیک و محزون را هم رقم بزنند به همین دلیل بود. لطیف در کلیت قصه شخصیتی است که دائما با دردسرهای عظیمی مواجه می شود و در این بین آدم های قصه که تمامی آنها هم آدم های بدی نیستند در داستان کلی مجموعه به شکل دهی جریانی که مد نظر نویسنده اثر بوده کمک می کنند. به طور کلی در مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» آدم های بد به آن معنایی که همیشه در داستان ها وجود داشته اند، حضور ندارند. آنها همه انسان هایی هستند که اگر حتی از روی اشتباه کار بدی هم انجام دهند اما در نهایت آدم های خوبی هستند که از ابتدا بد نبوده اند و حالا این من آهنگساز هستم که باید با زبان موسیقایی بتوانم چنین فضایی را به مخاطب القا کنم.

    سریال دردسرهای عظیم

    آهنگساز مجموعه «دردسرهای عظیم ۲» در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: بسیار خوشحالم که در این مجموعه با تهیه کننده ای کار کردم که در همه جا من را سر ذوق می آورد و انرژی می داد کما اینکه رفتن بر سر سفره افطاری مردم سعادت بزرگی است که واقعا برای هر هنرمندی لذت بخش است. امیدوارم ساخت ملودی چنین مجموعه های مناسبی دوباره نصیبم شود. من این نکته را بیان می کنم که احساس می کنم همه عوامل این مجموعه از مهران مهام به عنوان تهیه کننده، برزو نیک نژاد به عنوان کارگردان و بازیگران تا آن کودک خردسال دوست داشتنی از من سر تر هستند و برای من افتخاری بود که در این مجموعه به عنوان آهنگساز حضور داشتم.

    https://musiceiranian.ir/?p=80038
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *