×
×

نشست ماهانه «عصر شعر و ترانه» برگزار می شود

  • کد نوشته: 80035
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۴ام تیر ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • نشست ماهانه «عصر شعر و ترانه» با موضوع غزل سنتی و مدرن فردا (پنج‌شنبه،‌چهارم تیر) برگزار می‌شود. عبدالجبار کاکایی مدیر نشست «عصر شعر و ترانه» گفت: این برنامه حدود هفت سال است که در فرهنگسرای ارسباران راه‌اندازی شده است و در طول این مدت بسیاری از شاعران، نوازندگان و ترانه‌سرایان در آن حضور پیدا کرده‌اند. […]

    نشست ماهانه «عصر شعر و ترانه» برگزار می شود
  • کاکایی

    کاکایی

    نشست ماهانه «عصر شعر و ترانه» با موضوع غزل سنتی و مدرن فردا (پنج‌شنبه،‌چهارم تیر) برگزار می‌شود.

    عبدالجبار کاکایی مدیر نشست «عصر شعر و ترانه» گفت: این برنامه حدود هفت سال است که در فرهنگسرای ارسباران راه‌اندازی شده است و در طول این مدت بسیاری از شاعران، نوازندگان و ترانه‌سرایان در آن حضور پیدا کرده‌اند.

    این شاعر و ترانه‌سرا اظهار کرد: این نشست سه بخش دارد که شامل بخش کارگاهی، شعر و ترانه‌خوانی و نقد آثار می‌شود. در هر برنامه شاعران و ترانه‌سراها آثار خود را برای هم می‌خوانند و در آن‌جا بحث‌هایی شکل می‌گیرد که می‌تواند به دو طیف شاعر و ترانه‌سرا کمک کند. در این نشست هر ماه شاعران و ترانه‌سرا ها دور هم جمع می‌شوند و آثار و آرای همدیگر را می‌شنوند.

    او اضافه کرد: معمولا هم بین این دو قشر اختلاف نظر وجود دارد؛ شاعران ترانه‌سراها را چیپ می‌دانند و ترانه‌سراها هم اعتقاد دارند شاعران نمی‌توانند آن‌ها را درک کنند، در صورتی که ترانه خوب ترانه‌ای است که بتواند از ظرفیت‌های شعر استفاده کند و به این واسطه نخبگان را هم مخاطب قرار دهد و شاعر هم نیاز دارد احوالات ترانه‌سرا را درک کند. هدف ما از برگزاری این نشست‌ها ایجاد پاتوقی برای نزدیک ‌کردن دو قشر شاعر و ترانه‌سرا بود که در طول این هفت سال این اتفاق هم رخ داد و مخاطبان زیادی پیدا کرد، به گونه‌ای که مخاطبان آن‌قدر زیاد شدند که مسوولان سالن با توجه به ظرفیت صندلی‌ها مجبور به فروش بلیت شدند.

    کاکایی گفت: برگزاری چنین برنامه‌ای در حالی اتفاق افتاد که ما این برنامه‌های ماهانه را بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی برگزار می‌کردیم؛ برنامه‌هایی که برگزاری آن توسط هر نهادی حداقل هشت میلیون تومان هزینه لازم داشت.

    او افزود: این برنامه شعر و ترانه را در کنار هم قرار می‌دهد و جدیت در آن رنگی عاطفی به آن بخشیده است که با توجه به توانایی‌هایی که این دو قشر دارند می‌توانند در این جلسات شرکت کنند و آثار و آرای یکدیگر را بشنوند. امیدوارم مشابه این برنامه در شهرستان‌ها هم برپا شود، چرا که بسیاری از مخاطبان ماهانه بلیت پرواز خود به تهران را با این برنامه تنظیم می‌کنند. این باعث شده که الان فکر کنیم حوزه ترانه برای بسیاری قابل توجه است.

    کاکایی در ادامه به توقف چهارماهه نشست ماهانه عصر شعر و ترانه اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلایلی مجبور شدم چهار ماه این برنامه را متوقف کنم اما الان دوباره این برنامه راه‌اندازی شده است و در دور جدید حضور علاقه‌مندان در آن رایگان است.

    او به برنامه این ماه نشست عصر شعر و ترانه اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که در بین دو طیف غزل‌سرا بحث غزل سنتی و غزل مدرن وجود دارد رویکرد نشست این ماه بیشتر بر روی غزل سنتی و غزل مدرن است. البته چون بحث‌ها فی البداهه است ممکن است به موضوعات دیگر هم کشیده شود.

    نشست «عصر شعر و ترانه» فردا پنج‌شنبه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و حامد ابراهیم‌پور، حامد عسگری و کیانوش خان‌محمدی کارشناسان این نشست هستند.

    https://musiceiranian.ir/?p=80035
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *