×
×

حضور شاه‌آبادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این کنسرت

  • کد نوشته: 7684
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۴ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۸ دیدگاه
  • دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی در دومین روز جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب دوستداران موسیقی

  • موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: ‌دومین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی در دومین روز جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب دوستداران موسیقی در تالار وحدت برگزار شد، برای دیدن عکس‌های اختصاصی موسیقی ایرانیان از این کنسرت به ادامهٔ مطلب مراجعه کنید، همچنین در ادامه می‌توانید گزارش این کنسرت را از دیدگاه سایت انجمن موسیقی ایران (www.nay.ir) بخوانید.

    “به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران؛ ارکستر سمفونیک تهران، اینک پس از ۳۲ سال پیروزی انقلاب اسلامی، با گذر از فراز و فرودهای بسیار موسیقی توانسته است با اجرای درخشان و با کیفیت آثار بزرگان موسیقی جهان و ایران، بلوغ خود را اعلام کند.
    شب گذشته (سه‌شنبه) در دومین روز از بیست‌ و ششمین جشنواره بین‌ المللی موسیقی فجر، شهرداد روحانی در شب دوم کنسرت این گروه، اینک با لباسی سفید به رهبری این ارکستر ایستاد و در بخش نخست برنامه‌اش «کنسرتو برای پیانو» اثر چایکوفسکی آهنگساز برجسته روس را اجرا کرد. در این قطعه امیرمهیار مرادی نوازنده جوان پیانو، تکنواز این بخش بود.
    گر چه «مرادی» در موومان نخست این بخش، قابلیت‌ های نوازندگی‌ اش را نتوانست به خوبی بر کلیدهای پیانو پیاده کند، اما در بخش‌ های بعدی، اجرای چشمگیر او، تحسین‌ ها را برانگیخت. اجرای پرقدرت گروه زهی و هماهنگی خوب سازهای بادی، این کنسرتو را برای علاقه‌ مندان موسیقی کلاسیک دلنشین کرد.
    در بخش دوم این کنسرت، اورتور اگمانت از بتهوون، قطعات «فنلاند» از سیبلیوس و رقص محلی رومانی اثر بارتوک (با تنظیم شهرداد روحانی) به اجرا درآمد. اورتور اگمانت؛ همچون دیگر آثار بتهوون پرخروش و تسخیرکننده بود. آنچه که سبب شد نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با سربلندی این قطعه به اجرا درآورند، هماهنگی و همدلی بین آنان و رهبرشان بود. تفاهم و اعتمادی که نوازندگان به روحانی داشتند، فضایی را ایجاد کرد تا سازها با سونوریته‌ ای استاندارد به صدا درآیند.
    قطعه فنلاند، اثری پر اوج و فرود بود که اجرای گروه‌ های زهی با تمپوی پایین، سرمای فنلاند را به جان مخاطب می ‌ریخت. سرمایی که البته به سرعت، با گرمای بخش دیگر از بین می‌رود و این روند همچنان تکرار می‌ شود. سیبلیوس آهنگساز برجسته قرن هجده و نوزده، یکی از بدعت‌ گذاران تاریخ موسیقی، درزمینه ساختار سمفونی و اشعار موزون است. علاقه‌ مندان موسیقی کلاسیک با گوش دادن به آثار سیبلیوس به اوج شادمانی و عمق ترس می‌ رسد، چرا که زبان موسیقی او همانند صدای «فنلاند»، منزوی و سرد است. ارکستر سمفونیک تهران از آنجا اجرای آثار پردردسری همچون «پرنده آتشین» را در کارنامه ‌اش دارد، این قطعه پیچیده و مشکل را نیز با زیبایی اجرا کرد.
    «رقص محلی رومانیایی» قطعه دیگری بود که با تنظیم شهرداد روحانی توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد. قطعه‌ای مهربان، دلنشین و همراه با شادی نمکین. این قطعه زمانی که پایان یافت نوازندگان نیز از اجرای خوب آن اظهار شادمانی کردند.
    ارکستر سمفونیک تهران اینک در ۷۵ سالگی و پس از اغماها و بحران‌هایی که دچارش بود، امروز با دوندگی‌ه ا و پشتکار هنرمندان و مسوولان توانسته است، در جامعه موسیقی سرش را بالا بگیرد و اگر این روند به خوبی ادامه یابد شاهد ارکستری خواهیم بود که سری در سرهای موسیقی جهان در بیاورد.
    یادآور می شود، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد ۷ و ۸ اسفندماه نیز در شهر شیراز به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
    بیست‌وششمین جشنواره بین ‌المللی موسیقی فجر از ۲ تا ۸ اسفندماه در تهران و ۵ استان کشور برگزار می‌شود.”

    https://musiceiranian.ir/?p=7684
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *