×
×

بانوان موسیقی اصفهان، در زادگاه خود به روی صحنه رفتند

  • کد نوشته: 76466
  • حمیده موسوی
  • جمعه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • دیدگاه‌ها برای بانوان موسیقی اصفهان، در زادگاه خود به روی صحنه رفتند بسته هستند
  • hot-topic-logoکنسرت گروه موسیقی «هامون» به سرپرستی «لاله زُهیدی» و خوانندگی پیمان طباطبایی، هفتهء آخر از اردیبهشتِ سالِ جاری، در تالار فرشچیان «اصفهان» به روی صحنه رفت. این در حالی ست که دو بانوی نوازنده در این کنسرت به هنرنمایی پرداختند.
    +آرش خطیبی: خوشحالم که این کنسرت بعد از ده سال در شهر خودمان و با همکاری بانوان هنرمند این شهر به اجرا در می آید
    +لاله زُهیدی: علیرغم سنت شناخته شدهء اصفهان در اعطای مجوز، تبلیغات محدود، بی رمق و دیر هنگام، از مخاطبین قد ردانی و ابراز خرسندی میکنیم

    بانوان موسیقی اصفهان، در زادگاه خود به روی صحنه رفتند
  • گروه هامون

    گروه هامون

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: کنسرت گروه موسیقی «هامون» به سرپرستی «لاله زُهیدی» و خوانندگی پیمان طباطبایی، هفتهء آخر از اردیبهشتِ سالِ جاری، در تالار فرشچیان «اصفهان» به روی صحنه رفت. این در حالی ست که دو بانوی نوازنده در این کنسرت به هنرنمایی پرداختند.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، پس از برگزاری کنسرت «چرا رفتی» به خوانندگی همایون شجریان، که دی ماه زمستان گذشته، طی دوشب در اصفهان و با حضور بانوان نوازنده به اجرا درآمد، پرسش هایی مبنی بر اینکه این اتفاق نیک آیا تداوم خواهد داشت یا خیر، از گوشه و کنار شنیده می شد. سؤالاتی که برای برخی، پاسخی مبرهن داشت و برای برخی دیگر در هاله ای از ابهام باقی مانده بود، خاصّه اینکه برخوردها و ممانعت هایی برای به سرانجام نرسیدن این کنسرت صورت گرفته بود که البته مدیریت وقتِ ارشاد اسلامی اصفهان جناب محمد قطبی با انتشار بیانیه ای کم سابقه، حمایت خود را از این مجموعه اعلام کرده ومخالفان را تا حدودی به آرامش و سکوت دعوت کرد.

    لیکن این جریان نو و رُخدادِ حَسَنه، راکد و مختوم نمانده و این بار با هنرنمایی نوازندگان شهر اصفهان و حضور دوبارهء بانوان موسیقی این شهر در کنار آقایان، از زمستان به بهار ریشه کرد. بانوانی که قریب به یک دهه از ارائه و اشاعهء هنرشان در زادگاه خود محروم بودند.

    لاله زُهیدی نوازنده و مدرس تار، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «هامون» پس از اجرای کنسرتشان که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه جاری، طی دو سئانس و در تالار فرشچیان برگزار گردید، از استقبال شایسته و دلگرم کنندهء مخاطبان، علیرغم سنت شناخته شدهء اصفهان در اعطای مجوز، تبلیغات محدود، بی رمق و دیر هنگام، ابراز خرسندی و قدردانی کرد.

    زُهیدی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «از سال گذشته که بانوان نوازنده موفق به اجرا در اصفهان شدند ما نیز به ادامهء این روند خوشبین شده و از آن زمان اقدام به تشکیل اعضای گروه «هامون» این بار با ترکیبی جدید که شامل بانوان هم می شد، نموده و خود را برای چنین روزی آماده ساختیم. هرچند از همان آغاز نگرانی های ما پا برجا بود و آنچنان از نتیجهء کار اطمینان لازم را کسب نکرده بودیم لیکن راهی بود که آغاز کرده و با تلاش هرچه تمام تر خواهان به انجام رساندن این اتفاق بودیم.»

    وی افزود: «در این میان مانند هر هنرمند دیگری دشواری های کار را نیز متحمل شدیم. متأسفانه مجوز کنسرت و تبلیغات آن را در وقت مناسب و مساعدی در اختیار ما قرار ندادند، ابتدا قول این مجوز را برای فروردین به ما دادند، سپس تاریخ به اردیبهشت و نهایتاٌ به اواخر این ماه موکول شد و رخصت تبلیغات را نیز تنها سه روز پیش از برگزاری کنسرت توانستیم کسب کنیم. معهذا ما به تمام این محدودیت ها قانع بودیم و حتی حاضر بودیم کنسرت با حضور حداقل تماشاگران به روی صحنه برود. در این خصوص به دلیل حساسیت موضوع، به ما پیشنهاد شد که خانم ها را برای شروع با تعداد کمی به گروه دعوت کنیم لذا بجز بنده که نوازندگی تار و دیوان را برعهده داشتم و خانم کاجی نوازندهء عود، دیگر اعضای گروه را آقایان تشکیل می دادند.  لازم است اشاره کنم که ما سه شب اجرا را از متولیان امر درخواست کرده بودیم که این سه شب به یک شب تقلیل یافت اما خوشبختانه با پیگیری های مداوم موفق شدیم حداقل این یک شب را در دو بازهء زمانی تقدیم مخاطبان نماییم.»

    سرپرست گروه بانوان «ایراندخت» که این بار گروه هامون را نیز سرپرستی می کند و می توان گفت این امر از نوادر اجراهای چند سال اخیر در «اصفهان» است، با اشاره به فعالیت های خود و قطعات انتخابی در این کنسرت ادامه داد: «مجموعه قطعاتی که برای این اجرا انتخاب کرده بودیم از ساخته های مشترک بنده و برادرم، سعید زُهیدی بوده که می توان گفت مجموعه ای تا به حال اجرا نشده به شمار می آیند…با گروه ایراندخت به خوانندگی خانم ها ناهید دایی جواد و بهناز معمار تا به حال کنسرت های مختلفی در نقاطی از کشور داشته ایم. حتی آن زمان که مشکلی برای حضور بانوان موسیقی نبود در اصفهان نیز به اجرا پرداخته ایم. در کشورهایی همچون سوئد و آلمان نیز کنسرت هایی برگزار کرده ایم اما قریب به ده سال بود که مشتاق بودیم در شهر خودمان اصفهان، اجراهایی دوباره داشته باشیم و این امر میسر نمی شد تا تاریخ ذکر شده که بحمدلله حاصل شد. ما برای این کنسرت جوانب احتیاط را رعایت کرده و با تمام مشکلات کنار آمدیم با این امید که این اجرا پُلی باشد به اجراهایی دیگر در آینده ای نزدیک.»

    آرش خطیبی -همسر لاله زُهیدی- مدرس و نوازندهء تنبک و مدیر برنامهء گروه «هامون» نیز در گفتگویی که با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» داشت، عنوان کرد: «خوشحالم که این کنسرت بعد از ده سال در شهر خودمان و با همکاری بانوان هنرمند این شهر به اجرا در می آید. حدود دو سال بود که پیگیر اتفاقی از این دست بودیم اما هر بار به طریقی ممانعت ایجاد می شد و مشکلات عدیده ای ما را از پرداختن به این موضوع باز می داشت. اما پس از اجرای کنسرت همایون شجریان، زمینه ای مهیا شد تا بار دیگر تلاش خود را از سر گیریم. بر این باور بودیم که حال که گروهی میهمان از شهری دیگر توانسته اند با حضور بانوان به اجرا بپردازند و از سوی مدیریت کل ارشاد اصفهان نیز حمایت شده اند، چرا ما نتوانیم در شهر و زادگاه خودمان این امر را تحقق بخشیم.»

    وی افزود: «البته برگزاری کنسرت ما در دورهء مدیریت جناب قطبی اتفاق نیفتاده و در حال حاضر حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیر کل ارشاد اصفهان هستند اما به گواه دوستان هنرمند و تنی چند از فعالان در این عرصه، ایشان نیز با این مقوله همکاری و همراهی دارند که ما این موضوع را به فال نیک می گیریم. لازم است اشاره کنم که هنرمندان موسیقی در اصفهان از سوی ارشاد، با ممانعت های سختگیرانه و سرعت گیرهای بی رویه مواجه نیستند و چه بسا برای فعالیت های خود از سوی این ارگان حمایت هم می شوند. متأسفانه ناکام ماندن بسیاری از فعالیت ها به سبب دخالت و اعمال فشار از سوی نیروهای دیگر است که فکر می کنم این دخل و تصرف های گاه وبی گاه اگر نمی بود، شاید ارشاد اصفهان با فراغ بال بیشتر و نظارت بهتری به حمایت از تمامی گروه ها می پرداخت.»

    آرش خطیبی با اشاره به این موضوع که همچنان فعالیت خانم ها در اصفهان با اما و اگر همراه است افزود: «با آنکه در گفتگویی که با یکی از رسانه ها انجام داده بودم، عنوان کردم که این کنسرت با حضور بانوان صورت گرفته اما هنوز سؤال هایی از سوی دیگر هنرمندان و حتی اصحاب رسانه پرسیده می شود مبنی بر اینکه آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ برخی از دوستانی که پس از ما نیز برای اجرای کنسرتی از این دست درخواست مجوز کرده اند، در تردید و ابهام به سر می برند و از نتیجهء مثبت تقاضای خود مطمئن نیستند. به نظر بنده باید این پیگیری ها تداوم داشته باشد. اینکه دست روی دست بگذاریم و نگران از اینکه چه بشود و چه نشود قدمی بر نداریم، در واقع در حق خود و بانوان هنرمند اجحاف کرده ایم. من از آنجا که همسرم در این زمینه فعالیت دارد و از نزدیک شاهد تلاش های همیشگی او بوده ام و می دانم چه سختی هایی را متحمل شده و با وجود توانایی های بالای هنری اش در طول این سال ها صبوری به خرج داده و برای چنین روزی لحظه شماری کرده، وظیفهء خود می دانم که باز هم به این درخواست ها ادامه دهم و نا امید نشوم. می توانم این کیفیت را برای دیگر بانوان موسیقی شهرم نیز متصور باشم که چقدر می تواند سخت و گران باشد علیرغم زحماتی که برای فراگیری یک ساز می کشند، اجازهء به اشتراک گذاشتن هنر خودشان با هموطنان خود را نداشته باشند. خاصّه در زادگاه خودشان.»

    خطیبی در پایان خاطر نشان کرد: «گروه «هامون» حدود ده سال است که در زمینهء موسیقی فعالیت دارد. بنده و همسرم اعضای ثابت این گروه هستیم لیکن امسال و تحدیداٌ در این کنسرت، مجموعه را با ترکیب جدیدی به روی صحنه بردیم. دوستان هنرمند پیمان طباطبایی (آواز)، احسان حسینی (کمانچه)، قهرمان بهامیریان (کمانچه)، مهران روز علیزاده (دف)، علیرضا قاسمی (نی)، ندا کاجی (عود)، احمد محمدیان (دودوک)، شاهین کیان زاد (سنتور)، لاله زُهیدی (تار، دیوان)، و بنده با نوازندگی تنبک قطعات را تقدیم مخاطبان کردیم.»

    شایان ذکر است که طبق گفته های خطیبی، این کنسرت به دلیل استقبالی که از آن صورت گرفته است و با پیگیری های متعاقب، در شهرهایی چون شهرکرد، شیراز و کرج نیز اجرا خواهد شد و بعد از ماه مبارک رمضان، تمهیداتی برای اجراهایی دیگر در اصفهان در نظر گرفته شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=76466
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.