نوای تیز سورنا سکوت سالن اپرای مسقط را میشکند. غوغای سازهای کوبهای و نوای همسرایان فضای سالن را پر کرده است.
ناصر الطایی در سالن اپرای مسقط گفت : «حضور خالص رستاک بزرگداشت پیوندهای نزدیک ما با ایران است. ایران همسایه ماست و پیوندی هزاران ساله داریم.» گفتههای او نشانگر بیطرف ماندن عمان در میان تنش فزاینده در منطقه است.»
نوازنده سرنا که کارش درمیان نوازندگان آشکار بود، به لبه صحنه میآمد و شنوندگان را تشویق به دست زدن میکرد، تماشاچیانی که مخلوطی از عمانیها، ایرانیها، هندیها و غربیها هستند.
«رستاک» از سوی گروهی از دانشجویان موسیقی در سال ۱۹۹۷ در تهران پایهگذاری شد، قبلاً نیز در برخی از نقاط جهان از جمله لندن به برگزاری کنسرت موسیقی محلی ایرانی پرداخته بود، اما این اولین بار بود که در کشوری از حوزه خلیج فارس به اجرا میپرداخت.
رهبر گروه سیامک سپهری گفت : «باور دارد موسیقی میتواند در بهبود روابط ایران با همسایههایش کمک کند. اما هدف اصلی راستاک نمایش تنوع سنتهای موسیقایی ایران است. ” ما تلاش میکنیم که نواهای بیشتر شناخته شده را با آنهایی که کمتر شناخته شده اند تلفیق کنیم، تا بین انواع موسیقی ایرانی پل بزنیم.»
سپهری که از والدینی شیرازی و مازندرانی در تهران به دنیا آمده است، گفت که رستاک اعضایی از اکثر نقاط ایران دارد. فرزاد مرادی، خواننده موسیقی کردی گروه هم گفت : موسیقی فولکلور محلی ایران اشتراکاتی با بسیاری از همسایههای خود از جمله عمان دارد.ایران کشور بسیار بزرگ و متنوعی است… یکی از مشکلات گروه این است که در هر محلی گروههای موسیقی تنها با سنتهای موسیقیایی خودشان کار میکنند.
محصول کار رستاک در مسقط نوای رنگارنگی است که غم را با شادی، خط سیر ثابت با بداههنوازی سازهای کلاسیک و مدرن را به هم میآمیزد. درخواست برای اجرای دوباره به فارسی و انگلیس فضای سالن را پرکرده است، و رستاک که تصادفاً سفیر ایران شده است دوباره به صحنه بازمیگردد.
دیدگاهتان را بنویسید