×
×

نشست خبری کنسرت «سیاوش» برگزار شد

  • کد نوشته: 76043
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۰ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • نشست خبری کنسرت «سیاوش» در حالی برگزار شد که هنرمندان گروه اجرایی این کنسرت نسبت به کم توجهی مردم و مسئولان به شاهنامه فردوسی انتقاد کردند.
    +جمشید عندلیبی: ساز و آواز را از هم جدا نکنیم

    +وحید تاج: شاهنامه خوانی بسیار سخت است

    نشست خبری کنسرت «سیاوش» برگزار شد
  • کنسرت سیاوش

    کنسرت سیاوش

    نشست خبری کنسرت «سیاوش» در حالی برگزار شد که هنرمندان گروه اجرایی این کنسرت نسبت به کم توجهی مردم و مسئولان به شاهنامه فردوسی انتقاد کردند.

    امیر صادقی پژوهشگر و شاهنامه خوان که در این کنسرت به عنوان روایتگر برنامه حضور دارد در نشستی که ظهر امروز ۱۹ ازدیبهشت ما در تالار وحدت برگزار شد، با انتقاد از شرایط این سال‌های بی توجهی به شاهنامه فردوسی توضیح داد: فردوسی شاعری بسیار غریب و مظلوم است که یک هزار و دویست سال است مدفون شده و حتی کتاب‌های بزرگ او را در مقبره ها دفن کرده اند و حالا در زمانی که سریال های کره ای و آنسوی آبی به شکل کانتینری به کشور وارد می شود برای خیلی ها فردوسی تبدیل به دروغی کودکانه شده است.

    وی ادامه داد: بیش از ۶۵ هزار بیت از این مرد بزرگ شعر پارسی در طول ۳۵ سال زندگی او به جای مانده، اما ما فکر می کنیم که باید او پول فراوانی برای ما باقی می گذاشت تا خود را میراث‌دار او بنامیم. فردوسی برای ما پدری بود که همه اموال او را به تاراج بردیم و حالا با بی‌توجهی به او آب به آسیاب دشمن می ریزیم. اما خوشحالم از اینکه گروهی موسیقایی می آید و با هزاران رنج و مشکل به تالار وحدت راه پیدا می کند و همزمان با سالروز تولد فردوسی بزرگ برای او بزرگداشتی موسیقایی برگزار می کند.

    جومونگ و آرنولد آری؛ فردوسی نه

    این شاهنامه خوان بیان کرد: باعث تاسف است که در دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تهران نتوانستم یک نفر را پیدا کنم که ۱۰ بیت از شاهنامه فردوسی را از حفظ باشد اما جالب است که همین افراد هنرپیشه دست دهم کره‌ای را می‌شناسند و به او آنچنان عشق می ورزند که حد ندارد. من نمی دانم چرا هنرمندان برای فردوسی کاری انجام نمی‌دهند. وقتی آدم ها و شخصیت های خارجی ملکه ذهن ما باشند معلوم است که آرنولد و این شخصیت های پوشالی نسبت به شاهنامه فردوسی از جذابیت بیشتری برخوردار می‌شوند.

    صادقی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ما به مفاخر گذشته کشورمان بدهکاریم، اظهار کرد: به قدری به شرایط موجود بی تفاوت شده ایم که دیگر کشورها نیز به ما توجه نمی کنند و از سوی دیگر می روند و در قونیه مولانا را آنچنان تکریم می کنند که در این شهر کوچک فرودگاه درست می کنند. به راستی ما کجاییم؟ ما چه می کنیم که بزرگمردی مانند فردوسی باید این گونه به فراموشی سپرده شود؟ پس بدانید این کنسرتی که برای پاسداشت فردوسی برگزار می شود برای هیچ انگیزه مالی نبوده و نیست و ما اگر تمام صندلی های تالار وحدت نیز خالی باشند اجرای خود را برگزار می کنیم. ما نباید غربت فردوسی را فراموش کنیم. ما باید متوجه باشیم که دیگران به سرعت در حال غارت میراث معنوی ما هستند. ما باید در موسیقی و ادبیات طرحی نو در اندازیم.

    تمرکز بر یک داستان شاهنامه ای

    سلمان سالک آهنگساز نیز در نشست خبری کنسرت «سیاوش» گفت: حدود پنج ماه پیش بود که با استاد صادقی آشنا شدم و به محض این دوستی تصمیم گرفتم روی شاهنامه کار کنم. تا به امروز حق بزرگانی چون سعدی، مولانا و حافظ به نوعی در موسیقی ادا شده اما به فردوسی به غیر از چند کار محدود توجه کمتری شده است. من سعی کردم با توجه به این رویکرد و تمرکز روی داستان کار نشده ای چون سیاوش، فضایی را ایجاد کنم که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی قابل اجراست و می تواند برای تماشاگر اثر متفاوتی به حساب آید.

    وی ادامه داد: کنسرت «سیاوش» همچون کارهای قبلی من توسط گروه «مهربانی» به خوانندگی وحید تاج و آنسامبلی از سازهای ایرانی در دستگاه های شور، نوا، بیات، همایون، چهارگاه و ماهور اجرا می شود و من در این فضا تلاش کردم از تمامی سازهای ایرانی استفاده کنم و مضامین داستانی را طوری با حال و هوای موسیقی ایرانی تطبیق دهم که می تواند به عنوان اثری متقاوت به مخاطبان دوستدار موسیقی ایرانی ارائه شود. ضمن اینکه در انتخاب وحید تاج هم چون سابقه همکاری قبلی با او را داشتم می دانستم که او به خوبی از عهده این کار بر می آید.

    ساز و آواز را از هم جدا نکنیم

    جمشید عندلیبی نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی هم که بعد از مدت ها دوری از عرصه اجرای زنده آثار موسیقایی در این کنسرت گروه را همکاری می کند در این نشست خبری از حضور خود در این برنامه موسیقایی ابراز رضایت کرد و گفت: آنچه من همراه با آوازهای وحید تاج اجرا می کنم عنصر جدایی از کلیت برنامه نیست و امیدوارم با توجه به حال و هوای متفاوتی که سلمان سالک برای این کنسرت طراحی کرده بتوانم به سهم خود ادای دینی به فردوسی بزرگ داشته باشم.

    وی با اشاره به دوری چند ساله خود از اجراهای موسیقایی توضیح داد: در زمانی که حضور مستمری در کنسرت ها و اجراهای زنده نداشتم، فعالیت خود را قطع نکردم حتی همکاری هایی با شبکه دوم سیما درباره معرفی شخصیت مولانا داشتم که شامل بیش از صد ساعت برنامه می شد اما با توجه به مشکلاتی که برای پخش این مجموعه موسیقایی به وجود آمد این پروژه دیده نشد. ضمن اینکه من بر این عقیده ام برای یک هنرمند هر از چندگاهی لازم است که خود را بازسازی کند تا دچار تکرار نشود.

    عندلیبی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: متاسفانه مدتی است که در موسیقی ایرانی فقط کلام را پیگیری می کنیم در حالیکه دو پدیده ساز و آواز همواره همراه یکدیگر هستند پس لازم است موسیقیدان های ایرانی از این پس تلاش بیشتری برای پیوند این دو پدیده موسیقایی انجام دهند. ضمن اینکه مخاطب موسیقی نیز باید تمام تلاش خود را انجام دهد که از این پس شنونده خوبی برای یک کنسرت باشد و دیگر کلام را عنصر اصلی موسیقی فرض نکند.

    یک کنسرت کاملا سنتی که نوگرایی دارد

    وحید تاج خواننده هم درباره انگیزه های حضور خود در این اجرای موسیقایی مرتبط با شاهنامه فروسی گفت: سال هاست با سلمان سالک همکاری دارم و هنرمندی است که دیگر جنس صدای من را می شناسد و می داند چگونه از منطقه صوتی صدای من در این کار استفاده کند.

    وی در پایان عنوان کرد: شاهنامه خوانی بسیار سخت است بنابراین یک خواننده باید بتواند به درستی محدوده‌های موسیقایی آن را با شناخت کامل موسیقی ایرانی اجرا کند. به نظر من این کنسرت به سنت ها پایبند است اما در عین حال کار نویی است. به اعتقاد من هنر جمشید عندلیبی و حضور امیر صادقی باعث شده که کار صلابت پیدا کند و تبدیل به اثری ماندگار شود.

    کنسرت عاشقانه و حماسی «داستان سیاوش» سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ با اجرای گروه «مهربانی» به آهنگسازی سلمان سالک، نوازندگی مهمان جمشید عندلیبی، خوانندگی وحید تاج و روایتگری امیر صادقی در تالار وحدت برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=76043
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *