×
×

هومان اسعدی عنوان کرد:

  • کد نوشته: 73904
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۰
  • هومان اسعدی از پیوستن محمدرضا درویشی به بخش موسیقی نواحی جشنواره‌ی جوان خبر داد و توضیحاتی درباره‌ی نهمین دوره‌ی این جشنواره ارائه داد. در فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان اعلام شد که موسیقی نواحی نیز از این پس به این جشنواره خواهد پیوست و جوانان فعال در این عرصه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دبیر […]

    هومان اسعدی عنوان کرد:
  • هومان اسعدی

    هومان اسعدی

    هومان اسعدی از پیوستن محمدرضا درویشی به بخش موسیقی نواحی جشنواره‌ی جوان خبر داد و توضیحاتی درباره‌ی نهمین دوره‌ی این جشنواره ارائه داد.

    در فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان اعلام شد که موسیقی نواحی نیز از این پس به این جشنواره خواهد پیوست و جوانان فعال در این عرصه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

    دبیر جشنواره در این‌باره توضیح داد: بخش موسیقی نواحی در دوره‌های نخست جشنواره‌ی موسیقی جوان در جشنواره حضور داشت، اما چند سال بعد حذف شد. به هر حال موسیقی نواحی برای خود جشنواره‌ی مستقلی داشت و به‌دلیل گستردگی شاید فکر می‌کردیم، اگر این جشنواره مستقل برگزار شود، بهتر است.

    او ادامه داد: آقای مرادخانی سال گذشته به ما پیشنهاد داد که بهتر است، در دور بعد جشنواره‌ی موسیقی جوان، موسیقی نواحی نیز گنجانده شود و ما پس از بررسی متوجه شدیم که این امکان وجود دارد؛ فقط باعث می‌شود که جشنواره کمی طولانی‌تر شود.

    اسعدی با اعلام اینکه محمدرضا درویشی در بخش موسیقی نواحی با جشنواره‌ی جوان همکاری خواهد کرد، افزود: در فراخوانی که برای جشنواره منتشر کردیم، هم آوازهای موسیقی نواحی و هم ۱۶ ساز را در نظر گرفتیم. البته باید ببینیم که تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب می‌رسد یا خیر؟

    دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا در بخش موسیقی نواحی فقط به انتشار فراخوان اکتفا شده است‌، اظهار کرد: علاوه بر سایت انجمن موسیقی و سایت جشنواره تعدادی از خبرگزاری‌ها هم فراخوان را منتشر کردند. البته باید بگویم در این دو سه سال اخیر خبرگزاری‌ها توجه زیادی به جشنواره‌ی جوان نداشته‌اند، اما ما سعی می‌کنیم به اداره‌ی ارشاد استان‌ها نیز اطلاع‌رسانی کنیم تا همه از این رویداد خبردار شوند.

    اسعدی در پاسخ به این پرسش که کدام ساز طی این دوره‌ها بیشترین شرکت‌کننده و کدام ساز کمترین شرکت‌کننده را داشته است، بیان کرد: دوره‌ی هفتم، فقط ویژه‌ی موسیقی ایرانی بود. در دوره‌ی هشتم موسیقی کلاسیک نیز اضافه شد و اکنون برای دوره‌ی نهم موسیقی نواحی در نظر گرفته شده است. باید بگویم در زمینه‌ی موسیقی ایرانی ساز سنتور بیشترین شرکت‌کننده را داشته است و تار و سه تار در رتبه‌های بعد قرار داشتند؛ اما نی،‌ عود‌ و آواز کمترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

    وی افزود: در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک پیانو،‌ گیتار‌ و ویلن بیشترین شرکت‌کننده و سازهایی مانند ابوا،‌ کلارینت ‌و … کمترین شرکت‌کننده را داشته‌اند.

    اسعدی درباره‌ی تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل گفت: در دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی بخش‌هایی به جشنواره اضافه شده است. مثلا پیش از این ساز تمبک در جشنواره حضور نداشت، اما امسال تمبک اضافه شده است و دف و دایره نیز در بخش موسیقی نواحی شرکت می‌کنند. در بخش ساز‌های کلاسیک نیز تعدادی از سازهای بادی به جشنواره اضافه شده‌اند.

    او اظهار کرد: این دوره از جشنواره نیز در دو مرحله برگزار می‌شود. در مرحله‌ی اول هیئت داوران آثار ارسالی را انتخاب کرده و پس از داوری به دوره‌ی دوم راه پیدا می‌کنند. در مرحله‌ی دوم اجرای صحنه‌ای توسط ۶ یا ۸ شرکت‌کننده‌ی برتر برگزار می‌شود و سپس نوازندگان برگزیده اعلام می‌شوند.

    او تأکید کرد: هم در بخش موسیقی کلاسیک و هم موسیقی ایرانی از استادان برجسته کمک گرفتیم و کار تخصصی است. کمیته‌ی پنج نفره داوری نیز در هر بخش استادان درجه یک را شامل می‌شود، البته در موسیقی نواحی کار سخت‌تر است و برای داوری از آقای درویشی و استادان موسیقی آن منطقه دعوت خواهیم کرد.

    استاد دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که حمایت از برگزیدگان جشنواره‌ی جوان به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: وجود حمایت مستلزم این است که نهادی برای این کار وجود داشته باشد. من صرفا دبیر جشنواره هستم و وظیفه‌ی مشخصی به من محول شده است؛ اما شرکت‌کنندگان باید این نکته را در نظر بگیرند که این جشنواره به آن‌ها اعتبار معنوی می‌دهد، زیرا یک جشنواره‌ی ملی است و استادان برجسته‌ی کشور تقدیرنامه‌های آن‌ها را امضا می‌کنند.

    او یادآوری کرد: افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، شناخته می‌شوند و بعدها برای همکاری‌های هنری از آن‌ها دعوت می‌شود.

    نهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان تابستان امسال برگزار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=73904
       
    برچسب ها هومان اسعدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *