دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خصوص نحوۀ داوری و انتخاب هیئتهای داوران در این دوره از جشنواره و نیز استقبال پُرشور شرکتکنندگان در ایام کرونا توضیحاتی داد.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خصوص نحوۀ داوری آثار شرکتکنندگان این دوره گفت: مکانیزم داوری جشنوارۀ امسال در مرحلۀ اول تقریباً شبیه روال سالهای گذشته است. اگرچه آثار بهصورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویتِ ارسالکنندگان، فقط فایلهای صوتی را برای داوران پخش میکند. تمامی فرمهای امتیازدهی بهصورت بینام و کُدگذاریشده است. در نهایت، هر کدام از داوران بهطور انفرادی امتیاز میدهند و دبیرخانۀ جشنواره میانگین نمرات را محاسبه و نتیجۀ نهایی را اعلام میکند. البته داوران پس از اینکه میانگین گرفته شد، اسامی منتخبان را رؤیت و صورتجلسه را تأیید و امضاء میکنند، اما در طی روند داوری از اسامی اطلاعی ندارند و تصاویر شرکتکنندگان را هم نمیبینند.
اسعدی در پاسخ به این سؤال که اگر شرکتکنندهای برای مرحلۀ دوم پذیرفته نشود آیا امکان ارسال درخواست تجدید نظر دارد یا خیر؟ گفت: تمامی آثار به دقت بررسی شده است و مشکلی هم در فیلمهای ارسالی وجود ندارد. داوریها بهطور کاملاً محرمانه و گمنام صورت گرفته و در مرحلۀ میانگینگیری هم دقت کافی اعمال شده است. بههمین خاطر نتایج تغییر نمیکند و نتایجی که اعلام میشود برآیند نظر هیئت داوران و قطعی است.
او در مورد انتخاب داوران جشنواره از مکاتب و سبکهای مختلف برای داوری دقیقتر توضیح داد: سیاست اصلی جشنواره در این چند دوره این بوده که داوریها بهتدریج تخصصیتر شود و به تبع آن، نمایندگان مکاتب و سبکهای مختلف در جشنواره حضور داشته باشند. تا حد امکان سعی کردهایم این موضوع در همۀ بخشها رعایت شود. در بخش موسیقی نواحی هم همینطور است. مثلاً اگر در منطقهای دو سبک اصلی وجود دارد، سعی کردهایم نمایندگانی از آن مکاتب و سبکهای مربوطه در جشنواره حضور داشته باشند. در زمینۀ موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی هم تا حد امکان همین کار را انجام دادهایم. تقریباً در تمامی موارد سعی بر این بوده که تنوع سبکشناختی در نظر گرفته شود.
وی دربارۀ استقبال شرکتکنندگان از جشنوارۀ چهاردهم اظهار داشت: تعداد شرکتکنندگان امسال از تمام دورههای قبل بیشتر بوده است. مثلاً در دورۀ دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالیکه امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کردهاند که ۵۰ درصد آنها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست دادهاند. لذا، علیرغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.
دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در پایان گفت: از تمامی هنرمندانی که در جشنواره شرکت کردهاند تشکر میکنم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. همچنین از اعضای ستاد جشنواره، مدیریت محترم امور اجرایی و نیز استادان گرانقدری که در این ایام همراه ما بودهاند تشکر و قدردانی میکنم. امیدوارم مرحلۀ نهایی هم با تدابیری که اندیشیده شده، که احتمالاً به صورت مجازی برگزار شود، بهخوبی پیش برود.
ستاد برگزاری چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان همچنین از اعلام اسامی برگزیدگان هر شاخه تا حداکثر ۴۸ ساعت پس از اتمام داوری همان شاخه خبر داده است.
طبق خبر منتشر شده از سوی این جشنواره، اتمام داوری هر بخش از طریق پیامک به شرکتکنندگان همان بخش اطلاعرسانی خواهد شد و بلافاصله نتایج از طریق سامانۀ «بامک» قابل مشاهده خواهد بود.
شرکتکنندگان میتوانند جهت اطلاع از اسامی برگزیدگان اخبار سایت انجمن موسیقی ایران را دنبال کنند یا به بخش «بامک» (بانک اطلاعات موسیقی کشور) رجوع کنند.
مرحلۀ اول چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال برگزاری است.
دیدگاهتان را بنویسید