×
×

کمکِ فقها و مراجع دینی نبود آمار لغو کنسرت‌ها چند برابر می‌شد

  • کد نوشته: 73811
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۰
  • مدیرکل دفتر موسیقى وزارت ارشاد مى گوید: ٢٠ کنسرت لغو شده که ٩٠ درصد آن از سوى برگزارکنندگان بود… ما مساله تمامی کنسرت هایی که لغو می شود اعم از اینکه بخش خصوصی یا بخش دولتی مقصر ماجرا باشند به طور کامل پیگیری می کنیم. به نقل از خبرگزاری مهر مدیر کل دفتر موسیقی وزارت […]

    کمکِ فقها و مراجع دینی نبود آمار لغو کنسرت‌ها چند برابر می‌شد
  • پیروز ارجمند

    پیروز ارجمند

    مدیرکل دفتر موسیقى وزارت ارشاد مى گوید: ٢٠ کنسرت لغو شده که ٩٠ درصد آن از سوى برگزارکنندگان بود… ما مساله تمامی کنسرت هایی که لغو می شود اعم از اینکه بخش خصوصی یا بخش دولتی مقصر ماجرا باشند به طور کامل پیگیری می کنیم.

    به نقل از خبرگزاری مهر مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در گفتگویى به ابهامات و حاشیه‌هایی که سال گذشته پیرامون موسیقی کشور وجود داشت پاسخ داد و از برگزاری جلساتی با مراجع دینی گفت که کمک کرده چالش‌های موسیقی کاهش یابد.در پى بخش هاى برگزیده از بخش نخست این گفتگو تقدیم تان مى شود:

    از مشاور انتظامى تا پیگیرى از دستگاههاى اطلاعاتى امنیتى

    پیروز ارجمند گفت:” از لحظه ای که کنسرتی به سمت لغو شدن حرکت می کند ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که بتوانیم به روش های مختلف و از تمام بخش هایی که مربوط به ما است از لغو شدن آن جلوگیری کنیم. به هر حال ما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد مشاور انتظامی داریم که در رابطه با چنین موضوعاتی با ما همکاری می کند.تلاش می کنیم که در چنین مواردی با تمامی دستگاه‌های مربوطه در تهران و شهرستان ها ارتباط برقرار کنیم تا کنسرت های موسیقی لغو نشود، اما وقتی کنسرتی لغو می شود طبق قانون اقدامات حقوقی و قضایی انجام می دهیم. حتی در مواردی برخی از اقدامات ما از طریق دستگاه‌هایی خارج از دستگاه قضا صورت می گیرد یعنی اگر باید پیگیری هایی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی صورت بگیرد، این کار را نیز انجام می دهیم.

    این گونه نیست که وقتی کنسرت ها لغو می شود دست روی دست بگذاریم و غیر از محکوم کردن ماجرا در رسانه های کاری نکنیم. ما مساله تمامی کنسرت هایی که لغو می شود اعم از اینکه بخش خصوصی یا بخش دولتی مقصر ماجرا باشند به طور کامل پیگیری می کنیم ولی به نتیجه رسیدن اقدامات انجام گرفته مانند جعبه سیاه هواپیما می ماند که وقتی سقوط می کند تیم جستجو بعد از پیدا کردن این جعبه سیاه به سراغ جزییات ماجرا می رود و چرایی ماجرا را از آن جستجو می کنند. ما نیز به این شکل عمل می کنیم اینکه وقتی کنسرتی لغو می شود به دقت موضوع را بررسی می کنیم و به طور حتم وقتی بررسی انجام گیرد این موضوع مقداری زمان می برد و نمی توانیم در آنِ واحد پاسخگو باشیم…. به طور حتم من هم اگر جای مخاطبان کنسرت‌ها و هنرمندان بودم ( انتظار روشن شدن قضیه ) را از مقامات دولتی داشتم. اما باید بگویم که ما در خیلی از موارد جواب گرفتیم، یعنی خیلی از این کنسرت های لغو شده را پیگیری کرده و به نتیجه هم رسیدیم ولی شاید در آن زمان کسی از ما سوال نکرده یا ملاحظاتی بوده که ما اعلام نکردیم.”

    ٢٠ کنسرت لغو شده که ٩٠ درصد آن از سوى برگزارکنندگان بود

    مدیرکل دفتر امور موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت:” ما سال گذشته حدود یک هزار و پانصد مجوز کنسرت دادیم که از این میان حدود بیست کنسرت لغو شد. ضمن اینکه از این تعداد کنسرتی که لغو شده، بیش از ۹۰ درصد آنها مربوط به خود برگزارکنندگان کنسرت ها می شود. در واقع آنچه که در رسانه ها اغلب به عنوان لغو کنسرت یاد می شود همان ۱۰ درصدی هستند که خارج از فضای موسیقی برای لغو آنها اقدام می شود. پس می بینید که عموم توجه رسانه ها به ماجرای لغو کنسرت ها به این بخش معطوف است ولی مخاطبان عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند کنسرت هایی که لغو می شوند عمدتا حاصل عدم توافق شرکت برگزارکننده با خواننده یا فروش نرفتن بلیت های کنسرت بوده است.”

    کنسرت بر اساس خصوصیات عرفى شهرها

    ارجمند در این مصاحبه خبر داده است:” اگر امروز ما از لغو بیست کنسرت حرف می زنیم ،من می‌گویم اگر دیدار با مراجع و تفسیر وضعیت کنونی نبود، این لغوها می توانست ۱۰۰ کنسرت باشد.”
    او در جایى دیگر از این گفتگو گفته است:” در خیلی از شهرهای ما امام جمعه از موسیقی به طور کلی حمایت می کند اما در برخی از شهرها نیز ملاحظاتی وجود دارد که ما در این راستا ضمن اطلاع از شرایط موجود با ائمه جمعه این شهرها مشورت کرده و نسبت به فضای موجود برای موسیقی آن منطقه برنامه ریزی می کنیم. به عنوان نمونه اگر قرار بر این باشد که کنسرتی در شهر قم برگزار شود قطعا ملاحظات و توجه ما با کنسرتی که در بندرعباس برگزار می شود متفاوت خواهد بود. یعنی درست که همه شهرهای ما مذهبی هستند اما مباحث عرفی هر شهری مختص به آن شهر است که ما توجه زیادی به آن داریم.”

    صفار هرندى هم مى داند

    من می توانم بگویم در مقایسه با تمام آلبوم هایی که قبل از آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» منتشر شده میزان صدای زن نسبت به صدای مرد به مراتب پایین تر است. این آلبوم بیش از ۶ مرتبه از فیلتر تطبیق عبور کرده است تا به آن استانداردی برسد که صدای مرد نسبت به صدای زن بالاتر باشد و حکم تکخوانی زن را هم نداشته باشد. حتی آقای صفارهرندی هم که سال‌ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند به این موضوع اشاره داشتند و می دانند موضوع چگونه است. بنابراین بدانید که ما به شدت نسبت به چنین فضایی وسواس داریم.

    https://musiceiranian.ir/?p=73811
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *