×
×

حضور رهبری جهانی

  • کد نوشته: 73611
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۹ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۰
  • بعد از یک وقفه سه ساله، ارکستر سمفونیک تهران با برنامه‌ای بزرگ و رهبری در سطح جهانی به صحنه بازگشته است. روزنامه گاردین در مطلبی به بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران پرداخته است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: ارکستر سمفونیک تهران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به خاطر مشکلات اقتصادی و کم‌دقتی مسئولان بسته شد […]

    حضور رهبری جهانی
  • ۱۶۲۲۱۸۳بعد از یک وقفه سه ساله، ارکستر سمفونیک تهران با برنامه‌ای بزرگ و رهبری در سطح جهانی به صحنه بازگشته است.

    روزنامه گاردین در مطلبی به بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران پرداخته است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: ارکستر سمفونیک تهران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به خاطر مشکلات اقتصادی و کم‌دقتی مسئولان بسته شد اما حالا وزارت فرهنگ کشور یک رهبر اکستر در سطح بین‌المللی را استخدام کرده و تقریبا سه سال بعد از بسته شدن، دوباره آن را از زیر خاکسترها بالا می‌کشد.

    موسیقی‌دانان این ارکستر ماه گذشته سمفونی شماره ۹ بتهوون را در تالار وحدت روی صحنه بردند. الکساندر (علی) رهبری که رهبر اصلی ارکستر سمفونی تهران است دراین‌باره گفت: روی صحنه رفتم و تمام حضار از جای خود بلند شدند. من ۴۰ سال است که خارج از ایران ارکستر رهبری کردم و هیچ‌وقت قبل از اجرا تشویق ایستاده ندیده بودم. چیز کاملا متفاوتی بود. نشان داد بازگشت ارکستر چقدر برای‌شان ارزش دارد. نزدیک بود اشک بریزم.

    ردیف جلوی نمایش پر از مسئولان رسمی بالا رتبه بود که نشان می‌دهد دولت جدید ایران چقدر از این گروه حمایت می‌کند. تنها خود رییس‌جمهور حسن روحانی به خاطر مسئولیت‌های دیگر در جمع حضور نداشت. معاون اول او، وزیر فرهنگ و گروهی از سفیرهای خارجی و سیاستمداران عالی‌رتبه و هنرمندان در این برنامه شرکت کرده بودند.

    برای گروهی که مدت بسیاری بود اجرای زنده نداشت، روی صحنه بردن شاهکار بتهوون چالش برانگیز بود، اما (علی) رهبری مطمئن بود که آن‌ها می‌توانند موفق شوند. او گفت: سمفونی شماره ۹ در ۴۰ سال گذشته تنها یکبار به مدت هفت شب اجرا شده بود، برای همین وقتی به آن‌ها گفتم قرار است آن را اجرا کنیم همه شوکه شده بودند. اما وقتی موسیقی‌دانان بخواهند کاری را انجام دهند می‌توانند جادو کنند.

    تمام اعضای گروه ایرانی هستند و شامل ۸۷ نوازنده و ۷۰ خواننده گروه کر می‌شوند که قطعه «Ode to Joy» بتهوون را در فرم اصلی آلمانی خود اجرا کردند. بعد از اجرا، جاس دوئوما سفیر هلند در تهران در توییتر نوشت: رهبری، ارکستر و کر کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند. خود رییس‌جمهور هم در توییتر از آن‌ها تشکر کرد.

    رهبری، که در ایران به دنیا آمده بیشتر عمر خود را در اتریش گذرانده است و در سراسر جهان شناخته‌شده و تا به حال بیش از ۱۲۰ ارکستر اروپایی را رهبری کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به ارکستر‌های فیلارمونیک برلین و لندن اشاره کرد. او که حالا ۶۶ سال دارد، اولین بار حدود ۴۰ سال پیش تحت حکومت پهلوی دوم مسئولیت رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفت و میزبان افراد بزرگی از جمله یهودی منوهین ویولونیست آمریکایی و موریس ژار بود. او چند سال قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران را ترک گفت چون باور داشت مسئولان دولتی تنها به نام‌های بزرگ علاقه‌مند هستند و هسته اصیل ایرانی گروه را نادیده می‌گیرند. او به مدت ۳۰ سال به ایران بازنگشت – و بعد از آن نیز تنها به مدت کوتاهی بازگشت و بعد از انتخاب احمدی‌نژاد رفت.

    رهبری می‌گوید: اما حالا داستان کاملا متفاوت است. ما فرصتی خاص داریم که پیش از این هرگز نداشتیم. او اضافه کرد که بسیار خوشحال است که این حمایت از سوی رییس‌جمهوری می‌آید که خود جزو روحانیون است چون جامعه روحانیون در گذشته و مخصوصا در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی با موسیقی رابطه خیلی خوبی نداشته است. اما روحانی بعد از اینکه در سال ۲۰۱۳ به عنوان رییس‌جمهور کشور انتخاب شد قول داد ارکستر سمفونیک تهران را دوباره راه بیندازد.

    رهبری گفت: او جانی تازه به ارکستر بخشیده است. این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که او این کار را در زمانی انجام داده که کشور هنوز هم از تحریم‌های ناعادلانه غربی رنج می‌برد.

    از هفته آینده، ارکستر سمفونیک تهران چهار کنسرت بزرگ را هر ماه برگزار خواهد کرد، از جمله سمفونی شماره ۹ بتهوون. رهبری می‌خواهد نسلی جدید از رهبران کنسرت ایرانی را تعلیم دهد و اوپراهای کلاسیک غربی از جمله «خواهر آنجلیکا» را برای اولین بار به ایران بیاورد و آن‌ها را به زبان فارسی ارایه کند.

    رهبری می‌گوید طی مسیر حرفه‌ای کاری ۴۰ ساله‌اش هنوز آرزویی دارد که برآورده نشده است: من در تمام شهرهای بزرگ اروپایی اجرا داشته‌ام اما آرزو دارم یک روز بتوانم ارکستر سمفونیک کشور خودم را به یکی از این مکان‌ها، مانند لندن یا برلین ببرم. فاصله زیادی تا آن روز باقی نمانده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=73611
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *