×
×

در اختتامیه‌ی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر

  • کد نوشته: 70653
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • +گزارش مفصل متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه های اختتامیه جشنواره موسیقی فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی، زبان آفرینش و نشان‌دهنده‌ی عظمت آفریننده‌ای است که زیباست و زیبایی را دوست دارد. علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – که در اختتامیه‌ی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر سخن می‌گفت، […]

    در اختتامیه‌ی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر
  • +گزارش مفصل متنی و تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه های اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی، زبان آفرینش و نشان‌دهنده‌ی عظمت آفریننده‌ای است که زیباست و زیبایی را دوست دارد.

    اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

    اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

    علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – که در اختتامیه‌ی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر سخن می‌گفت، اظهار کرد: در دو – سه دهه‌ی اخیر، شاهد تحولات چشمگیر و بزرگی در عرصه‌ی موسیقی ایرانی بوده‌ایم. امروز وقتی به هنر موسیقی نگاه می‌کنیم، پیشکسوتان برجسته‌ای را می‌بینیم که برای همه‌ی ما مایه‌ی افتخار، غرور و عزت هستند و نیروهای جوان و مستعدی که در این سال‌ها در محضر این اساتید توانسته‌اند آموزش ببینند و به‌عنوان هنرمندانی برجسته و قابل توجه، ایفای نقش می‌کنند.

    وی ادامه داد: کار هنرمند موسیقی، کاری بدیع است و گاه شنیدن یک اثر موسیقیایی چنان وجدآفرین و شگفت‌آور است که غم را به شادمانی و رذیلت را به فضیلت تبدیل می‌کند.

    این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضور روح معنویت شرقی در ساختار موسیقی ایرانی، تبلور گونه‌های مختلف موسیقی اقوام و نواحی و گرایش به موسیقی مفهوم‌گرا، از دستاوردهای مهم این دو – سه دهه‌ی گذشته است.

    ارکستر سمفونیک تا پایان سال اجرا خواهد داشت

    جنتی با اشاره به قول سال گذشته‌ی رییس‌جمهور مبنی بر احیای ارکسترهای سمفونیک و ملی، توضیح داد: در این یک سال، تمام تلاش‌مان را برای احیای این دو ارکستر کردیم. بخش عمده‌ای از مشکلات، به مسائل مالی و اعتباری مربوط بود که برای حل آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه، اعتباراتی در اختیار ما قرار می‌گرفت که تا کنون ۴۰ درصد آن اعتبار را در اختیارمان گذاشته‌اند. بخش دیگر مشکلات نیز به مسائل فنی مربوط بود؛ ولی قول می‌دهم تا پایان امسال، ارکستر سمفونیک اجرا شود و ارکستر ملی نیز در دو – سه ماه ابتدایی سال آینده به اجرای برنامه‌هایش بپردازد.

    وی در ادامه گفت: یکی از موارد غنی موسیقیدانان ما، اشعار بلند شاعران نامداری مانند مولانا، سعدی، حافظ و همین‌طور شاعران معاصر است که ترانه‌های پرباری می‌سرایند که مورد استفاده‌ی هنرمندان نیز قرار می‌گیرند. همچنین موسیقی پاپ با رشد چشمگیری در کشور ما روبه‌رو بوده است.

    جنتی اظهار کرد: جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، فقط یک جشنواره نیست، بلکه جریانی پویاست که موسیقی را در طول سال، زنده نگه می‌دارد و تداوم می‌بخشد.

    این عضو دولت یازدهم اظهار کرد: جشنواره‌ی سی‌ام، نسبت به دوره‌های پیشین، رویکردها و بخش‌های متفاوتی داشت؛ به نظر من، تلاش برای کشف و معرفی استعدادهای جوان، بارزترین جنبه‌ی جشنواره‌ی امسال بود که در دو بخش موسیقی کلاسیک و با عنوان استعدادهای درخشان، و موسیقی سنتی با عنوان نسلی دیگر، تجلی یافت. البته استقبال و حضور پررنگ گروه‌های بین‌المللی نیز قابل توجه بود.

    وی افزود: حضور پررنگ موسیقی نواحی هم نشانه و نوید خوبی برای جشنواره بود. به علاوه، برگزاری کنسرت‌های مختلف در شهرستان‌ها قابل توجه بود.

    وزیر ارشاد همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأسیس کانون موسیقیدانان جوان حمایت می‌کند و برای تأسیس آن لازم است اساتید و پیشکسوتان و همین‌طور دولت، حمایت و کمک‌های جدی داشته باشند، زیرا این کانون عمدتا کانونی مردمی است.

    تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شویم

    جنتی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: متأسفانه برخی گروه‌های سیاسی که با دولت «تدبیر و امید» مشکل دارند تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسائل تحریف‌شده، دروغی و جعلی، احساسات مردم متدین را تحریک کنند.

    وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ادیبان و هنرمندان در این زمینه تلاش کرده است قانون، شرع و موازین دینی را کاملا رعایت کند و همه‌ی آنچه به‌عنوان موسیقی امروزه به آن مجوز داده می‌شود، ابتدا در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد، اشعارش بررسی می‌شود تا از نظر محتوا، مضمون و قافیه، فاخر باشد. سپس آهنگ و اجرای آن بررسی و بعد مجوز داده می‌شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما به رعایت موازین و قانون در حوزه‌ی موسیقی موظف هستیم، ولی تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شویم، زیرا اکثر این افراد، عناصر نو رسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسیقی، بیشتر است.

    وی با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده درباره‌ی تک‌خوانی زنان، گفت: برخی گروه‌ها به دروغ، مردم متدین را بی‌جهت علیه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریک می‌کنند.

    او همچنین در این‌باره تأکید کرد: اگر ما به تک‌خوانی زنان مجوزی هم بدهیم، صرحتا آن را اعلام می‌کنیم و پای آن می‌ایستیم؛ چرا دروغ بگوییم؟!

    برای نظر مراجع عظام احترام قائلیم

    جنتی ادامه داد: برخی مراجع عظام درباره‌ی موسیقی اظهار نظر کرده‌اند و ما نیز برای نظرات ایشان، احترام قائل هستیم و دغدغه‌ها و نگرانی‌های دینی آن‌ها را نیز درک می‌کنیم و می‌دانیم نظرات‌شان براساس احساسات دینی و وظیفه‌ی شرعی است. بنابراین تمام تلاش خود را برای رعایت موازین و قوانین در این حوزه به کار می‌گیریم.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، خطاب به علاقه‌مندان به موسیقی و هنرمندان جوان گفت: برق شوق و عشق بی‌پایان به هنر را در چشم‌های شما می‌بینم و آن را نشانه پاکی، صداقت و اراده شما برای پیشرفت در هنری می‌دانم که به آن دل بسته‌اید. دستان گرم شما را می‌فشارم و به برگزیدگان این دوره تبریک می‌گویم و از برگزارکنندگان جشنواره صمیمانه سپاسگزارم.

    براساس این گزارش، منوچهر صهبایی – رهبر ارکستر سمفونیک – نیز در بخشی از این مراسم، گفت: همان‌طور که آقای وزیر گفت، امیدوارم ارکستر سمفونیک تا پایان سال راه بیفتد.

    این داور جشنواره‌ی موسیقی فجر خطاب به جوانان اظهار کرد: شما آثار را بنویسید و به ما ارائه کنید. ما آثارتان را بررسی و با ارکستر سمفونیک آن‌ها را اجرا خواهیم کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=70653
       
    برچسب ها علی جنتی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *