×
×

میزبانی دوباره موسیقی فجر از «گیل و آمارد»

  • کد نوشته: 70306
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • گروه موسیقی «گیل و آمارد» استان گیلان شامگاه گذشته با اجرای موسیقی شالیزارهای مناطق شمالی کشور شب شادی را برای مخاطبان خود رقم زد. گروه موسیقی «گیل و آمارد» استان گیلان سه شنبه شب ۲۸ بهمن ماه در ششمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر با اجرای شادیانه های موسیقی شالیزارهای مناطق شمالی کشور شب […]

    میزبانی دوباره موسیقی فجر از «گیل و آمارد»
  • ۶۹۸۶۳۷گروه موسیقی «گیل و آمارد» استان گیلان شامگاه گذشته با اجرای موسیقی شالیزارهای مناطق شمالی کشور شب شادی را برای مخاطبان خود رقم زد.

    گروه موسیقی «گیل و آمارد» استان گیلان سه شنبه شب ۲۸ بهمن ماه در ششمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر با اجرای شادیانه های موسیقی شالیزارهای مناطق شمالی کشور شب شادی را برای مخاطبان خود رقم زد.

    ناصر وحدتی سرپرست، تنظیم کننده و خواننده گروه موسیقی «گیل و آمارد» در ابتدای این کنسرت که در چارچوب بخش موسیقی نواحی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی بود خطاب به تماشاگران، گفت: ما از گیلان به تهران آمده ایم و امشب می خواهیم در بخش اول کنسرت از آوازهای مقامی ایران استفاده کنیم.

    وی افزود: در بخش دوم نیز آنچه به شما عزیزان علاقمند به موسیقی نواحی استان گیلان اختصاص خواهد داشت، آوازهای زنان کشاورز در شالیزارهای استان گیلان است که البته باید بگویم من نباید در بخش دوم کنسرت اینجا می نشستم و می خواندم اما به هر جهت باید من بخوانم.

    انتقال سینه به سینه عتیقه های فرهنگی

    این پژوهشگر و خواننده موسیقی نواحی ایران در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: آنچه که امشب و طی سال های گذشته توسط گروه های فعال در حوزه موسیقی نواحی به مخاطبان ارائه می شود، اجرای موسیقی های فولکلور مناطق مختلف ایران است که به نظر من این ترانه ها چه در دنیا و چه در ایران به نوعی عتیقه های فرهنگی هستند که امثال ما آنها را از پیرزن ها و پیرمردهایی که چنین گنجینه هایی را سینه به سینه به ما انتقال داده اند، جمع کردیم و تلاش می کنیم که آنها را به شما مخاطبان ارائه دهیم.

    وحدتی افزود: خوشبختانه آنچه که تاکنون توسط فعالان بخش موسیقی نواحی ایران انجام شده مورد پسند بخش فرهیخته جامعه نیز قرار گرفت چرا که ما موسیقی را خلق می کنیم که هم ریشه های کهنی در تاریخ موسیقی ایران دارند و هم از سازهایی برخوردار است که خودمان آنها را ساخته ایم که نمونه آن همین ساز بربت است که عرب ها آن را عود می نامند و چند سالی هم هست که آن را پیدا کرده اند و در ارکسترها دست بردار این ساز تاریخی و کاملا ایرانی نیستند. آنها نمی دانند که این ساز به ما تعلق دارد.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از نشان ندادن ساز در رسانه ملی توضیح داد: در زمانی که حتی خردسال‌ترین افراد یک جامعه هم با سازها آشنا هستند نمی دانم که چرا تلویزیون ما این سازها را نشان نمی دهد، اما به هر حال امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که مدیران رسانه ملی به این نتیجه برسند که نمایش ساز در تلویزیون دیگر مشکلی نداشته باشد.

    این خواننده بعد از پایان صحبت های خود بلافاصله با لحنی طنزآمیز خطاب به سعید پورمحمد نوازنده کمانچه گروه «گیل و آمارد» گفت: آقاسعید، بزن بخوانیم.

    قطعه های قاسم آبادی، نرگس بانو، بلند بالا، لیلی، تی راه ره رانان، رعنا، لاکو دانه، آهه بگو و باغ محتشم از قطعه هایی بودند که در بخش اول کنسرت با محوریت آوازهای مقامی استان گیلان برای مخاطبان اجرا شد.

    بخش دوم کنسرت نیز که به اجرای شادیانه های ریتمیک مربوط به جشن ها و آیین های سرور استان گیلان اختصاص داشت، قطعه هایی از جمله لیلی لیلی، ایشله، ای بی وفا آبجی گلی از جمله آثاری بودند که توسط گروه «گیل و آمارد» با شیوه ای بسیار جالب و خوانشی طنز آمیز اجرا شدند که این بخش از برنامه با استقبال مهمانان برج آزادی مواجه شد.

    تماشاگران شمالی نیامدند

    این در حالی است که همانند کنسرت های قبلی این گروه موسیقایی که اغلب تماشاگران مناطق شمالی ایران به ویژه استان گیلان را تشکیل می دادند، اما در این کنسرت کمتر نشانه ای از حضور تماشاگران شمالی در کنسرت دیده می شد به همین دلیل در اجرای برخی از قطعاتی که کاملا منطبق با شرایط اقلیمی منطقه گیلان بود، فقط تماشاگران گیلانی بودند که می توانستند به دلیل خوانش صحیح اشعار با گروه همراهی کنند.

    سعید پورمحمد کمانچه، بنیامین چاره جو سازهای کوبه ای، نیما برزگر تار، مصطفی منجزی نی لبک، رامبد حسینی بربت، مریم کوچکی زاد، اکرم فغان زاده، رویا نوری ضیابری، لیلی پدواز و میترا حسابی همخوان گروه اجرایی کنسرت موسیقی «گیل و آمارد» را تشکیل می دادند.

    ازدحام بیش از حد جمعیت در برج آزادی مشکلاتی در ابتدای این برنامه که با تاخیری ۳۰ دقیقه ای آغاز شد به وجود آورد که با هماهنگی های کارکنان این مجموعه مشکل ازدحام جمعیت و طریقه نشستن تماشاگران در جایگاه های مورد نظر مرتفع شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=70306
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *