×
×

از پیام مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تا راه اندای موسسه موسیقیدانان جوان!

  • کد نوشته: 69505
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logoسی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه به دبیری حسن ریاحی در تهران برگزار می‌شود. در ادامه اولین بسته خبری «موسیقی ایرانیان» در این زمینه را دنبال کنید.
    +پیروز ارجمند: امیدوارم جشنواره موسیقی فجر به جشنواره ملی بدل شود

    +حسن ریاحی: موسسه موسیقیدانان جوان راه اندازی شود

    +موسیقی بوشهر و خیام خوانی در جشنواره موسیقی فجر

    از پیام مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تا راه اندای موسسه موسیقیدانان جوان!
  • پیام مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد به جشنواره موسیقی فجر:
    امیدوارم جشنواره موسیقی فجر به جشنواره ملی بدل شود

    پیروز ارجمند

    پیروز ارجمند

    پیروز ارجمند در پیام خود به سی امین جشنواره موسیقی فجر اظهار امیدواری کرده است که روزی این جشنواره به یک جشنواره ملی در ابعاد واقعی بدل شود و از محدوده چند شهر بزرگ فرا‌تر رفته و در تمامی نقاط میهن عزیزمان جلوه کند.

    پیروز ارجمند رئیس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در این پیام آورده است:

    «۲۶ سال قبل برای نخستین بار به همراه گروهی ازکرمان در جشنواره موسیقی فجر حضور یافتم و در حضور گرانقدر استادانی چون دکتر داریوش صفوت، حشمت سنجری، مرتضی حنانه وعلی تجویدی قطعاتی را اجرا کردم. از آن سال تا امروز که در جایگاه رئیس جشنواره شاهد برپایی این رخداد شکوه‌مند هستم، بر این باور هستم که جشنواره موسیقی فجر به آرامی در مسیر تعالی خود گام برداشته است. گرچه برگزاری ۳۰ دوره، زمانی طولانی برای رسیدن یک جشنواره به جایگاه واقعی آن است، جشنواره فجر با وجود روند تدریجی در مسیر تعالی هنوز با ایده آل‌های یک جشنواره بین المللی معتبر فاصله دارد.

    آرزوی من برای جشنواره فجر این است که روزی این جشنواره در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و به آیینه تمام‌نمای موسیقی کشورعزیزم بدل شود. دربخش بین الملل، حضور گروه‌های معتبر از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای شرقی، حضور گروه‌های داخلی از تمامی طیف‌های موسیقی و از تمام نسل‌ها چشم‌انداز‌های قابل انتظاریست که جشنواره فجر باید بدان‌ها دست یابد.

    امیدوارم روزی این جشنواره به یک جشنواره ملی در ابعاد واقعی بدل شود و از محدوده چند شهر بزرگ فرا‌تر رفته و در تمامی نقاط میهن عزیزمان جلوه کند، میلیون‌ها نفر از مردم ایران مخاطب این جشنواره باشند. با شناسایی استعداد‌ها و نخبگان موسیقی، زمینه حضوراین هنرمندان در عرصه‌های المللی فراهم آید، آثار جشنواره در مجموعه‌ای شایستهٔ نام فجر منتشر شود تا برای آیندگان به یادگار بماند. امیدوارم روزی نه چندان دور هنرمندان کشورم در سالن‌هایی به روی صحنه بروند که با استانداردهای اجرای موسیقی هم‌خوان باشند.

     دیگر آن‌که جشنواره فجر به عرصه‌ای برای عرضه توانمندی‌های تمام صنوف فعال در عرصه موسیقی از جمله ناشران آثار موسیقی و نیز ناشران کتب و نشریات موسیقی، سازندگان ساز و… بدل شود تا تمامی صنوف مرتبط با موسیقی آثار خود را در جشنواره فجر به نمایش گذارند.

    بخش دیگری که امروز از صحنه جدی موسیقی ایران اندکی دور است اما جزئی از واقعیت‌های موسیقی ایران به شمار می‌آید؛ موسیقی خیابانی‌ست. لازم است تا جشنواره فجر امکان اجرای بخشی با عنوان «موسیقی خیابانی» را مهیا کند و در جایگاههایی ویژه در سطح شهر‌ها امکان استفاده عموم از موسیقی خیابانی فراهم آید.

    آن‌چه در این مسیر طولانی راهگشاست، حرکت جشنواره بر اساس نقشه راه است. آن‌چه افقی روشن و اهدافی مشخص را در اختیار برگزار کنندگان جشنواره قرار می‌دهد.

    در پایان امیدوارم جشنواره موسیقی فجر جشن همدلی و دوستی همه اعضای خانواده شریف موسیقی باشد. چرا که شروع رسیدن به آرمان‌های ما در مسیر تعالی موسیقی ایران در گرو همدلی اهالی موسیقی‌ست.

    پیروز ارجمند
    مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد»

    پیام حسن ریاحی به سی امین جشنواره موسیقی فجر
    موسسه موسیقیدانان جوان راه اندازی شود

    نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    حسن ریاحی دبیر سی امین جشنواره موسیقی فجر در آستانه برگزاری این رخداد موسیقایی در پیام خود پیشنهاد راه اندازی موسسه موسیقیدانان جوان را ارائه داده است.

    حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره در پیام خود آورده است:

    «اینک که در آستانهٔ «سی امین جشنوارهٔ بین المللی موسیقی فجر» ایستاده‌ایم، فراگیر‌تر از گذشته، عطر حضور امیدبخش و نشاط آور جوانان مستعد و سربلند این شکوه فراهم، مشام جان مشتاقان زیبایی و معنویت و تعالی هنری را سرشار کرده است.
    از این منظر، اینجانب با لحاظ توانمندی، ذوق و استعدادهای قابل گسترش اهالی جوان موسیقی امروز کشور، در فرصت برگزاری سی امین دورهٔ این رویداد، پیشنهاد تشکیل و راه اندازی مؤسسه‌ای به نام «مؤسسه موسیقی دانان جوان» و یا هر عنوان مشابهی را مطرح می‌نمایم که بتواند به امر شناسایی، آموزش تخصصی و هدایت راهبردی جوانانی بپردازد که اراده، توانایی و اهلیّت تداوم جریان وزین و هویّت مدار موسیقی ایرانی را دارا می‌باشند. در سایهٔ سامان یابی این مؤسسه، ضمن تمرکز یافتن حمایت‌ها و نظارت‌های فنی و تخصصی و هدایت‌های مدون و ثمربخش آینده سازان این هنر، می‌توان آسیب محسوس بخشی از ساخته‌های هنری جوانان حاضر در صحن موسیقی کشور را که ناشی از فاصلهٔ ذهنی از موسیقی ملی و محرومیت از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های بی‌نظیر موسیقی نواحی و کلاسیک این مرز پرگهر می‌باشد را به شکلی منسجم، منطقی، عمیق، پوشش داد و مرتفع نمود.
    پیشنهاد دیگر اینجانب، توسعهٔ بخش بین الملل این جشنواره به منظور فراهم شدن زمینه‌های تبادل هنرمندان جوان در صحنه‌های جشنواره‌ها و مسابقات بین المللی است تا جوانان ما به شکلی کامل‌تر و شایسته‌تر با تجربه‌ها و ساخته‌های متفاوت جهانی آشنا شده و فرصت فراهم تری نیز برای نمایاندن توانایی‌های خود و معرفی چهرهٔ روزآمد موسیقی ایرانی بیابند.
    در ایام برگزاری این رویداد، بی‌شک تشخیص و تقویت نقاط مؤثر و بخش‌های موفقیت آور این جشنواره، سهم قابل تقدیر شورای سیاست گذاری، کمیته‌های ارزیابی و همچنین همراهان تلاشمند ستادی و اجرایی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران است که موجبات امتنان و امیدواری اینجانب در پیشگاه هنرمندان حاضر در ساحت این اتفاق مغتنم و میزبانان واقعی این هنر شریف را فراهم نموده است.
    و اما، هرچند رویکرد سال‌های اخیر برگزاری این جشنواره، توجه به جوانان و میدان دهی به حضور گسترده‌تر ایشان است؛ نیز باور دارم که پویایی و شکوه امروزین موسیقی ما، حاصل ایستادگی حقیقت گرایانهٔ بزرگان و پیشکسوتانی است که راه و رسم هنر مردمی و ایمان به ماندگاری را با نواخت عشق بر تار و پود هستی خویش، نشان داده‌اند… طنین نغمه‌ها و جلوه‌هایشان، جاودانه باد.

    حسن ریاحی
    دبیر جشنواره»

    معاون امور هنری وزیر ارشاد در بازدید از دبیرخانه جشنواره موسیقی مطرح کرد:
    جشنواره موسیقی فجر باید محلی برای روز آثار بزرگ موسیقی باشد

    علی مرادخانی

    علی مرادخانی

    علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد جشنواره موسیقی فجررا محلی برای عرضه اجراهای خوب، نوآورانه و محل بروز آثار بزرگ موسیقی دانست.

    علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ستاد برگزاری این دوره از جشنواره ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: امیدوارم جشنواره موسیقی فجر در سال آینده در حوزه بین الملل بخش ملل مسلمان را به صورت جدی پیگیری کند.

    وی در باره روند سی ساله جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: بهتر است که با اتمام جشنواره گروه کار‌شناسی نقاط قوت و ضعف جشنواره موسیقی فجر را چه در سی امین دوره و چه دوره‌های قبل را بررسی کنند. نتیجه این کار‌شناسی برای ما مهم است، چرا که در این بررسی ممکن است که به این نتیجه برسیم که بخش رقابتی جشنواره تغییراتی را داشته باشد.

    معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجه به جشنواره‌های تخصصی موسیقی باید بیشتر شود به طوری که بخش رقابتی گروههای موسیقی به این جشنواره‌ها منتقل شود و جشنواره موسیقی فجر محلی برای عرضه اجراهای خوب، نوآورانه و محل بروز آثار بزرگ موسیقی باشد.

    دوئت پیانو و ویلن ارمنستان در جشنواره موسیقی فجر

    آرپینه ایسرایلیان نوازنده پیانو و آستقیک وادانیان نوازنده ویلن در بخش بین الملل سی امین جشنواره موسیقی فجر به دونوازی می‌پردازند.

    آنسامبل سرناد گروه همنوازی است که به رهبری خانم آرپینه ایسرایلیان به منظور اجرای قطعات کلاسیک و معاصربا همنوازی دو یا چند ساز تشکیل شده و امسال در سی امین جشنواره موسیقی موسیقی فجر در قالب دونوازی به اجرا می‌پردازد.

    آرپینه ایسرایلیان در شهر ایروان مرکز جمهوری ارمنستان در خانواده‌ای موسیقیدان متولد شده و به جهت استعداد و علاقه وافرش به موسیقی در سال ۱۹۷۷ تحصیلات رسمی خود را در رشته نوازندگی پیانو در «مدرسه موسیقی چایکوسکی» آغاز و پس از ۱۲ سال تحصیل در سال ۱۹۸۹ دوره ابتدائی و متوسطه را در آن مرکز هنری به پایان رسانده است.

    وی در‌‌ همان سال در آزمون ورودی کنسرواتوار دولتی موسیقی ایروان معروف به «کنسرواتوار کمیتاس» پذیرفته شده و تحصیلات عالی خود را در رشته نوازندگی پیانو در سطح تخصصی ادامه و در سال ۱۹۹۴ به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به اخذ فوق لیسانس از آن کنسرواتوار شد و در‌‌ همان مرکز بعنوان مدرس مشغول بکار آموزش شده است.

    ایسرایلیان از سال ۱۹۹۶ فعالیت حرفه‌ای نوازندگی را در «ارکس‌تر سازهای زهی ایروان» آغاز و از سال ۲۰۰۰ همزمان در «گروه تکنوازان موسیقی معاصر» به رهبری زاون وارتانیان به اجرای آثار موسیقی مدرن که کار تخصصی است پرداخته است.

    وی از سال ۱۹۸۶ الی ۲۰۰۰ اجراهای متعددی در تالارهای موسیقی در ایروان داشته و در جشنواره‌های متعدد موسیقی شرکت کرده است. درسال ۱۹۹۴ در مسابقات جشنواره موسیقی «Sarajev» به اخذ دیپلم افتخار، در سال ۱۹۹۶ در مسابقات جشنواره بین المللی «Elmasi» به اخذ جایزه سوم و نیز جایزه ویژه جشنواره و در مسابقات جشنواره برگزار شده توسط «Lisa Foundation» در سال ۱۹۹۷ به اخذ دیپلم افتخار نائل آمده است.

     وی فرصتهایی برای اجرای موسیقی در شهر رم پایتخت ایتالیا و نیز در امارات متحد عربی داشته است.

    آستقیک واردانیان در سال ۱۹۸۳ درجمهوری ارمنستان متولد شده است. وی در سن ۱۳ سالگی با جمعی از نوازندگان جوان در یک تور هنری برای اجرای موسیقی به اروپا، کانادا و ایالات متحده آمریکا سفر کرد. در سن ۱۶ او به «کنسرواتوار» پییر باربیزه «در مارسی (فرانسه) راه یافت و آنجا تحت نظر ویولونیست معروف ارمنی» ژان درمرگریان «به آموزش هنر اجرای موسیقی پرداخت. پس از بازگشت از فرانسه او تا سال ۲۰۰۵ به تحصیلات خود در کنسرواتوار دولتی ایروان ادامه داد.

    واردانیان در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه اول در مسابقه» چیلینگاریان «شد و از سال ۲۰۰۵ در کالج سلطنتی موسیقی در لندن تحت نظر ویولونست معروف ارمنی» لوون چیلینگاریان «به آموزش پرداخت و پس از اخذ دیپلم افتخار یک سال دیگر در آن محل ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ جایزه» میرا هس «شده است.

    این نوازنده در طول مدت این دوره از زندگی هنری خود بعنوان کنسرت مایس‌تر در لندن فعالیت کرده و در ایروان نیز ضمن تشکیل و رهبری یک کوارتت زهی موسوم به واردانیان و نیز تریو متشکل از ویلن، پیانو و ویلنسل بعنوان کنسرت مایس‌تر رهبری ویولونیست‌های ارکس‌تر مجلسی ایروان را به عهده دارد.

    دوئت پیانو و ویلن ارمنستان چهارشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ و پنج شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود.

    در بخش استعدادهای درخشان
    کسری فریدی قطعه‌هایی از دو آهنگساز روس را اجرا می‌کند
    کسری فریدی در جشنواره موسیقی فجر قطعههایی از راخ مانینف و االکساندر نیکولایوویچ اسکریابین را می‌نوازد.

    کسری فریدی یکی از هنرمندان جوانی است که در بخش استعدادهای درخشانِ سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به تکنوازی پیانو می‌پردازد. فریدی که جوانی ۲۲ ساله است نخستین حضورش در جشنواره موسیقی فجر را تجربه می‌کند.

    فریدی در این باره گفت: امسال در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردم و در تکنوازی پیانو مقام آوردم. برای حضور در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر هم اقدام کردم که خوشبختانه برای اجرا در بخش استعدادهای درخشان پذیرفته شدم.

    وی درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده کرده، توضیح داد: آنچه در این جشنواره ‌می‌نوازم قطعه‌هایی از دو آهنگساز روس هستند؛ راخ مانینف و االکساندر نیکولایوویچ اسکریابین. در این میان ۲ پرلود از اسکریابین و ۲ پرلود و ۱ اتود از مانینف را نیز می‌نوازم.

    فریدی درباره آهنگسازان روسی که آثارشان را در جشنواره می‌نوازد، گفت: این دو هنرمند از آهنگسازان اواخر دوره کلاسیک هستند. آنچه آن‌ها آهنگسازی کرده‌اند نسبت به آثار کسانی مانند شوپن و باخ، آزادترند و نوازنده در اجرای آثارشان دستش باز‌تر است.

    وی ادامه داد: ‌ آثار اسکریابین بیان عمیقی دارند و چندان تکنیکی نیستند. در مقابل آثار مانینف سرشار از تکنیک هستند.

    این نوازنده با اشاره به حضور در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر در مقایسه با جشنواره جوان، جشنواره بزرگتری است. هم مناسبت این جشنواره مهم‌تر است و هم اینکه در ابعاد بزرگتری در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها برگزار می‌شود. به طور حتم اجرا در این جشنواره انعکاسهای بیشتری دارد.

    کسری فریدی متولد ۱۳۷۱ است و در دانشگاه تهران در رشته فیزیک تحصیل می‌کند. او از ۵ سالگی نزد هومن دهلوی نوازندگی پیانو را آغاز کرد. فریدی هم اکنون آموزش موسیقی را در نزد قاقیک بابائیان ادامه می‌دهد.

    تکنوازی پیانو کسری فریدی در بخش استعدادهای درخشان، ۳۰ بهمن ساعت ۱۵ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

    بخش استعدادهای درخشان جشنواره هر روز از ساعت ۱۵ در سالن رودکی میزبان هنرمندان جوان است و ۲۴ نوازنده یا گروه در این بخش حضور دارند.

    موسیقی بوشهر و خیام خوانی در جشنواره موسیقی فجر

    گروه شبدیز با یزله خوانی، آواز کار، خیام خوانی و قطعات بندری در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

    گروه شبدیز به سرپرستی محسن حیدریه در بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر شرکت دارد.

    حیدریه درباره شرکت در جشنواره فجر گفت: این جشنواره به گروه‌های موسیقی این امکان را می‌دهد که مخاطبین خود را افزایش دهند. برگزاری اجراهای متنوع در سبک‌های مختلف تماشاگران زیادی را به جشنواره می‌کشاند.

    این هنرمند افزود: این شانس هم برای مخاطبین وجود دارد که با سایر گروه‌ها و موسیقی‌ها آشنا شوند و هم برای هنرمندان که بتوانند در کنار آشنایی با مخاطب با دیگر گروه‌های شرکت کننده هم آشنا شوند.

    وی همچنین گفت: از سوی دیگر این جشنواره نقش مهمی در شناساندن فرهنگ و موسیقی کشور به مردم ایران و گروه‌های شرکت کننده از سایر کشور‌ها دارد. تبادل فرهنگی که بین هنرمندان شهرهای مختلف کشور و سایر کشورهای شرکت کننده در جشنواره اتفاق می‌افتد از جمله مهم‌ترین نقاط قوت جشنواره بین المللی موسیقی فجر است.

    محسن حیدریه که با گروه شبدیز در هفته‌های فرهنگی ایران در قطر، عمان، سنگال، کنیا، مالی و امارات متحده عربی شرکت کرده است به زودی برای شرکت در هفته فرهنگی ایران عازم مالزی می‌شود.

    وی درباره نقش جشنواره موسیقی فجر در ترغیب جوان‌ها برای فعالیت بیشتر در عرصه موسیقی گفت: شرکت در چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود جوانان هنرمند انگیزه بیشتری برای حضور در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور داشته باشند و این امر برای حفظ فرهنگ و موسیقی کشور امری واجب است.

    سرپرست و نوازنده نی انبان گروه شبدیز همچنین گفت: موسیقی نواحی ایران موسیقی اصیل و غنی و برای مخاطب بسیار دلنشین است، این امر ضمن اجرا در شهرهای مختلف به وضوح مشخص می‌شود. اما مشکلی که وجود دارد ناشناخته ماندن این موسیقی در میان قشر عظیمی از مردم جامعه است. اگر امکان اجراهای بیشتر برای این موسیقی در کشور فراهم شود تعداد بیشتری از مردم با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

    گروه شبدیز در سال ۷۷ با نام نغمه لیان تشکیل شده و تا سال ۸۱ با‌‌ همان نام فعالیت کرده است. این گروه دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود.

    شبدیز قطعات محلی را با تنظیم جدید در جشنواره اجرا می‌کند. یزله خوانی، آواز کار، خیام خوانی و قطعات بندری برنامه این گروه را تشکیل می‌دهند.

    حسین سهرابی خواننده این گروه، امین فیروزپور، علیرضا علمدار بوشهری، اسماعیل تنگسیری، مهدی احمدی، پویان بیانی و مهرداد راستیان نوازندگان سازهای کوبه‌ای دیگر هنرمندانی هستند که در این اجرا به روی صحنه خواهند رفت.

    در بخش نواحی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۸ گروه در این جشنواره حضور دارند.

    شرکت کننده در بخش استعدادهای درخشان:
    جشنواره موسیقی فجر فرصت اجرای عمومی برای هنرمندان جوان است

    امین مجدم‌زاده نوازنده ویلن معتقد است امکان اجراهای عمومی برای همه هنرمندان فراهم نیست و اگر جشنواره نباشد آن‌ها محدود می‌شوند و از صحنه دور می‌مانند.

    امین مجدم‌زاده با دونوازی پیانو و ویلن در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر با قطعاتی از موزارت و ارنست بلاخ به روی صحنه می‌رود.

    وی که برای دومین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند، درباره حضورش در این جشنواره گفت: سال گذشته در بخش جنبی شرکت داشتم و امسال به پیشنهاد دکتر ریاحی در بخش استعدادهای درخشان جشنواره حضور دارم.

    مجدم‌زاده در ادامه گفت: مهم‌ترین ویژگی جشنواره موسیقی فجر برای هنرمندان جوان شناخته شدن توسط مخاطب و کسب تجربه اجراست. در موسیقی به خصوص موسیقی کلاسیک اجرا بر روی صحنه مهم‌ترین رکن برای پیشرفت هنرمند است و جشنواره این امکان را می‌دهد که در این زمینه تجربه کسب کنیم.

    وی همچنین گفت: نوازندگی در جشنواره فجر انگیزه هنرمندان جوان را بالا می‌برد. انگیزه و شوقی هنرمندان جوان برای حضور در این جشنواره دارند باعث می‌شود میزان تمرین خود را افزایش دهند و با دقت و انگیزه بیشتری فعالیت کنند.

    مجدم‌زاده ادامه داد: از طرفی در زمان برگزاری اجرا و پس از آن هنرمندان با نقاط قوت و ضعف خود آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند کاستی‌ها را بر طرف کنند و خود را برای اجراهای بعدی آماده کنند.

    امین مجدم‌زاده از دوازده سال پیش نوازندگی ویلن را آغاز کرده و در رشته موسیقی از دانشگاه هنر و معماری فارغ التحصیل شده است. وی پس از آن به عضویت ارکس‌تر پارسیان و ارکس‌تر صدا و سیما درآمده و در کنار آن فعالیت‌های موسیقی را به طور شخصی و حرفه‌ای ادامه داده است.

    این هنرمند جوان که در بخش جنبی جشنواره با نادر مشایخی هم در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود، معتقد است: اگر تعداد اجراهایی از جنس جشنواره فجر در طول سال بیشتر باشد هنرمندان بیشتر رشد خواهند کرد و با سرعت بیشتری در مسیر حرفه‌ای پیش خواهند رفت.

    وی در این باره گفت: متاسفانه امکان اجراهای عمومی و خارج از جشنواره برای همه هنرمندان فراهم نیست و اگر جشنواره نباشد آن‌ها محدود می‌شوند و از صحنه دور می‌مانند.

    مجدم‌زاده در ادامه درباره جایگاه موسیقی کلاسیک در کشور گفت: موسیقی کلاسیک در جامعه امروز چندان شناخته شده نیست شاید به این دلیل که نگاه به آن بیشتر تکنیکی است و بیشتر نوازندگان و مخاطبان جدی موسیقی و پی‌گیران علم موسیقی به آن واقف هستند. البته این امر طبیعی است که موسیقی کلاسیک به میزان موسیقی پاپ طرفدار نداشته باشد اما با سیاست گذاری‌های صحیح و ادامه دار می‌توان این موسیقی را به مخاطبان بیشتری شناساند.

    وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این مورد بیان کرد: تبلیغات و حضور رسانه‌ها می‌توانند بر ذهنیت مخاطب تاثیر داشته باشند و در جهت گیری و سلیقه موسیقایی جامعه نقش دارند. از این رو مسئولین می‌توانند از این موارد برای شناساندن انواع موسیقی به مردم استفاده کنند.

    امین مجدم‌زاده شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۵ به همراه کیمیا محمدی نوازنده پیانو در تالار رودکی به صحنه می‌رود.

    در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ نوازنده هنرنمایی می‌کنند.

    بابک راحتی سرپرست گروه همنوازان اقبال:
    آواز ماهور را با شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌کنیم

    گروه همنوازان اقبال دو قطعه از ضربی‌های استاد یوسف فروتن و آوازماهور بر پایۀ اجرایی از استاد ادیب خوانساری را در جشنواره اجرا می‌کند.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه موسیقی همنوازان اقبال به سرپرستی بابک راحتی با تکنوازی و بداهه ‌نوازی امسال در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود.

    بابک راحتی درباره حضوردر جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: هر جشنواره یا برنامه‌ای که اجتماع هنرمندان و گردهمایی آن‌ها را در پی داشته باشد، می‌تواند با شرایطی در معرفی آثار هنرمندان تأثیر مثبت داشته باشد.

    این هنرمند که برای اولین بار حضور در جشنواره را تجربه می‌کند، در این باره افزود: هنوز در جشنواره به روی صحنه نرفته‌ام تا بتوانم درباره داوری‌ها و عملکرد اجرایی نظر بدهم اما تا بدین جای کار می‌توانم بگویم رویکرد برگزارکنندگان جشنواره و شیوه تعامل آن‌ها با مخاطب مثبت بوده است.

    وی ادامه داد: به اعتقاد من حفظ استقلال هنری و حرفه‌ای هنرمندان و ایجاد شرایطی که هر هنرمندی به طورمستقل از جشنواره هم بتواند با همین سهولت آثارش را ارائه کند، از مواردی است که توجه به آن‌ها می‌تواند در رشد موسیقی کشور و به تبع آن رشد سطح کیفی جشنواره موثر باشد.

    به اعتقاد بابک راحتی این امر بخصوص درباره گروه‌های فعال در شهرستان‌ها صدق می‌کند چرا که گروه‌های شهرستای جز در جشنواره‌ها مجال بروز پیدا نمی‌کنند.

    وی ادامه داد: فراهم کردن شرایط و امکانات یکسان برای ارائۀ آثار هنرمندان به منظور واقعی‌تر شدن داوری‌ها از دیگر مواردی است که مسئولان جشنواره با توجه به آن می‌توانند جشنواره‌ای موثر برگزار کنند.

    راحتی درباره آثاری که در جشنواره به روی صحنه می‌برد، گفت: این کنسرت را در دو بخش اجرا می‌کنیم. بخش اول بصورت تکنوازی و بداهه با همراهی تنبک است. در بخش دیگر آثار گروهی را به اجرا می‌گذاریم. این بخش که در دستگاه ماهور تدوین شده است شامل سه قطعه از ساخته‌های خودم و دو قطعه از ضربی‌های استاد یوسف فروتن است. آوازماهور نیز بر پایۀ اجرایی از استاد ادیب خوانساری طراحی شده است.

    وی افزود: سازبندی گروه نسبت به آنچه تا کنون ارائه کرده‌ایم متفاوت است و متناسب با فرم قطعات، بیشتر بافت مضرابی مورد توجه بوده است و به عنوان ساز کششی فقط از نی استفاده کرده‌ام که در کنار خواننده فضای موسیقی را متعادل‌تر می‌کند.

    همنوازان اقبال، متشکل از تنی چند از فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا و برخی از دوستان هنرمند، از سال ۹۰ به سرپرستی بابک راحتی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۲ به‌ طور رسمی و با این نام ثبت شد.

    فعالیت این گروه تاکنون بیشتر در قالب اجراهای دانشگاهی و پژوهشی و با تمرکز بر ژانر کلاسیک موسیقی دستگاهی ایران بوده است. همچنین دو آلبوم موسیقی «گشایش» در سال ۹۲ و «دلکش» که در مرحله انتشار است، توسط این گروه تولید شده است.

    هنرمندانی از جمله اردشیر کامکار، سجاد مهربانی، آرمان سیگارچی، هوشمند عبادی، مریم خدابخش، محمد میرزائی، کژوان ضیاءالدینی، سهیل الله‌دادیان تا کنون با این گروه همکاری داشته‌اند.

    گروه همنوازان اقبال به سرپرستی بابک راحتی چهارشنبه ۲۹ بهمن، ساعت ۱۸:۱۵ در برج آزادی به صحنه می‌رود.

    سعید علیجانی رهبر ارکس‌تر موسیقی نو:
    اجرای «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» در جشنواره

    رهبر ارکس‌تر موسیقی نو به رهبری سعید علیجانی قطعاتی چون «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته» را در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌برد.

    ارکس‌تر موسیقی نو به سرپرستی علیرضا مشایخی و رهبری سعید علیجانی در بخش جنبی‌ جشنواره، به صحنه می‌رود.

    سعید علیجانی در این باره گفت: اجرا در جشنواره تجربه خوبی است که خوشبختانه تاکنون بار‌ها انجامش داده‌ایم البته هر اجرایی شرایط خاص خودش را دارد و اجرا در جشنواره هم تحت تاثیر شرایط جشنواره با مسایل و محدودیت‌هایی روبرو است.

    رهبر ارکس‌تر موسیقی نو ادامه داد: مسئولان جشنواره واقعا برای برگزاری این رویداد بزرگ تلاش می‌کنند و ما باید مشکلاتشان را درک کرده و آن‌ها را همراهی کنیم.

    وی در ادامه درباره حضور در جشنواره اظهار کرد: همیشه از اجرای موسیقی استقبال می‌کنم و هر اجرا فرصت متفاوتی است که می‌تواند در عملکرد گروه نقش داشته باشد و بر اجرای آن تاثیر مثبت بگذارد.

    به گفته علیجانی، ارکس‌تر موسیقی نو در جشنواره قطعاتی چون در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته و نامه‌ها برای ویلنسل سولو، همایون برای ارکس‌تر (از ساخته‌های علیجانی)، مرکوری برای پیانو و ارکس‌تر (از ساخته‌های علیرضا مشایخی، سونات شماره ۲ برای پیانو و ارکس‌تر، کنسرتو شماره ۴ برای ویلنسل و ارکس‌تر را اجرا می‌کند.

    ارکس‌تر موسیقی نو پنج شنبه ۳۰ همن ساعت ۲۱: ۳۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

    این ارکس‌تر را علیرضا مشایخی آهنگساز بزرگ ایرانی در سال ۱۳۷۴ پایه گذاری کرده است. آشناکردن مردم با موسیقی نو و جلوه‌های گوناگون موسیقی معاصر همواره از اهداف این ارکس‌تر بوده است.

    ارکس‌تر موسیقی نو، در اجراهای متعدد خود، بیش از پنجاه آهنگساز را به جامعه موسیقی ایران معرفی کرده است؛ این نخستین باری است که گروهی، در چنین گستره‌ای، برای پرورش و معرفی آهنگسازان و اصلاح فضای موسیقی تلاش کرده که گوناگونی سبک در آثار آهنگسازان این گروه را می‌توان از دستاوردهای آن دانست. اجرای کنسرت‌های متعدد ارکس‌تر موسیقی نو از دیگر فعالیت‌های این گروه به شمار می‌آید.

     

    مهرداد پاکباز:
    ویلن نوازی ایرانی به شیوه استاد میرزاده اجرا می‌کنیم

    گروه خنیاگران امروز با بازآفرینی قطعات محلی ایرانی و فوکلور شهری با محور ویلن نوازی ایرانی درجشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه خنیاگران امروز به سرپرستی مهرداد پاکباز در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

    پاکباز موسس و سرپرست این گروه درباره شرکت در جشنواره فجر گفت: از جمله ویژگی‌های جشنواره موسیقی فجر اجرای انواع موسیقی به صورت متمرکز است. در این جشنواره بسیاری از سبک‌های موسیقی از کلاسیک و سنتی تا پاپ و موسیقی‌های متفاوت اجرا می‌شود. این امر جذابیت را هم برای مخاطبین بالا می‌برد و هم برای هنرمندان.

    این هنرمند تاکید کرد: شرکت در چنین برنامه‌ای می‌تواند فرصت خوبی برای هنرمندان باشد که با مخاطب خود بیشتر و بهتر آشنا شوند.

    وی در ادامه گفت: در این شرایط انگیزه و رقابت بین هنرمندان بالا‌تر می‌‌رود چرا که مخاطبان به صورت متمرکز کارهای دیگر هنرمندان را در یک بازه زمانی مشخص می‌بیند و قدرت مقایسه بالایی دارد. این موضوع برای هنرمندان دلیلی خواهد بود تا سعی کنند بهترین اجرا را در جشنواره ارائه دهند.

    سرپرست گروه خنیاگران امروز که سال‌ها در کشور اتریش تحصیل و در زمینه موسیقی فعالیت داشته است، در ادامه گفت: یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره موسیقی فجر رایزنی‌های فرهنگی است که در این زمان بین کشور ما و سایر کشور‌ها انجام می‌گیرد. این اتفاق شاید در طول سال به هر بهانه‌ای چندان مقدور نباشد اما جشنواره امکان خوبی برای ارتباطات و رایزنی‌های فرهنگی است.

    موسس گروه موسیقی خنیاگران امروز که از تابستان سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است درباره اجرا در این جشنواره گفت: ما با هدف بازآفرینی موسیقی محلی ایرانی و فولکلور شهری به روی صحنه می‌رویم. در قطعات اجرا شده در این برنامه که نوآوری‌هایی در تنظیم آن‌ها وجود دارد، ویلن ایرانی محور ساخته هاست.

    وی تاکید کرد: ویلن نوازی با این سبک در کشورمان در حال منسوخ شدن است اما محمد انشایی، نوازنده ویلن گروه که شاگرد استاد میرزاده بوده است این روش را از ایشان آموخته و اکنون در قالب گروه نوازی آن را ارائه می‌کند.

    مهرداد پاکباز که مدت پنج سال است عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است درباره اشاعه موسیقی و برگزاری اجرا‌ها در سطح کشور گفت: جشنواره موسیقی مکانیسمی برای ارائه هنر و کسب تجربه است اما قبل و بعد از آن هم باید به وضعیت هنرمندان رسیدگی شود تا بتوان از مشکلات آن‌ها کم کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن پرداخت بحث آموزش است. باید برای هنرمندان به خصوص آنهایی که در شهرستانهای کشور زندگی می‌کنند مس‌تر کلاسهایی برگزار کرد تا بتوانند آموزشهای لازم را هرچند در زمان کوتاه ببینند.

    وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر قدرت بخشیدن به سیستمهای آموزشی برای کودکان است. کودکان زیر ۱۰ سال و یا نوجوانان شاید در حال حاضر نیاز به ظهور در عرصههای عمومی نداشته باشند اما در مهم‌ترین سن برای آموزش موسیقی هستند و با تربیت هنرمندان از سنین کم می‌توانیم در آینده برای سپردن موسیقی کشور به آن‌ها آسوده خاطر باشیم.

    گروه خنیاگران چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۳۰ در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود.

    در این گروه مهرداد پاکباز علاوه بر سرپرست گروه، نوازنده گیتار و آهنگساز و تنظیم کننده گروه هم محسوب می‌شود. محمد انشایی نوازنده ویلن ایرانی، پورنگ پورشیرازی نوازنده کنترباس و آیدین شفاعی نوازنده سازهای ضربی دیگر هنرمندانی هستند که به روی صحنه خواهند رفت.

     

    عضو هیئت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی:
    مهم‌ترین تاثیر جشنواره ایجاد رقابت و انگیزه است

    بهداد بابایی عضو هیئت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی معتقد است مهم‌ترین تاثیر جشنواره ایجاد رقابت است و گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره توانایی‌های بالایی دارند.

    بهداد بابایی در کنار داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار و مظفر شفیعی انتخاب و داوری انتخاب آثار شرکت کننده در بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را برعهده دارد.

    بهداد بابایی درباره معیارهای انتخاب گروه‌ها در جشنواره امسال گفت: برای انتخاب گروه‌ها چند نکته اساسی را باید در نظر گرفت، کوک بودن گروه و ژوست بودن از مهم‌ترین نکات است. سازهای کششی که در یک گروه نواخته می‌شود هم اهمیت بسیاری دارند و عامل مهمی برای قضاوت کار یک گروه هستند.

    وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در نوازندگی یک گروه اهمیت دارد دینامیک و حفظ ریتم است. کنترل و حفظ سرعت نوازنده به هنگام اجرا از جمله مواردیست که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت تا اجرای گروه کیفیت لازم را حفظ کند. در واقع به هنگام اجرای یک گروه شنونده باید صدای سلامتی از جانب گروه دریافت کند.

    وی در ادامه افزود: از موارد دیگری که برای انتخاب گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود هماهنگی و توازن گروه به لحاظ ترکیب بندی سازهاست و سپس میزان برخورداری نسبی اعضای گروه از تکنیکهای نوازندگی سنجیده می‌شود.

    بهداد بابایی درباره گروه‌های شرکت کننده در جشنواره امسال گفت: گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره از توانایی بالایی برخوردارند. علاوه بر گروه‌هایی که در تهران فعالیت می‌کنند گروه‌هایی که از شهرستان‌های مختلف کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند هم با توجه به همه محدویت‌ها سطح خوبی دارند.

    وی تشریح کرد: بسیاری گروه‌های شهرستانی از وجود امکانات آموزشی مناسب، سالن‌های تمرین و اجرا و حتی کاهی از نبود ساز مناسب رنچ می‌برند و با این وجود به کار خود ادامه می‌دهد.

    این نوازنده سه تار درباره شرکت هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر گفت: مهم‌ترین اثری که شرکت در جشنواره فجر بر روی هنرمندان می‌گذارد ایجاد انگیزه و رقابت است. پیش از هر اجرا هنرمندان تمرین‌های خود را آغاز می‌کنند تا در جشنواره شرکت‌ کنند و پس از برگزاری جشنواره هم بسیاری از هنرمندان تمرین‌های خود را برای شرکت در جشنواره سال آینده و رقابت با سایر گروه‌ها از سر می‌گیرند.

    بهداد بابایی با بیان اینکه موسیقی ایرانی جایگاه خوبی بین مردم کشور دارد، گفت: موسیقی فاخر هر کشور اقبال و مخاطب محدودتری نسبت به سایر سبک‌های موسیقی مثل موسیقی پاپ دارد و این خاصیت موسیقی عمیق و ریشهدار است که مخاطب خاص تری را جذب کند. در این سال‌ها موسیقی ایرانی در کشور ما مسیر خود را طی کرده و شنونده دارد. افزایش مخاطبان این نوع موسیقی، انتظاراتی ایجاد و هنرمندان بیشتری را به پرداختن به موسیقی اصیل و سنتی تشویق می‌کند.

    وی همچنین گفت: در این راستا باید برای هنرجویان امکاناتی فراهم کرد تا بتوانند این مسیر را راحت‌تر طی کنند.

    بابایی اظهار امیدواری کرد اساتید موسیقی با ترویج و آموزش موسیقی سنتی و ایرانی و نیز با برگزاری مس‌تر کلاس‌ها شرایط بهتری برای رشد این نوع موسیقی فراهم کنند و مسئولین با هموار‌تر کردن راه هنرمندان جوان را به سوی آینده‌ای روشن‌تر هدایت کنند.

     

    آنسامبل «نو بوردرز» موسیقی فرهنگهای مختلف را می‌نوازد

    آنسامبل «نو بوردرز» در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

    به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این اجرا که ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار وحدت برگزار می‌شود، آنسامبل «نو بوردرز» متشکل از نوازندگان تونسی و سوئیسی به روی صحنه می‌روند و قطعاتی از موسیقی‌های خود را اجرا می‌کنند.

    کوارتت نو بُردرز، پروژه جدید امین و حمزه می‌راحى، دو برادر تونسى است. موسیقى این دو نوازنده عود و قانون، که از کودکى با موسیقى کلاسیک شرقى و سنت موسیقى تونس آشنا شدند، ریشه در فرهنگ موسیقى مقامى تغزیه دارد و با گذشت زمان، از عناصر موسیقایى فرهنگ‌هاى مختلف نیز تاثیر گرفته است.

    در موسیقی این دو برادر، شنونده ملودى‌هایى با تزیینات و الهامات موسیقایى هندى و ایرانى از یک سو و سنت‌هاى آناتولى و اندولسى از سوى دیگر است. امین و حمزه توانسته‌اند موسیقیدانان مستعد از سبک‌هاى دیگر را گرد هم آورند؛ افرادى که همشان مشتاق همنوازى و بداهه نوازى در سبک‌هاى متفاوت موسیقى هستند.

    بلز اوبالدینى کلارینتیست این آنسامبل، آهنگساز شاخص فرانسوى است. وى فرهنگ و سنت موسیقى خود را از منظرِ فرهنگ‌ها و سنت‌هاى غیر اروپایى، بالااخص از نوع خاورمیانه‌اى آن می‌نگرد. وى نوازندگى کلارینت را در کنسرواتوار عالى شهر پاریس آغاز کرده و پس از اخد دیپلم نوازندگى تحصیلات خود را در کنسرواتوار جاز آرپژ پاریس ادامه داد. سپس در شهر لوزان سوییس که هم اکنون ساکن آن است، دیپلم سولیستى (بالا‌ترین درجه نوازندگی در اروپا) را در مدرسه عالى شهر لوزان و فوق لیسانس آهنگسازى را در کنسرواتوار عالى شهر ژنو با درجه ممتاز به پایان رساند.

    اوبالدینی با أخذ بورسیه از کشور فرانسه دوره دروس و مطالعات ایرکام (مشهور‌ترین مدرسه موسیقى الکترونیک در جهان) را در پاریس طى می‌کند و جایزه استعداد نوى موسیقى SACD را در سال ٢٠١٣ براى اپراى مجلسى ۴. ۴۸ خود دریافت کرد.

    بایجو بهت ویولونیست هندى سوییسى این آنسامبل، فرزند پاندیت کریشنا‌ام بهت، سى تار نواز مشهور هندى است. او تحصیلات خود را در کنسرواتوار شهر لوزان گذراند و پس از أخذ دیپلم نوازندگى، با موسیقى جاز آشنایى پیدا کرده و با موسیقى دان‌هایى چون امیل اسپانى، جف بود و روبر بونیسلو همکارى می‌کند. وى که همواره مشتاق تجربه افق‌هاى تازه موسیقى بوده است، در سال ٢٠١١ رد مون کولکتیو را بنیان‌گذارى کرد که یک طرح بین المللى است و در آنجاز، رآک و موسیقى پاپیولار و سنتى هند و کشور هاى دیگرادغام شده است.
    این آنسامبل تا کنون هفت آلبوم منتشر کرده‌ و بر روى مشهور‌ترین صحنه‌هاى دنیا برنامه داشته‌اند.

    در بخش بین الملل سی امین جشنواره موسیقی فجر ۱۰ گروه به روی صحنه می‌روند.

    https://musiceiranian.ir/?p=69505
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *