×
×

بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت B

  • کد نوشته: 6704
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام دی ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • علی آبچوری ایزانلو (علی‌ خان یزدانی) از نوازندگان موسیقی نواحی درگذشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ این نوازنده قوشمه اهل استان خراسان شمالی، بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت B در سن ۷۹ سالگی به دیار باقی شتافت. بر این اساس، آبجوری ایزانلو سال ۱۳۱۰ در روستای آبچور از توابع بجنورد خراسان شمالی […]

  • علی آبچوری ایزانلو (علی‌ خان یزدانی) از نوازندگان موسیقی نواحی درگذشت.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ این نوازنده قوشمه اهل استان خراسان شمالی، بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت B در سن ۷۹ سالگی به دیار باقی شتافت.
    بر این اساس، آبجوری ایزانلو سال ۱۳۱۰ در روستای آبچور از توابع بجنورد خراسان شمالی به دنیا آمد و قشمه نوازی را از ده سالگی فراگرفت.
    مجموعه فعالیت هایی را که این نوازنده در زمینه قوشمه انجام داد، سبب بهتر شناخته شدن این ساز خطه موسیقی خراسانی و موسیقی نواحی ایران شد. وی از شرکت کنندگان در جشنواره جهانی نی نوازان و همچنین ادوار پیشین جشنوار موسیقی فجر نیزبوده است.
    از مرحوم علی آبچوری ایزانلو (علی‌ خان یزدانی) آثاری نیز برجای مانده که از آنجمله، قوشمه نوازی در آلبوم موسیقی شب،سکوت، کویر  به آهنگ‌ سازی کیهان کلهر است.
    یادآور می شود که پیکر این نوازنده برجسته موسیقی نواحی، صبح فردا (چهارشنبه) در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی تشییع و به خاک سپرده می شود.
    گفتنی است، قوشمه یکی از سازهای بادی و محلی خراسان شمالی است که از دو نی به طول ۲۰ سانتیمتر که در کنار هم چسبیده اند، تشکیل شده است. از نظر موسیقی این ساز دارای یک اکتاو کامل است و می تواند هفت نت اصلی را بنوازد.

    https://musiceiranian.ir/?p=6704
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *