فریدون شهبازیان عضو هیات داوران جشنواره ملی استاد جلیل شهناز درباره برخی مسایل پیرامون نوازندگی بانوان در کنسرت ها و جشنواره ها توضیح داد.
فریدون شهبازیان عضو هیات داوران بخشهای گروه نوازی و تک نوازی نخستین جشنواره ملی استاد جلیل شهناز که این روزها به میزبانی شهر اصفهان در حال برگزاری است، روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برپایی این رویداد موسیقایی در این شهر توضیح داد: به طور طبیعی برگزاری چنین رویدادی در شهر اصفهان که مزین به نام استاد جلیل شهناز است، میتواند نقطه عطفی در عرصه توجه بیشتر به موسیقی ایرانی به ویژه مکاتب موسیقایی کشورمان باشد.
ظهور پدیده های موسیقی ایرانی در یک جشنواره استانی
این استاد موسیقی ایرانی گفت: اینکه یک عده جوان آمده اند و در قالب یک نهادی غیروابسته به دولت کارهایی را ساماندهی کردند و جشنوارهای به نام استاد شهناز را راه اندازی کردند، می تواند مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه مکتب موسیقی اصفهان نیز شاخصه هایی دارد که با توجه به حضور بسیاری از بزرگان هنر موسیقی کشورمان میتواند بیشتر به آن بها داده شود. از این جهت حضور تعدادی از هنرمندان جوان که در گروه های تکنوازی و گروهنوازی متقاضی شرکت در این جشنواره بودند، برای من جالب توجه بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه طی روزهای گذشته به ویژه در روز سوم، شاهد هنرنمایی جوانان و نوجوانان علاقهمند به موسیقی ایرانی بودیم که کارهای بسیار ارزشمندی را به مخاطبان ارائه دادند، به طوری که من و آقای ظریف با دیدن و شنیدن تعدادی از این اجراهای زنده از توانمندی و هنرمندی شرکتکنندگان تعجب کردند که چقدر با تسلط و موزیکالیته بالا کارهای خود را ارائه می دادند و البته چنین هنرنمایی به ما این امید را داد که این عزیزان آینده بسیار درخشان و عالی دارند.
شهبازیان با اشاره به شاخصه های هنری اجراهای اولین فستیوال ملی موسیقی استاد جلیل شهناز توضیح داد: توجه به کوک با عنوان یکی از شاخصه های اصلی اجراهای گروه نوازی و دقت در ترکیب سازهای موسیقی ایرانی در اجراهای گروه نوازی واقعا کارهایی شسته رفته بود که با توجه به حضور من در بسیاری از جشنواره های خارج از تهران برای من بسیار شگفتانگیز بود و این اجراها به قدری برای من جذاب بود که می توانم اینجا به این نکته تاکید کنم که می توان به آینده و اعتلای موسیقی سنتی ایران امیدوار بود.
این آهنگساز پیشکسوت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حضور نوازندگان زن در این دوره از جشنواره و مشکلات پیش آمده در این حوزه بیان کرد: بالاخره خط قرمزها در فرهنگ و هنر کشور ما وجود دارد، ولی به نظر من اشکال این است که عیب کار از خودمان است که شایعه درست می کنیم؛ چراکه من خیلی از گروه ها را می شناسم که در همین اصفهان اجرا می کنند و مشکلی هم ندارند به هر حال نمیخواهم نسبت به موضوعات پیش آمده، دفاعیاتی داشته باشم، ولی وقتی افرادی به این شایعات دامن می زنند و بعد مطبوعاتی ها هم به گستره این دامن اضافه می کنند ما نمی توانیم برخی از مشکلات پیش آمده را مرتفع کنیم. ما باید بپذیریم که نمی توانیم با خط قرمزها مقابله کنیم. البته شاید رفته رفته این موضوع حل شود؛ چراکه من هم دوست دارم خانم هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می کنند بتوانند به راحتی کار خود را روی صحنه اجرا کنند.
جوانانی که روح جلیل شهناز را زنده کردند
هوشنگ ظریف آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز به خبرنگاران گفت: این جوانان که امروز و روزهای گذشته شاهد هنرنمایی آنها بودم بسیار با احساس ساز می زدند و به نظر من همین آثاری را که به مخاطبان خود ارائه داده اند به سهم خود توانستند روح استاد جلیل شهناز را بار دیگر زنده کنند. این هنرمندان با توجه به قابلیت ها و تکنیک های موجود در ساز تار به عنوان یکی از مهمترین سازهای ایرانی توانستند اصالت این ساز را حفظ کرده و من را به آینده امیدوار کنند. موضوعی که متاسفانه امروزه در بین بسیاری از نوازندگان فراموش شده و آنها دست به ابداعاتی زدند که متاسفانه در شان موسیقی ایرانی نیست.
این هنرمند، خطاب به مسولان جشنواره ملی استان شهناز گفت: ضرورت دارد که این جشنواره هر ساله حمایت بیشتری شود تا بر اساس آن جوانان هنرمندی سر راه بیایند درست است که بسیاری از این جوانان سرمایه چندانی برای کار ندارند، اما همین حمایت های کوچک نیز می توانند به توجه آنها به موسیقی شریف ایرانی کمک و یاری رساند.
پاسخ آقای مدیر به مشکلات کنسرت اردشیر کامکار
بابایی، مدیر اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که در جمع خبرنگان حضور یافته بود، در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر مشکلاتی که پیرامون نوازندگی خانم ها به ویژه گروه موسیقی اردشیر کامکار در این دوره از جشنواره به وجود آمده بود، تصریح کرد: گروه آقای کامکار با توجه به شرایط عرفی آن زمان که نسبت به حضور در این جشنواره اقدام کرده بودند متشکل از هنرمندانی بودند که نوازنده خانمی در آن به ما معرفی نشده بود. یعنی ما هم بر این اساس نسبت به ثبت نام گروه ها و نحوه حضور و اجرای آنها در جشنواره اقدام کرده و نسبت به اعطای مجوز اجرا کارهای معمول را انجام دادیم، اما با توجه به شرایط پیش آمده که تعدادی از خانم های هنرمند برای اجرای اصلی جشنواره به گروه اضافه شده بودند، مقداری مشکل برای ما ایجاد کرد که با حضور آقای پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اقدامات انجام گرفته پیرامون این موضوع این مشکل نیز مرتفع شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام گرفته و صحبت هایی که حجتالاسلام قطبی در نشست خبری جشنواره موسیقی استاد شهناز به آن اشاره کرده بود، در این دوره از جشنواره مشکلات مرتفع شد و ما بر اساس شرایطی که بوجود آمده هم اکنون میزبان تعدادی از گروه های موسیقایی شرکت کننده در این جشنواره هستیم که نوازنده خانم هم در آنها حضور دارند و ما بعد از مدت ها شاهد اجرای زنده این هنرمندان در تالارهای مورد نظر هستیم. البته شاید در برخی از موارد عرف و قانون نسبت به یکدیگر سنگینی کنند، اما ما در این جشنواره غیر از موارد معدودی که پیش آمد مشکل دیگری پیرامون نوازندگی خانم ها نداشتیم و امیدوارم این روند در روزهای خارج از جشنواره نیز ادامه پیدا کند.
دیدگاهتان را بنویسید