×
×

«تار درویش‌خان» به بازار موسیقی کشور رسید

  • کد نوشته: 65793
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۹ام دی ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • آلبوم موسیقی «تار درویش‌خان» به بازار موسیقی کشور رسید. این آلبوم که به‌مناسبت صدمین سال ضبط صفحات درویش‌خان در تفلیس منتشر می‌شود، شامل آثاری است که با تار درویش‌خان همراه با آواز خوانندگان برجسته‌ای مانند سید احمدخان، طاهرزاده، رضاقلی نوروزی، اقبال آذر و عبدالله دوامی اجرا شده است. در بروشور این آلبوم که توسط انتشارات […]

    «تار درویش‌خان» به بازار موسیقی کشور رسید
  • ۲۲۰px-Darvishkhanآلبوم موسیقی «تار درویش‌خان» به بازار موسیقی کشور رسید.

    این آلبوم که به‌مناسبت صدمین سال ضبط صفحات درویش‌خان در تفلیس منتشر می‌شود، شامل آثاری است که با تار درویش‌خان همراه با آواز خوانندگان برجسته‌ای مانند سید احمدخان، طاهرزاده، رضاقلی نوروزی، اقبال آذر و عبدالله دوامی اجرا شده است.

    در بروشور این آلبوم که توسط انتشارات «ماهور» منتشر شده، آمده است: «درویش‌خان یکی از اثرگذارترین مردان موسیقی دستگاهی یا موسیقی کلاسیک ایران است که در عصر خود، شخصیتی بی‌بدیل و به‌غایت پویا بود و به‌عنوان استادی نمونه سهم عمده‌ای در ارتقای جریان تجددطلبی در موسیقی کلاسیک ایران داشت. درویش‌خان را می‌توان نمونه‌ای عالی و مثال‌زدنی در مقوله‌ی تعادل میان سنت و تجدد موسیقایی در ایران دانست.»

    این مجموعه در قالب دو لوح فشرده با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه شده است.

    غلامحسین درویش، در سال ۱۲۵۱ هجری خورشیدی در تهران زاده شد. او نوعی آهنگ ضربی به نام پیش‌درآمد ساخت که تا سال‌ها بعد از او رواج بسیار داشت. او دستگاه موسیقی سنتی ایران را به هفت دستگاه بخش کرد و آهنگ‌های فراوانی ساخت که ۲۲ آهنگ از آن‌ها باقی مانده است. وی از نخستین کسانی بود که در ایران، کلاس آموزش موسیقی برگزار کرد و شماری از نامداران موسیقی ایرانی از شاگردان او بودند.

    درویش‌خان به شاگردانی که دوره‌های مختلف درسش را با موفقیت می‌گذراندند، نشانی به شکل «تبرزین» هدیه می‌داد که از جنس مس و نقره و برای شاگردان سطوح عالی، از جنس طلا بود. از جمله شاگردان او که موفق به دریافت تبرزین طلا شدند، می‌توان مرتضی نی‌داوود، ابوالحسن صبا، موسی معروفی و سعید هرمزی را نام برد.

    درشکه‌ای که درویش‌خان در آن بود، در شب چهارشنبه، دوم آذرماه ۱۳۰۵ هجری خورشیدی در حالی که او از منزل یکی از دوستانش به خانه می‌رفت، با خودرویی تصادف کرد و پنج روز بعد، براثر ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود، به‌علت ضایعه‌ی مغزی در بیمارستان از دنیا رفت. درویش‌خان را نخستین قربانی سوانح رانندگی در ایران می‌دانند.

    https://musiceiranian.ir/?p=65793
       
    برچسب ها درویش‌خان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *