×
×

«حسام اینانلو» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» خبر داد:

  • کد نوشته: 65150
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۵ام آذر ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز» به آهنگسازی حسام اینانلو و خوانندگی مجتبی عسگری، در نیمهء دوم از دی ماه سال جاری، از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «پردیس موسیقی معاصر» با مدیریت اردوان جعفریان منتشر خواهد شد.
    +موسیقی این مجموعه بر سروده‌هایی از نیما یوشیج، شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج و سیاوش کسرایی ساخته شده است

    «حسام اینانلو» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» خبر داد:
  • آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز»

    آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز»

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز» به آهنگسازی حسام اینانلو و خوانندگی مجتبی عسگری، در نیمهء دوم از دی ماه سال جاری، از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «پردیس موسیقی معاصر» با مدیریت اردوان جعفریان منتشر خواهد شد.

    حسام اینانلو، نوازندهء کمانچه و آهنگساز جوان موسیقی کشورمان، در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» با اعلام این خبر گفت: «آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز» مجموعه‌ای ست مشتمل بر ۸ قطعه (چهار قطعهء با کلام و چهار قطعهء سازی) که در حیطهء گروه نوازی موسیقی ایرانی به آهنگسازی بنده، خوانندگی مجتبی عسگری و نوازندگی جمعی از هنرمندان خوب موسیقی ایرانی ساخته، تنظیم و به اجرا در آمده است.»

    وی ادامه داد: «این مجموعه بر سروده‌هایی از نیما یوشیج، شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج و سیاوش کسرایی، در دستگاه همایون و در آواز دشتی نواخته و خوانده شده است.»

    حسام اینانلو که علاوه بر آهنگسازی، نوازندگی کمانچه و کمانچه آلتو این اثر را نیز بر عهده داشته، دیگر نوازندگان مجموعه را بدین شرح معرفی نمود: «عیسی غفاری و امیر ابوطالب (تار)، یاور طاهریان (سنتور)، آزاده احمدی (عود) و آرمان عامری (نی) به عنوان نوازنده در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته‌اند.»

    اینانلو در خصوص جزئیاتی از فضاهای موسیقایی انتخاب شده برای ارائهء تازه‌ترین اثر خود عنوان کرد: «بنده تلاش کرده‌ام در این اثر، پارامترهای فکری و ایده‌های خاص خود را چه به لحاظ ریتم و چه به جهت تلفیق موسیقی در حیطهء موسیقی کلاسیک ایرانی پیش برده و به اجرا در بیاورم. استاد محمد رضا درویشی در یک سری دوره‌ها و ورک شاپ‌هایی که در گذشته برگزار کرده بودند به توضیح و تشریح ادوار و ایقاع‌های ریتمیکی که در موسیقی‌های قدمایی همچون موسیقی عبدالقادر مراغی وجود داشته پرداخته‌اند. برای مثال روشن‌تر اشاره می‌کنم به آلبوم شوق نامهء ایشان که طی این ورک شاپ‌ها جزئیات این آلبوم را توسط خود یا اعضای گروه‌شان موشکافی و تشریح می‌نمودند. بنده هم تلاش کرده‌ام که با توجه به این توضیحات و ویژگی‌ها، دریافت‌های خود را با الهام از آن فضا اما در مسیر و روند موسیقی دستگاهی و کلاسیک امروزی که در واقع ازدورهء قاجار روایت شده نه آنچه که در دورهء تیموریان بوده، ارائه دهم.»

    این نوازنده و آهنگساز دلیل و انگیزهء خود را از انتخاب مجتبی عسگری به عنوان خوانندهء این آلبوم بدین شرح بیان نمود: «این آلبوم طبق اشاره‌هایی که کرده‌ام دارای پیچیدگی‌های ریتیمیک و ایقاع‌های خاص و دشوار می‌باشد و به نظر بنده مجتبی عسگری از معدود هنرمندانی ست که بر این حیطه تسلط دارد و به راحتی می‌توان با ایشان کار کرد. وی پیش از این نیز البته، در آلبوم «سرخانه» فضاهایی مشابه را تجربه کرده و به خوبی و شایستگی از عهدهء آن بر آمده است. امیدوارم مجتبی عسگری در مسیر خود انتخاب‌های خوبی داشته باشد و دچار وسوسه‌های تبلیغاتی و سودای شهرت نشده و از گزندهایی که امروزه بسیاری از ما هنرمندان به سبب میل به شهرت و بیشتر و بزرگ‌تر دیده شدن گرفتار آن‌ها می‌شویم در امان باشد; چرا که متأسفانه گاهی هنرمندان به واسطهء پیشنهاداتی از سوی اطرافیان خود حاضر می‌شوند مسیرهای متفاوت و چه بسا ناهمگونی را تجربه کنند. مسیرهایی که شاید هیچ ارتباط و سنخیتی با نوع فعالیت و چارچوب هنریشان نداشته باشد.»

    حسام اینانلو در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»، همچنین با ابراز خرسندی از آشنایی با شرکت «پردیس موسیقی معاصر» به عنوان ناشر این اثر خاطر نشان کرد: «شرکت «پردیس موسیقی معاصر» مدت زیادی نیست که آغاز به کار کرده است. چندی پیش با جناب اردوان جعفریان مدیریت این مؤسسه آشنا شدم و در جریان فعالیت‌هایشان قرار گرفتم. این شرکت تا به حال چهار اثر غیر ایرانی با موزیسین‌های غیر ایرانی منتشر کرده است که همگی موسیقی‌های بی‌کلام بوده‌اند. من کار‌ها را گوش کرده‌ام و بسیار برایم خوشایند بوده‌اند. در واقع ایدهء کاریشان تا به امروز بیشتر بر اساس آثار سازی بوده تا کلام مَند لذا این اولین کار با کلام است که از سوی این مؤسسه منتشر خواهد شد. از نظر جناب جعفریان آلبوم «هنگام که گریه می‌دهد ساز» ویژگی‌هایی را دارا بوده که ایشان را برای انتشار آن مجاب کرده است. بنده نیز خط فکری این شرکت را می‌پسندم و از اینکه با این مجموعه آشنا شده‌ام خوشحالم. قرار است که نیمهء دوم دی ماه سال جاری این آلبوم روانهء بازار موسیقی گردد.»

    شایان ذکر است که از حسام اینانلو تا به حال سه اثر به نام‌های «صبح امید»، «در آینه اوهام» و «چهارراه» منتشر شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=65150
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *