×
×

در نشست خبری دوسالانه « احمد پژمان» عنوان شد:

  • کد نوشته: 65131
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۵ام آذر ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logoاحمد پژمان با تشریح جزئیاتی از دوسالانه آهنگسازی که به نام وی رقم خورده است از عملکرد دولت و صدا و سیما در حوزه موسیقی انتقاد کرد و البته از برخی رفتارهای شارلاتی در این عرصه نیز سخن گفت.
    +برای برگزاری چنین رویدادی نمی خواستم خودم را مطرح کنم
    +شاید محور دوره بعدی ساز ایرانی باشد
    +ساز را نشان نمی دهند اما ارکستر سمفونیک راه می اندازند
    +ترکیب سازی دوسالانه همیشگی نیست
    +رویداد موسیقایی احمد پژمان به هیچ جایی ارتباطی ندارد

    در نشست خبری دوسالانه « احمد پژمان» عنوان شد:
  • احمد پژمان

    احمد پژمان

    احمد پژمان با تشریح جزئیاتی از دوسالانه آهنگسازی که به نام وی رقم خورده است از عملکرد دولت و صدا و سیما در حوزه موسیقی انتقاد کرد و البته از برخی رفتارهای شارلاتی در این عرصه نیز سخن گفت.

    نشست خبری اولین دوسالانه «آهنگسازی احمد پژمان» ظهر روز دوشنبه ۲۴ آذرماه در موسسه «نغمه سازخانه تهران» برگزار شد.

    احمد پژمان آهنگساز و مدرس موسیقی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به انگیزه های برگزاری این رویداد موسیقایی توضیح داد: چند سال پیش بود که دوستانم آقایان دیبازر، اسلامی و آقایی پیشنهاد برگزاری چنین رویدادی را به من دادند. آن زمان فکر کردم شاید چندان مناسب نباشد که یک جایزه موسیقایی به نام من برگزار شود اما وقتی فکر کردم و دیدم که به موسیقی علمی ایرانی توجه زیادی نمی شود و محیط دانشگاهی نیز تبدیل به یک محیط علمی متمرکز بر موسیقی آوانگارد شده است بنابراین موافقت کردم که این دوسالانه برگزار شود و خوشبختانه با توجه به استقبالی که از سوی دانشجویان و هنرجویان رشته موسیقی انجام گرفته تصور می کنم که این رویداد موسیقایی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

    برای برگزاری چنین رویدادی نمی خواستم خودم را مطرح کنم

    پژمان ادامه داد: به هر ترتیبی برگزاری این دوسالانه موسیقایی برای من خبر خوبی است و نتایج موثری دارد اینکه آنهایی که به موسیقی کلاسیک غربی توجه بیشتری می‌کنند می توانند به این نکته برسند که موسیقی ایرانی و توجه به آن واقعا شعار نیست و اینکه می گوییم این گونه موسیقایی دارای غنای فراوانی است بی‌راه نگفتیم زیرا ایران ما از هر طرف موسیقی جالبی دارد که می توان در هر زمانه ای از آن استفاده کرد.

    وی افزود: نکته دیگری که می تواند به عنوان یکی از نتیجه های خوب شرکت در این دوسالانه ها تلقی شود حضور آهنگسازان جوانی است که در این سالها راهی برای تولید و ارائه آثار خود نداشتند اما این دوسالانه دریچه ای است که واقعا نتیجه خوبی خواهد داشت. پس مطمئن باشید من با برگزاری چنین رویدادی نمی خواستم خودم را مطرح کنم. من فقط به بهانه ایده برگزاری چنین رویداد موسیقایی به این نکته می توانم اشاره کنم که باید از موسیقی وطنی استفاده کرد و آن را به سمت موسیقی علمی و با کیفیت برد. اگرچه احترام به موسیقی کلاسیک غربی برای همه ما که در عرصه موسیقی فعالیت می کنیم بسیار واجب است اما این موضوع نیز دارای اهمیت است که باید خود را به سمت موسیقی ایرانی ببریم و با استفاده از مباحث تئوریک حوزه موسیقی در آینده ای نه چندان دور پیشرفت کنیم.

    شاید محور دوره بعدی ساز ایرانی باشد

    پژمان در بخش دیگری  از صحبت های خود تاکید کرد: این احتمال نیز وجود دارد که ما در دوره بعدی بگوییم که هنرمندان شرکت کننده از ساز ایرانی برای ثبت آثار خود استفاده کنیم. البته آنچه مهم است استفاده از مصالح موسیقی ایرانی با استفاده از مبانی علمی موسیقی است که برای شرکت کنندگان یکی از شروط اساسی و لازم است.

    این هنرمند صاحب نام عرصه موسیقی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا توجه به اجرای آثار ارکسترال بویژه موسیقی های علمی در کشورمان کمتر از نقاط دیگر بوده است، بیان کرد: یکی از دلایلی که موسیقی ارکسترال و توجه به موسیقی کلاسیک در ایران را به سمت و سوی خوبی هدایت نکرده این بوده که ما هنرمندان در محیط بسیار بسته ای بزرگ شده ایم. من یادم می آید زمانی را که از ترس و اضطرابی که همراهم بود سازم را قایم می کردم و با ترس و لرز از محلی که موسیقی در آن کار می کردم رد می شدم. ما در محیطی بزرگی شده ایم که اجتماع آن موسیقی کلاسیک را نمی پسندید و هر گاه از رادیو پخش می شد آن را قطع می کردند.

    مشکل بودجه بهانه خوبی است

    آهنگساز فیلم سینمایی «بید مجنون» با اشاره به مشکل بودجه به عنوان یکی از اساسی ترین بهانه های کمتر فعالیت کردن ارکسترها در کشور تصریح کرد: به نظر من این مشکل بودجه بهانه خوبی است که ما شاهد تشکیل تاثیرگذار و قوی ارکسترهایی چون ملی و سمفونیک نباشیم اگر چه چشمم آب نمی خورد که همین ارکسترهایی که قرار است تشکیل بشود به دردی بخورد. وقتی در همین ارکسترها تعدادی از رهبران ارکستر جوان هستند و می خواهند از برآیند حضور خود در چنین مجموعه هایی استفاده های شخصی برای حضور خارج از کشور کنند پس نمی توان امیدوار به تشکیل یک ارکستر تاثیرگذار بود چرا که خودخواهی و میل به شهرت مهمترین مانع تاسیس چنین مجموعه هایی در کشورمان است.

    این مدرس موسیقی گفت: اینجا برای من یک سئوال مطرح می شود که اصولا دولت ارکسترها را برای چه می خواهد ؟ آیا برای این می خواهد که فقط بگوید ما هستیم؟ واقعا چه استفاده دیگری از این ارکسترها قرار است بشود؟ آیا فقط این ارکسترها برای حضور در مراسم رسمی دولتمردان است؟ ای کاش ما ارکستر را مجلسی و ملی خوبی داشتیم. من چندی پیش ارکستر قطر را از نزدیک دیدم و می توانم بگویم این ارکستر یکی از بهترین ارکسترهای منطقه است که واقعا برای من جالب توجه بود.

    ساز را نشان نمی دهند اما ارکستر سمفونیک راه می اندازند

    پژمان افزود: وقتی ساز را در تلویزیون نشان نمی دهند چطور می توان انتظار تشکیل یک ارکستر سمفونیک تاثیرگذار را داشت؟ من واقعا دیگر انتظاری از موسیقی کشورم ندارم اما خوشحالم که کار موسیقی می کنم و این بهترین اتفاق عمر من است. متاسفانه قبل از انقلاب موزیسین های درجه یکی حضور داشتند که در رادیو به فعالیت  مشغول بودند حتی پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت های خوبی را در عرصه موسیقی انجام دادند. در این دوران بود که شارلاتان بازی در موسیقی پاپ ایرانی وجود نداشت اما در این چند ساله شارلاتان بازی مد شده است و هر کسی موفق است که شارلاتان بازی در موسیقی را بلد باشد در حالی که لازم است ما تحت تاثیر چنین رویکرد ناخوشایندی قرار نگیریم.

    این موزیسین در بخش پایانی صحبت های خود با انتقاد از کم توجهی های دولت به موسیقی توضیح داد: برای من خیلی عجیب است که دولت کاسب شده و در عین حالی که دم به دقیقه حرف از موسیقی فاخر می زنند، اما ما چیز دیگری می بینیم. رسانه ملی ما هم که به طور کلی تعطیل است و اصولا کارهایی را در موسیقی انجام می دهند که خودش می خواهد. این رسانه هیچ وقت نمی آید کار من و امثال من را تبلیغ کند به همین خاطر من زیاد به فضای موجود خوشبین نیستم.

    رویداد موسیقایی احمد پژمان به هیچ جایی ارتباطی ندارد

    هوشنگ کامکار عضو هیات داوران دوسالانه احمد پژمان نیز در این نشست خبری گفت: برای من یک چیز بسیار جالب است اینکه رویداد موسیقایی احمد پژمان به هیچ جایی ارتباطی ندارد و مسابقه ای کاملا مستقل است ضمن اینکه به هر ترتیب باید بپذیریم که مقام علمی و موسیقایی استاد احمد پژمان به قدری بالاست که همه چیز را می پوشاند و این برای من افتخار بسیار بزرگی است که در جمع اعضای هیات داوران یک رویداد موسیقایی به نام احمد پژمان هستیم ضمن اینکه در این راه معتقدم جوانهایی که شرکت می کنند تجارب جدیدی را کسب و عرضه خواهند کرد که می تواند برای موسیقی ما موثر باشد.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در هر نوع موسیقی ارزش، تکنیک و زیبایی وجود دارد، تصریح کرد: به نظر من همه چیز در یک موسیقی باید با ارزش و در سطح عالی تولید شود هیچ چیزی در موسیقی بی ارزش نیست این خود ما هستیم که به عنوان یک هنرمند می توان یک موسیقی را در هر قالبی بی ارزش و با ارزش کنیم. در این راه رسانه ها می توانند بهترین کمک را به ما که اهل موسیقی هستیم بکنند و اجازه ندهند کسی بیخودی خود را در رسانه مطرح کند.

    ترکیب سازی دوسالانه همیشگی نیست

    امین هنرمند دبیر دوسالانه موسیقایی احمد پژمان نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این مسابقه توضیح داد: ترکیب سازی که برای این دوسالانه در نظر گرفته ایم قرار نیست همیشگی باشد چرا که ممکن است در دوره بعدی ترکیب سازی دیگری مورد نظر ما قرار گیرد این در حالی است که در هنگام داوری آثار نیز با توجه به تخصص هایی که هیات داوران دارند به طور حتم کارهایی انتخاب می شوند که در قالب مورد نظر گنجانده شده باشد.

    وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای نگارش یک اثر خوب موسیقایی و کار تمرینی برای بالا بردن سطح مهارت اهالی جوان حوزه موسیقی از عمده دلایل ما برای برگزاری دوسالانه موسیقایی احمد پژمان بوده است.این در حالی است که ما بعد از اعلام نتایج نهایی کنسرتی را با ارائه کارهای منتخب مسابقه خواهیم داشت که پس از آن نیز به ثبت و ضبط آثار موسیقایی در قالب یک لوح فشرده اقدام خواهیم کرد.

    حمیدرضا دیبازر عضو هیات داوران دوسالانه احمد پژمان در این نشست خبری گفت: خوشبختانه هیچ تاکیدی برای گروه سنی وجود ندارد اما من خوشحالم که در حوزه ساز کلارینت اتفاقات بسیار خوبی برای توانمندی این ساز افتاده است و ما می توانیم از این پس مطمئن تر در راهی که گام برداشته ایم عمل کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=65131
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *