×
×

نگاهی به جلسه جنجالی «پدیدار شناسی فرهنگی مرتضی پاشایی»

  • کد نوشته: 65071
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام آذر ۱۳۹۳
  • ۲۴۷ دیدگاه
  • هفته ی گذشته در دانشگاه تهران همایشی با عنوان “پدیدار شناسی فرهنگی مرتضی پاشایی” با حضور اساتید برجسته جامعه شناسی این دانشگاه برگزار شد. در این نشست به بررسی پدیده مرتضی پاشایی و همراهمی عظیم مردم در تشییع جنازه ی او پرداخته و بحث و گفتگو شد. پس از این نشست انتشار فایل صوتی صحبت های یوسف […]

    نگاهی به جلسه جنجالی «پدیدار شناسی فرهنگی مرتضی پاشایی»
  • یوسف اباذری

    یوسف اباذری

    هفته ی گذشته در دانشگاه تهران همایشی با عنوان “پدیدار شناسی فرهنگی مرتضی پاشایی” با حضور اساتید برجسته جامعه شناسی این دانشگاه برگزار شد. در این نشست به بررسی پدیده مرتضی پاشایی و همراهمی عظیم مردم در تشییع جنازه ی او پرداخته و بحث و گفتگو شد. پس از این نشست انتشار فایل صوتی صحبت های یوسف اباذری از اساتید شناخته ی شده ی جامعه شناسی و از سخنرانان این نشست که همه او را نماینده مکتب انتقادی می دانند، سروصدای بسیاری کرده و بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

    یوسف اباذری در سخنانش موسیقی مرتضی پاشایی را مبتذل تربن نوع موسیقی می داند و معتقد است که کار او ارزش موسیقایی نداشته و کسانی که در مراسم تشییع جنازه او نیز شرکت کردند هم درک درستی از موسیقی نداشته اند. یوسف اباذری معتقد است که به دلیل عدم توجه به موسیقی در سطح کلان دولتی و همچنین امتناع از تدریس و آموزش آن در مدارس، سلیقه ی موسیقایی مردم عقب گرد جدی ای داشته است که این خود یک مسئله اجتماعی است.

    اباذری خطاب به برخی از مخاطبان نشست که از علاقه مندان مرتضی پاشایی بودند و او را خواننده نسل خود معرفی می کنند، می گوید: نوجوانی داریم از شما کم سن و سال تر که موتزارت و بتهوون گوش می دهد و به این نوع موسیقی مبتذل علاقه ای ندارد پس خواهشا بحث نسل را پیش نکشید، این آقا موسیق پاپ را به مبتذل ترین نوع آن اجرا می کرده است و ربطی به نسل و این حرف ها ندارد. البته نقطه جنجال برانگیز سخنرانی اباذری جایی بود که با یکی از مخاطبان برنامه وارد جدل می شود وقتی او مردم را “ابله” خطاب می کند، دانشجویی خطاب به اباذری می گوید: “آقای اباذری من آدمم توی این مملکت و من خودمم که تعیین می‌کنم چطور زندگی کنم.”

    بعد از این مراسم و انتشار فایل صوتی صحبت های یوسف اباذری و درگیری اش با مخاطبان برنامه، این اتفاق در فضای مجازی بازتاب های گسترده ای داشت به طوری که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاشتن این فایل به یوسف اباذری انتقاد کردند که چرا و به چه دلیل او بی پروا بر مردم تاخته است. برخی صحبت های او را توهین آمیز و خارج از چارچوب ادب و انصاف برداشت کرده اند. برخی از اساتید و نویسندگان هم سعی کردند جدی تر و عمیق تر به مسئله نگاه کنند. بعضی از منتقدین اباذری بر این عقیده بودند که او به جای آنکه وضعیت موجود را شناسایی و نقد کند بر قربانیان این وضع که همانا خود مردم هستند شوریده است که این بزرگترین اشتباه است. نقد دیگر بر اباذری آن بود که اگرچه او بر نقطه ی درستی دست گذاشته است ولی نوع ادبیات و لحنش نه تنها کمکی به وضع موجود نمی کند بلکه فاصله ی بین مردم و روشنفکران را بیشتر نیز می کند. نقد های دیگر نیر براین اصل استوار بود که معمولاً نقد های اباذری اساسا ویران گر هستند.

    مثل هر پدیده ی دیگر صبحت های اباذری موافق نیز داشت بسیاری نقد او به مبتذل شدن موسیقی را درست ارزیابی کردند و معتقدند موسیقی پاپ تجاری در سال های اخیر سلیقه موسیقی را در کشور تنزل داده است به طوری که مردم موسیقی دانان واقعی این کشور را نمی شناسند ولی در مراسم مرتضی پاشایی این خواننده پاپ تجاری حضور پیدا می کنند و اشک می ریزند، و این یعنی نزول سلیقه موسیقایی.

    https://musiceiranian.ir/?p=65071
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *