×
×

با همیاری هنرمندان سر‌شناس موسیقی ایران از جمله زنده یاد محمد رضا لطفی، شهرام ناظری و محمدرضا درویشی

  • کد نوشته: 64807
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۶ام آذر ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoفیلم مستند «آخرین پژواک کوهستان» بر اساس زندگینامه استاد «محمد حسین کیانی»، به کارگردانی «وحید پناهی» و تهیه کنندگی «بهمن منفرد» به زودی اکران می‌شود.
    +مراحل تولید این اثر چندین، سال به طول انجامیده و تصویربرداری آن در استان‌های فارس، اصفهان و تهران صورت گرفته است

    با همیاری هنرمندان سر‌شناس موسیقی ایران از جمله زنده یاد محمد رضا لطفی، شهرام ناظری و محمدرضا درویشی
  • محمد حسین کیانی

    محمد حسین کیانی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: فیلم مستند «آخرین پژواک کوهستان» بر اساس زندگینامه استاد «محمد حسین کیانی»، به کارگردانی «وحید پناهی» و تهیه کنندگی «بهمن منفرد» به زودی اکران می‌شود.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، این فیلم به بررسی زندگی و آثار استاد «محمد حسین کیانی» یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان معاصر موسیقی نواحی و مقامی ایران پرداخته و اساتید برجسته موسیقی ایران و موسیقی مقامی قشقایی همچون «محمدرضا درویشی»، «شهرام ناظری»، «کیوان ساکت»، «پیروز ارجمند»، «فرود گرگین‌پور»، «فرهاد گرگین‌پور»، «پروین بهمنی»، «علیرضا شهبازی»، «محمود اسکندری»، «افسانه جهانگیری»، «دامون شش بلوکی» و دیگر هنرمندان موسیقی نواحی قشقایی در تهیه و تولید آن حضور داشته‌اند.

    همچنین در روند و مسیر تولید این اثر هنرمندان برجسته دیگری چون زنده یاد «محمد رضا لطفی»، «کیهان کلهر» و «مجید درخشانی» نیز همکاری نموده و یاری گر بوده‌اند.

    وحید پناهی (کارگردان)، علی محمد قاسمی (تدوین)، علی سینا آزری (تصویربردار)، علی میر مطهری (صدا بردار)، سینا خیاطان (صدا بردار)، پژمان شاه علی (عکاس)، آرش قاسمی (صدا گذار)، سامان مجد وفایی (تصحیح رنگ و نور)، مهرزاد دیرین (طراح گرافیک) و بهمن منفرد (تهیه کننده)، عوامل این فیلم مستند ۶۰ دقیقه ای می‌باشند.

    شایان ذکر است که مراحل تولید این اثر چندین سال به طول انجامیده و تصویربرداری آن در استان‌های فارس، اصفهان و تهران صورت گرفته است.

    استاد «محمدحسین کیانی» خواننده بزرگ موسیقی فولکلور و مقامی ایران، طبق شناسنامه درسال ۱۲۹۰ هجری شمسی در طایفه عمله ایل قشقایی در فارس به دنیا آمد. وی در کودکی با توجه به صدای خوشی که داشت، آواز خوانی را با بهره جویی از محضر اساتید بزرگ موسیقی قشقایی آغاز نمود. پس از آن کار خود را با یکی دیگر از اساتید به نام موسیقی مقامی قشقایی «داوود نکیسا» که نوازنده‌ای چیره دست در نواختن سازهای تار و کمانچه بود ادامه داد و از شاگردی او نیز سود جست که حاصل این همکاری‌ها، آثار درخشان و با ارزشی در زمینه موسیقی مقامی ایران بوده که متاسفانه به علت نبودن امکانات ضبط حرفه‌ای صدا و نگهداری در آن زمان، اثری از آن دوران برای امروز باقی نمانده است.

    تولید پژواک کوهستان

    تولید پژواک کوهستان

    کیانی تا اوایل دههٔ ۱۳۳۰ شمسی در ایل و به صورت عشایری و ایلی زندگی می‌کرده و از حدود سال ۱۳۳۲ به زندگی یکجا نشینی در روستای «جایدشت فیروز آباد» روی می‌آورد. وی در اوایل دههٔ ۱۳۴۰ به همراه استاد «هادی نکیسا» در رادیو شیراز به اجرای قطعاتی از موسیقی قشقایی می‌پردازد که همین امر باعث شهرت بیشتر برای او می‌گردد. در واقع رادیو شیراز اولین رسانه رسمی محسوب می‌شود که صدای کیانی از آن پخش شده و همین مسئله موجب می‌گردد که کیانی در بین غیر ترک زبان‌ها هم شناخته شده و دارای جایگاه هنری و اجتماعی وسیع تری شود، به طوریکه آثار ارائه شده در رادیو شیراز و چندین اثر دیگر از وی در ابتدا به صورت صفحات گرامافون وسپس در قالب نوارهای کاست انتشار پیدا کرده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

    بعد از انقلاب اسلامی در ایران محمد حسین کیانی به دلایلی، به مدت ۱۵ سال یعنی از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۲ آواز خوانی را کنار می‌گذارد و سکوت اختیار می‌کند و حتی از حضور در محافل و جمع‌ها برای آواز خواندن و موسیقی دوری می‌کند اما سرانجام سکوت خود را در سال ۱۳۷۲ شکسته و در اولین کنسرت در شیراز حضور یافته و از آن پس در بسیاری از شهرهای ایران کنسرت‌هایی را اجرا می‌نماید که مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته، شهرت کیانی را افزون‌تر از پیش ساخته و مورد توجه بیشتر اساتید و پژوهشگران صاحب نام موسیقی کشور همچون محمد رضا درویشی، محمد رضا شجریان و دیگر اساتید مطرح موسیقی ایران قرار می‌گیرد.

    کیانی در سال ۱۳۷۸ با همکاری برزو طیبی دو آلبوم موسیقی با عنوان «ایلیاد ۱» و «ایلیاد ۲» ضبط و منتشر می‌نماید. پس از آن در سال ۱۳۸۳ به دعوت محمد رضا درویشی در جشنواره موسیقی نواحی محلی ایران در کرمان شرکت کرده و در آنجا نیز با اجرای زیبایی خوش می‌درخشد و قدرت و تکنیک خود در آواز مقامی کشور را ثابت می‌نماید که همین امر باعث می‌شود وی به عنوان چهره بر‌تر جشنواره و یکی از ۳۶ استاد برجسته موسیقی مقامی ایران معرفی گردد.

    محمد حسین کیانی سر انجام در روز ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ در حدود سن صد سالگی در‌‌ همان خانه کوچک و ساده‌ای که خود سال ۱۳۳۲ در روستای جایدشت فیروز آباد ساخته بود، چشم از جهان فرو بست.

    https://musiceiranian.ir/?p=64807
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *