×
×

در گفت‌وگو با مدیرکل مرکز موسیقی مطرح شد:

  • کد نوشته: 64608
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۲ام آذر ۱۳۹۳
  • ۰
  • یاسر شیخی یگانه: پیروز ارجمند در حدود یک سال است که کارش را در دقتر موسیقی آغاز کرده تا سکان هدایت موسیقی ایران در دست او باشد. هنرِ موسیقی در یک سال گذشته چالش‌های بسیاری داشته که از مهمترین آنها تعطیلی ارکسترها و کمبود بودجه بوده است. بسیاری انتظار داشتند که ارکسترملی ایران و ارکستر […]

    در گفت‌وگو با مدیرکل مرکز موسیقی مطرح شد:
  • پیروز ارجمند

    پیروز ارجمند

    یاسر شیخی یگانه: پیروز ارجمند در حدود یک سال است که کارش را در دقتر موسیقی آغاز کرده تا سکان هدایت موسیقی ایران در دست او باشد. هنرِ موسیقی در یک سال گذشته چالش‌های بسیاری داشته که از مهمترین آنها تعطیلی ارکسترها و کمبود بودجه بوده است. بسیاری انتظار داشتند که ارکسترملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران خیلی پیش‌تر از اینها کار خود را از سر بگیرند، اما این نکته تا کنون میسر نشده است. در این میان مساعد شدن شرایط برای آمدن چهره‌های شناخته شده موسیقی جهان به ایران از نکات دیگری است که در یک سال گذشته رخ داده است. پس از آمدن کیتارو، حالا زمزمه آمدن یانی شنیده می‌شود. برای بررسی مسائل مختلف موسیقی ایران گفت‌وگویی با پیروز ارجمند داشته ایم که در ادامه می‌آید.

    این روزها خبری در رسانه های مختلف منتشر شده، مبنی بر برگزاری کنسرتِ سامی یوسف در ایران. برخی ها از آمدن او خبر داده اند و تاریخ اجرایش را هم اعلام کرده اند. آیا دفتر موسیقی برای چنین کنسرتی مجوزی صادر کرده است؟

    برخی از دوستان پیگیر آمدن سامی یوسف به ایران بودند تا کنسرت هایی در ایران برگزار کند. اما تا کنون درخواست مشخصی به دست ما نرسیده است. من هم در جریانِ آمدن او به ایران نیستم اما امیدوارم که ایشان به ایران بیاید و کنسرتشان برگزار شود.

    کیتارو به ایران آمد و کنسرتش را برگزار کرد و رفت. اما هنوز هم این کنسرت حاشیه هایی دارد. همان طور که در جریان هستید شبِ آخر اجرای کیتارو که اجرایش تمدید شده بود، یک روز مانده به اجرا لغو شد. هنوز هم برخی از خریداران بلیت در آن اجرا پولشان را دریافت نکرده اند. شما این مسئله را پیگیری کرده اید؟

    پول بلیت ها پرداخت می شود. من هر هفته روندِ برگرداندن پول بلیت ها را پیگیری می کنم و لیست پرداختی ها را می بینم. در روزهای آینده هم این روند را پیگیری خواهم کرد. البته در بازپس دادن این پول ها مشکلاتی هم وجود دارد از جمله این که در هر روز محدودیت پرداخت وجود دارد.

    قرار است کیتارو بار دیگر و برای اجرا در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به ایران بیاید؟

    مکاتبات را با کیتارو انجام داده ایم و پیگیر هستیم تا این هنرمند را برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر به ایران بیاوریم. البته کیتارو اجراهایی در کشورهای دیگر هم دارد که باید زمانبندی های ایشان را بررسی کنیم تا بتوانیم شاهد اجرای کیتارو در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

    مذاکراتی هم با یانی داشته اید. سرنوشت آمدن یانی به ایران چه می شود؟ آیا او هم به زودی در ایران به روی صحنه می رود؟

    قرار است مدیران برنامه یانی به ایران بیایند و از نزدیک با ما مذاکره کنند. یانی برای برگزاری کنسرت هایش قواعد و شرایط خاصی دارد که این قواعد و شرایط باید فراهم باشد تا کنسرتش را برگزار کند. به همین دلیل قرار است مدیران برنامه یانی به ایران بیایند و با دیدن امکانات ما درباره برگزاری کنسرتشان مذاکره کنیم. اگر از نظر امکانات همه چیز مورد تایید باشد، وارد مراحل اجرایی کنسرت می شویم.

    این شرایطی که از آن سخن می گویید کدامند؟ یانی برای آمدن به ایران چه امکاناتی می خواهد؟

    هنرمندان بین المللی شرایط خاصی دارند. کیفیت سالن، استقرار گروه، امکانات پشت صحنه و نوع پزیراییشان برایشان بسیار مهم است. آنها وقتی برای برگزاری کنسرت به کشوری می روند، از لحظه ورود به آن کشور برنامه ی مشخصی دارند تا لحظه ای که از آن کشور خارج می شوند. گاهی برای نوع آب معدنی که مصرف می کنند هم برنامه دارند. یانی هم می خواهد که در ایران امکانات چک شود تا در صورت تایید برای برگزاری کنسرت به ایران بیاید. می خواهد سالن، صدا، نور، آکوستیک و تجهیزات را ببیند و بعد برای آمدن به ایران تصمیم بگیرد.

    شما تجربه برگزاری کنسرت کیتارو را در ایران دارید و برای یکی از بزرگترین موزیسین های جهان، در تهران کنسرت گذاشته اید. از مشکلات برگزاری چنین کنسرت هایی در ایران بگویید.

    محدودیتی که ما برای حضور هنرمندانِ صاحب نامی چون یانی در ایران داریم، دریافت وجه از مخاطبان است. ما به ریال از مردم پول بلیت می گیریم اما هنرمندان مطرح دنیا، دستمزدشان را به دلار از ما می گیرند و این دو با هم تناسب ندارد.

    وضعیت استانداردهای سالن های کنسرت در کشورمان چگونه است؟

    به غیر از تالار وحدت، بقیه سالن ها از استاندارد کامل برخوردار نیستند. مثلا برج میلاد سیسیتم صدا و نور و صندلی خوبی دارد اما امکانات جانبی که گروه های بین المللی می خواهند را ندارد.

    ورزشگاه ها برای برگزاری کنسرت چگونه اند؟

    ورزشگاه های ما سیستم نور نا مناسبی دارند و تنها با یک سیستم نور پیشرفته می توان نور مناسب یک کنسرت موسیقی در ورزشگاه ها را فراهم کند. در این سال ها چون اجراهای ما به هنرمندان داخلی محدود بوده، هنرمندان ما با این محدودیت ها کنار آمده اند و تحمل کرده اند. اما برای رسیدن به استانداردهای بالا باید از جایی شروع کنیم.

    آمدن گروه های خارجی به ایران می‌تواند در بهبود اوضاع سالن های کنسرت موسیقی تاثیرگذار باشد؟

    اگر گروه های خارجی و بین المللی به ایران بیایند موجب می شود که کاستی ها را بیشتر به ما گوشزد کنند و در مقابل نیز شرکت های سازنده سالن ها مجبور به رعایت استانداردها می شوند. در حال حاضر سالن های ما استاندارد کامل نیستند اما در عین حال برخی استانداردها را دارند. البته سالن هایی که ما داریم صرفا برای اجرای کنسرت موسیقی نیستند و چند منظوره اند. در حال حاضر این مشکل گریبان گیرِ تالار وحدت هم شده است. تالار وحدت دیگر مختص کنسرت های موسیقی نیست و اجراهای تئاتر هم در این سالن روی صحنه می رود. این که در یک روز و به فاصله کمتر از یک ساعت دو اجرای تئاتر و موسیقی در تالار وحدت برگزار می شود، موجب شده تا گروه های موسیقی فرصت مناسب برای تست صدا در سالن را نداشته باشند. این تداخل ها استرس ایجاد می کند.

    در یک سال گذشته برای بهتر کردن اوضاع سالن های کنسرت موسیقی چگونه عمل کرده اید؟

    سال گذشته در تامین زیرساخت ها چندان پربار عمل نکردیم اما امسال امیدواریم که بتوانیم زیرساخت ها را بیشتر تامین کنیم. وزارت ارشاد از بودجه لازم برای تجهیز و ساخت سالن های استاندارد برخوردار نیست. همان سالن هایی که در سال های گذشته وزارت ارشاد اقدام به ساختشان کرده در حال حاضر در حد ۱۰ یا ۱۵ درصد پیشرفت ساخت داشته اند. به نظرم بخش های خصوصی و بخش های دیگرِ دولتی می توانند به ما کمک کنند تا بخشی از نیازهای زیرساختی را تامین کنیم و بتوانیم کنسرت های بین المللی مانند همین اجرای یانی را برگزار کنیم.

    پیش از این از ساخت سالنی بزرگ در تهران سخن گفته بودید. ساخت این سالن تا کجا پیش رفته است؟

    سالن بزرگی در تهران در حال ساخت است که می خواهیم تجهیزاتش را وارد کنیم. بخشی از قراردادهای این سالن هم نوشته شده است. دو سالن دیگر هم در شهرستان ها در حال ساخت و تجهیز است. خوشبین هستیم تا اتفاق های خوبی در سال های آینده در این زمینه بیافتد، اتفاقی که در سال های گذشته رخ نداد.

    یعنی منتظر باشیم که در سال های آینده سالن های بزرگ و مجهزی در ایران ساخته شود که امکانات و تجهیزات استاندارد برای برگزاری کنسرت های موسیقی را داشته باشند؟

    ما بیشتر قصد داریم که سالن های موجود را تجهیز کنیم. این سالن ها متعلق به وزارت خانه های خاصی هستند. برخی از وزارت خانه ها می خواهند که در روند تجهیز و بهتر شدن سالن ها و داشتن سالن های مناسب کنسرت های موسیقی ما را کمک کنند.

    چندی است که اعلام کرده اید به قطعه های موسیقی رپ یا همان «گفت آواز» مجوز می دهید. آیا تا کنون برای این نوع از موسیقی مجوزی صادر کرده اید؟

    درخواست ها بسیار محدودند. آنچه به دست ما رسیده خیلی با آنچه امروز مردم در دسترس دارند، نیست. ما انتظار داریم که اگر قرار است کار جدیدی در زمینه «گفت آواز» انجام شود، باید آثارش کیفیت بالایی داشته باشد. آنچه تا به امروز برای دریافت مجوز به دست ما رسیده، هم محدود بوده و هم این که کیفیت فنی لازم برای گرفتن مجوز را نداشته اند.

    کیفیت متوجه چه بخش هایی از اثر است؟

    متن ترانه و کلام، بافت موسیقی، خواننده و دیگر استانداردهای این قطعه ها کیفیت لازم را نداشت. البته این تجربه در زمان آغاز موسیقی پاپ در اوایل انقلاب هم وجود داشت، چرا که آنچه در آن زمان ساخته شد از کیفیت چندانی برخوردار نبود و رفته رفته بر این کیفیت افزوده شد.

    برخی از اهالی موسیقی مجوز دادن به موسیقی رپ یا همان «گفت آواز» را چندان نمی پسندند. آنها معتقدند که این موسیقی ماهیتی اعتراضی دارد، پس نمی تواند مورد تایید دولت ها قرار گیرد و در صف مجوز قرار بگیرد.

    برخی از اهالی موسیقی به من می گفتند که موسیقی رپ مجوز نمی خواهد چرا که این موسیقی ماهیتی اعتراضی دارد. بله درست است این موسیقی ماهیتی اعتراضی و نقد اجتماعی دارد. شما اگر امروز بخواهید تجمعی اعتراضی در هر زمینه ای داشته باشید باید از وزارت کشور برای چنین اجتماعاتی مجوز بگیرید. حتی اگر این اعتراض در زمینه محیط زیست یا هر مورد دیگری باشد. در عرصه موسیقی هم همین طور است. یک اثر می تواند ماهیتی اعتراضی و اجتماعی داشته باشد و در عین حال مجوز لازم برای انتشار را هم داشته باشد. این که یک اثر تنها به دلیل اعتراضی و اجتماعی بودنش نمی تواند مجوز بگیرد، اصلا قابل قبول نیست.

    تعطیلی ارکسترها به کجا کشید؟ بالاخره ارکسترها که به صحنه موسیقی باز می‌گردند؟

    تا چند روز قبل که پیگیری می کردیم مسئله بودجه برای راه‌اندازی ارکسترها در سازمان برنامه و بودجه بود. ما کماکان منتظر رسیدن بودجه هستیم. چرا که تا پول نباشد نمی توان کاری کرد. با این حال تمام مقدمات لازم برای آغاز کار ارکسترها فراهم شده تا با رسیدن بودجه بلافاصله کار را آغاز کنیم. چندین ماه است که رئیس جمهور دستورِ اختصاص بودجه به ارکسترها را داده است و تا کنون در طی کردن مراحل اداری مانده است. ماهم نگرانیم و منتظر. به گمانم دوستانمان در سازمان برنامه و بودجه بهتر می توانند پاسخگو باشند.

    به نظرتان ارکسترها به اجرا در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر می‌رسند؟

    ما سعی خودمان را می کنیم که ارکسترها به جشنواره موسیقی فجر برسند و امیدواریم که برسند.

    https://musiceiranian.ir/?p=64608
       
    برچسب ها پیروز ارجمند

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *