×
×

«علی رهبری» طی نامه سرگشاده عنوان کرد:

  • کد نوشته: 63855
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۸ام آبان ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logo«علی رهبری» رهبر ارکستر ایرانی مقیم اتریش در اعتراض به اخبار انتشار یافته از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همکاری‌اش با ارکستر «سمفونیک تهران» نامه‌ سرگشاده منتشر کرد، متن نامه رهبری را در ادامه می توانید دنبال کنید.
    +از جانب وزیر فرهنگ، حتی معاونان ایشان و نه هیچ‌کدام از کارمندان مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد در هیچ موردی، هیچ‌گونه تماسی با من گرفته نشده است

    «علی رهبری» طی نامه سرگشاده عنوان کرد:
  • علی رهبری

    علی رهبری

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: «علی رهبری» رهبر ارکستر ایرانی مقیم اتریش در اعتراض به اخبار انتشار یافته از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همکاری‌اش با ارکستر «سمفونیک تهران» نامه‌ سرگشاده منتشر کرد.

    متن نامه رهبری را در ادامه می توانید دنبال کنید:

    «درود بر هموطنان عزیز و هنر دوست ایران

    بدین‌وسیله به‌اطلاع می‌رسانم که اخبار انتشاریافته از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد در رسانه‌های ایران مبنی بر دعوت از اینجانب به عنوان رهبر میهمان برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران فاقد صحت و درستی است و انتشار این خبر نادرست، در این برهه زمانی سوء‌استفاده از نام اینجانب و حتی به دلایل زیر، توهین به اینجانب محسوب خواهد شد.

    ۱٫ از جانب وزیر فرهنگ، حتی معاونان ایشان و نه هیچ‌کدام از کارمندان مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد در هیچ موردی، هیچ‌گونه تماسی با من گرفته نشده است. لذا بدون در نظرگرفتن سابقه حرفه‌ای اینجانب برای نحوه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و بدون نظرخواهی از من، پیشاپیش در این خصوص تصمیم‌گیری شده و به بنده صرفا لقب میهمان اعطا شده. با در نظر گرفتن سابقه هنری و جهانی اینجانب یا قرار گرفتن نامم در کنار نام افراد غیرمتخصص در موسیقی کلاسیک که هیچ نسبتی از لحاظ سطح و سابقه کاری با من نداشته و نخواهند داشت، معتقدم که این عمل نه‌تنها یک عمل غیرحرفه‌ای، بلکه رفتاری غیراخلاقی نیز هست که بدون جویا شدن نظرم، از من به عنوان یکی از رهبران مهمان ارکستر سمفونیک تهران نام برده شود.

    ۲٫ اینجانب چهلمین فصل هنری جهانی خود در موسیقی کلاسیک را پشت سر می‌گذارم و اگرچه پیش از این آمادگی خود برای کمک و در اختیار قرار دادن علم و تجربه خود برای بهبود وضعیت ارکستر سمفونیک تهران بدون درنظر گرفتن مسائل مالی، به صورت رسمی اعلام کرده‌ام. اما حاضر نیستم، این تجربه و توانایی را که طی چندین دهه به دست آورده‌ام، به این ترتیب زیرپا بگذارم. به خصوص با عنوان میهمان و البته آوردن نامم در کنار نام شخص دیگری که صرفا در موسیقی سطحی و محلی تلاش‌هایی داشته و به‌جز چند مورد انگشت‌شمار، صرفا در زمینه موسیقی کلاسیک تجربیاتی داشته است که به هیچ‌وجه حتی قابل مقایسه با رهبر فعلی ارکستر سمفونیک تهران هم نیست. در این زمینه بسیار ناخرسندم و کمال اعتراض خود را اعلام می‌نمایم.

    ۳٫ متاسفانه این موارد فقط به فقط نتیجه رفتارهای غیرحرفه‌ای مسئولین و بی‌اطلاعی آنها از سطح و وضعیت هنر جهانی و البته ایرانیان خارج ازکشور است. این مسئولین، بدون داشتن آگاهی از وضعیت موسیقی جهانی و البته به‌نیت گشودن گره از مشکلات موسیقی ایران و جهانی شدن و پیشرفت آن، متاسفانه یک روش آزمون و خطا را در پیش گرفته‌اند که خسارات جبران‌ناپذیری را به موسیقی ایران وارد کرده و می‌کند. به‌جز سودجویی عده‌ای خاص و سقوط چهره جهانی موسیقی ایران، پایین آمدن سطح موسیقی کلاسیک در ایران از جمله خساراتی است که چنین تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرهایی در آینده نزدیک به بار خواهد آورد. به‌طور مثال از ماه‌ها پیش شاهد این هستیم که نام آقایان «کلایدرمان» و «یانی»، که واقعا سطح‌شان از آقای «انوشیروان روحانی» عزیز خودمان هم بالاتر نیست و هیچ وزارتخانه‌ای در دنیا حاضر به دعوت از آنها و تهیه برنامه با بودجه دولتی نخواهد شد، در کنار آقای «ارکادی ولودوس» یکی از بزرگترین پیانیست‌های جهان، آورده می‌شود. بدون توجه به اینکه اگر این هنرمند بزرگ جهانی خبر این عمل غیرحرفه‌ای را بشنوند، تنها باعث شرمندگی همان نهاد دولتی می‌شود که حتی در چنین سطوحی هم با دنیای هنر آشنائی ندارند.

    ۴٫ اینجانب که مخالف این نوع دیدگاه غیرحرفه‌ای و برنامه‌ریزی سطحی برای بازگشایی و حل مشکلات پایه‌ای ارکستر سمفونیک تهران و چه بسا موسیقی ایران هستم، به همین دلایل و صرفا به قصد دلسوزی برای تلاش جوانان با استعداد ایران، در این شیوه آزمون و خطا با مسئولین موسیقی همراه نخواهم شد. به همین دلیل با تمام عشق و علاقه‌ای که به ایران عزیز و موسیقیدانان جوان و با فرهنگ ایرانی دارم، ترجیح می‌دهم همانند ۴۰ سال گذشته از همکاری با ارکستر سمفونیک تهران در شرایط فعلی صرف‌نظر کنم و همچنان بدون هیچگونه حمایتی از وزارت فرهنگ، از راه دور به افتخار نام ایران وایرانی در محافل مختلف هنری دنیا فعالیت کنم و تنها آرزومند و امیدوار باشم که شاید بتوانم در آینده و البته در شرایط حرفه‌ای به مملکت و جوانان ایرانی خدمت کنم.

    با عشق و احترام
    وین
    علی رهبری
    سازنده قطعه اشورا و خون ایرانی ۸ سال قبل از انقلاب
    فارق اتحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی
    فارق اتحصیل اکادمی موسیقی شهر وین
    دستیار رشته اهنگسازی در اکادمی وین
    دستیار استاد هربرت فون کارایان در ارکستر فیلهارمونیک برلین
    رئیس سابق هنرستان موسیقی ملی و کنسرواتوار تهران
    برنده مدال نقره مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای کشور ایران در سوئیس
    برنده مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای کشور ایران در فرانسه
    رهبر دائم میهمان ارکسترهای سمفونیک در بروکسل. پراگ.مالاگا.زاگرب
    رهبر دائم میهمان ارکستر های سمفونیک بلگراد. پراگ.بروکسل
    رهبر میهمان بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک در تمام قاره ها
    دارای بیش از ۲۵۰ البوم در بازار بین المللی از جمله اثار ۵ اهنگساز ایرانی و بیش از ۴۰ اپرا
    دارای بالاترین نشان هنری از کشورهای اسپانیا. بلژیک. چک»

    https://musiceiranian.ir/?p=63855
       
    برچسب ها علی رهبری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *