×
×

از طریق سایت «موسیقی ایرانیان»

  • کد نوشته: 63121
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۶ام آبان ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • امروز ۱۶ آبان ۱۳۹۳، مصادف است با سالروز تولد محمدتقی بهار، ملقب به ملک‌الشعرا، شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار معاصر ایرانی که تصنیف مشهور «مرغ سحر» نیز از سروده های وی است. ۱۶ آبان ۱۲۶۶ محمدتقی بهار شاعر، ادیب و سیاستمدر در مشهد متولد شد. پدرش، میرزا محمدکاظم صبوری، ملک الشعرای آستان قدس رضوی در عصر ناصری […]

  • ۶۳۵۵۰۹۵۸۰۷۴۷۱۴۶۳۸۷_Mامروز ۱۶ آبان ۱۳۹۳، مصادف است با سالروز تولد محمدتقی بهار، ملقب به ملک‌الشعرا، شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار معاصر ایرانی که تصنیف مشهور «مرغ سحر» نیز از سروده های وی است.

    ۱۶ آبان ۱۲۶۶ محمدتقی بهار شاعر، ادیب و سیاستمدر در مشهد متولد شد. پدرش، میرزا محمدکاظم صبوری، ملک الشعرای آستان قدس رضوی در عصر ناصری بود. بهار تحصیلات اولیه خود را در مکتبخانه فرا گرفت و قرآن آموخت. از هفت سالگی نزد پدر به فراگیری ادبیات فارسی بویژه «شاهنامه» پرداخت و اولین شعر خود را در همین دوره سرود. سپس تحصیلات خود را نزد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری تکمیل کرد. در بیست سالگی، در زمره افراد مشروطه خواه درآمد و عضو «انجمن سعادت خراسان» شد. اولین آثار ادبی- سیاسی او در روزنامه «خراسان» و بدون امضا به چاپ می رسید که مشهورترین آنها مستزادی خطاب به محمدعلی شاه بود. در ۱۳۲۸روزنامه «نوبهار» را منتشر ساخت. بهار در ۱۳۳۲ به نمایندگی مجلس شورای ملی رسید. یک سال بعد دوره سوم «نوبهار» را در تهران منتشر کرد. در ۱۳۳۴ «انجمن ادبی دانشکده» و نیز مجله «دانشکده» را بنیان گذاشت. با وقوع کودتای ۱۲۹۹ بهار مدت سه ماه خانه نشین شد. در همین ایام یکی از به یادماندنی ترین قصیده های خود با نام «هیجان روح» را سرود. در دوره چهارم مجلس شورای ملی نیز به نمایندگی رسید. او در این ایام با سیدحسن مدرس، رهبر فراکسیون اقلیت مجلس، به همکاری پرداخت. همچنین نزد هرتسفلد، مستشرق معروف آلمانی، زبان پهلوی آموخت. عضویت شورای عالی معارف، تدریس در دارالمعلمین عالی و دوره دکتری ادبیات فارسی، تحقیق و تصحیح متون ادبی و تاریخی چون «مجمل التواریخ و القصص»، «تاریخ بلعمی» و «منتخب جوامع الحکایات عوفی»، ریاست کمیسیون ادبی انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی، ریاست اولین کنگره نویسندگان ایران، وزارت فرهنگ، از دیگر فعالیت های ملک الشعرا بهار است. وی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

    تصنیف «مرغ سحر» با صدای استاد محمدرضا شجریان را به مناسبت سالروز تولد محمد تقی بهار، در ادامه آنلاین بشنوید و دانلود کنید.

    + دانلود

    آنلاین بشنوید:

    https://musiceiranian.ir/?p=63121
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *