×
×

موسیقی ملی در عرصه بین المللی

  • کد نوشته: 6281
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۰ام دی ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی درباره جایگاه تولیدات موسیقی ایرانی در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: با توجه به اینکه من در فستیوال‌های خارجی مختلفی حضور داشته‌ام، براساس تجربه‌ام باید بگویم که جایگاه تولیدات موسیقی ایرانی در سطح بین‌المللی در حد صفر است

  • علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی برنا درباره جایگاه تولیدات موسیقی ایرانی در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: با توجه به اینکه من در فستیوال‌های خارجی مختلفی حضور داشته‌ام، براساس تجربه‌ام باید بگویم که جایگاه تولیدات موسیقی ایرانی در سطح بین‌المللی در حد صفر است. در معتبر‌ترین فروشگاه‌های موسیقی دنیا، به ندرت می‌توان اثری از موسیقی ایرانی یافت.
    وی افزود: شک نداشته باشید که موسیقی ایرانی ظرفیت بالایی برای مطرح‌شدن در عرصه بین‌الملل دارد اما فراموش نکنید که در مملکت‌ خودمان، موسیقی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و در رادیو و تلویزیونمان پرهیز داریم از اینکه درباره ساز که وسیله موسیقی است، صحبت کنیم. پرهیز داریم که ساز را در تلویزیون نشان دهیم. وقتی ما در خانه خودمان اعتبار و جایگاه واقعیمان را نداریم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران به ما اعتبار دهند. انواع موسیقی‌ها از تلویزیون ما پخش می‌شود اما نوازنده‌اش پشت گلدان قرار می‌گیرد. در این شرایط موسیقی ما حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
    قربانی درباره عملکرد تولیدکنندگان موسیقی برای شناخت موسیقی ایرانی به جهانیان ابراز کرد: بخش خصوصی در شرایط حاضر، با تمام تلاش‌هایی که برای تولید آلبوم و برگزاری کنسرت انجام می‌دهد، تاثیر چندانی در معرفی موسیقی به دنیا نخواهد داشت. وقتی قرار است یک کنسرت در شهرستان برگزار شود و همه مجوزهای لازم را از ارگان‌های مربوطه اخذ کرده، به راحتی با دخالت گروه‌های خودسر لغو می‌شود. پس می‌توان گفت که در این شرایط هیچ کاری برای معرفی موسیقی ایرانی به جهان نمی‌توانیم انجام دهیم.
    خواننده تیتراژ سریال «کیف انگلیسی» ادامه داد: تا اینجا هم تلاش‌های هنرمندان موسیقی و اعتقادی که به فرهنگ و هنر کشورشان داشتند، سبب زنده نگه‌داشتن موسیقی شده است. البته این حرف‌ها را برای مایوس شدن نمی‌گویم. در اینجا باید گفت تا زمانی که جوانان علاقه‌مند بسیاری را در عرصه موسیقی می‌بینیم و تلاش آنان را برای یادگیری و حضور در صحنه مشاهده می‌کنیم، موسیقی ما زنده خواهد ماند. اما مشکلات موجود، نخواهد گذاشت که ما کار موسیقایی در حد جهانی انجام دهیم.
    علیرضا قربانی که تجربه اجرای کنسرت در کشورهای متعدد خارجی را دارد، اکنون در تدارک اجرای کنسرت با گروه شمس در ایران و خارج از کشور است.

    https://musiceiranian.ir/?p=6281
       
    برچسب ها علیرضا قربانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *